Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1621 ggr
milow
2013-09-17, 16:43

Ingen akut-medicin?

Jag pratade med en vän idag, som det senaste året lidit alltmer av panikångest. Hon har en kontakt (psykolog tror jag att det är) på en "vanlig" vårdcentral. Min vän har påbörjat arbete med KBT men upplever att det inte hjälper henne med det kortsiktiga problemet, och hon vill ha en ångestdämpande medicin att ta till vid behov. Grejen är den att kontakten på vårdcentralen nekar henne ett möte med en läkare. Kan kontakten neka, dels ett läkarbesök och dels råda min vän (utan en läkare inblandad) att inte använda ångestdämpande utan att "bara" satsa på KBT? 

Jag har bara haft kontakt med psykiatrin i form av slutenavdelningar och öppenvård och där jag tycker jag att de mer än gärna stoppar i mig mediciner, oavsett om jag själv vill eller inte..

Disturbed-Angel
2013-09-18, 00:36

Jag vet inte vad psykologen grundar sitt beslut på. Men jag antar att psykologen är vettig och inte vill sätta in mediciner i onödan. Jag anser att man ska försöka klara sig utan mediciner så mycket som möjligt så om din vän kan få riktig och bra behandling utan mediciner vore det ju jättebra för henne. Men att det är så att hon verkligen behöver medicin så borde hon ju få det.

eirwen
2013-09-18, 17:45

Nej, psykologen kan absolut inte neka ett besök hos en läkare. Kontakten kan avråda personen från att ta mediciner, men inte neka ett läkarbesök. Läkaren kan dock neka medicinering. 

Medicin är dock ingen lösning. Den tar inte magiskt bort ångest och problemen bakom dom. Medicin är ett tillfälligt hjälpmedel man kan använda, men inte som lösning. Det är så otroligt många inom psykiatrin som fått mediciner och som blivit beroende utav dom, vilket gjort att man plötsligt har ett beroende att handskas med plus problemen sedan tidigare. Så jag förstår varför vissa läkare och psykologer inte egentligen vill blanda in mediciner.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

milow
2013-09-19, 09:42

Ja, jag håller med om att man bör vara försiktig med mediciner, när jag var yngre fick jag alldeles för mycket utskrivet vilket mer eller mindre ledde till ett beroende. Min fråga handlade egentligen om just nekandet av psykologen på vårdcentralen, jag tyckte det lät konstigt att hon var den som bestämde att min vän inte skulle ha medicin eller träffa en läkare. Jag vill minnas att jag både på BUP och inom vuxenpsykiatrin hade regelbundna möten med läkare och att detta inte ens var något jag behövde be om? Vad är annorlunda på en vårdcentral? 

Personligen tycker jag dock att min vän ska satsa vidare på KBT och finna lösningen till sina problem utan medicin, förr eller senare måste hon ju ta tag i dem ändå, med eller utan medicin.

Upp till toppen