Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 12981 ggr
tjej81
2013-04-25, 09:34

Ont i kroppen av ångest.

Hej!

Jag skulle vilja komma i kontakt med andra som upplever liknande det jag känner. Jag har sedan ett halvår mått dåligt både psykiskt och fysiskt. Det började med att  jag fick någon infektion, feber etc som höll i sig två veckor. Samtidigt som detta fick jag en vandrande värk i kroppen. Det är som att det hugger eller ilar på olika ställen i kroppen, utan tydligt mönster. Jag uppsökte läkare som inte hittade något fel på mig och jar har även kontakt med både psykiatriker och kbt-terapuet. Jag började äta cipralex och allt kändes faktiskt ganska bra fram tills för någon vecka sedan. Jag hade då börjat trappa ner på cipralexen samtidigt som jag utövade exponeringsfasen i KBT. Fick jättemycket ångest och då kom också den förbannade smärtan tillbaka. Min fråga är alltså om det finns någon annan därute som också upplevt någon liknande smärta, kan man få ont i kroppen av ångest? För mig är smärta synonymt med att det skall vara något fysiskt fel på kroppen inte bara psykiskt. Därför hoppas jag på att det finns någon som kan dela med sig av liknande erfarenheter.

Kram till er alla

Annons:
Pelle Långlös
2013-05-04, 19:36

Den enda fysiska smärtan jag känner när jag har ångest är trycket över bröstet och att det drar ihop sig.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Jess89
2013-05-07, 15:31

Känner samma smärta som #1 skriver.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[Robotica]
2013-05-08, 01:06

Jag får ont i hjärtat och över bröstet och det känns som hela jag krymper. När det är som allra värst får jag även ont i ögonen och jag ser sämre

jessica1983
2013-05-11, 01:12

Hej!

Jag hade det likadant när jag blev sjuk. Började med (vad jag trodde) en förkylning med ont i kroppen, men det tog aldrig slut. Funderar nu på om jag verkligen var förkyld eller vad… Alvdeon och annat typ Ipren hjälpte aldrig fullt ut. I och för sig lättare att bli sjuk fysiskt om man alltid är stressad.

Fick medicin, allt släppte. Nu något år eller två senare börjar jag få samma problem igen, så nu har jag också börjat med KBT via nätet. Kom visst med i en studie, så det var gratis. Funkar bra! Förutom att jag inte var riktigt beredd på att starta upp den behandlingen, men men. Det rullar på =)

Visst känns det konstigt med den där allmäna värken man kan få… Men avslappningsövningar hjälper mig. Och en typ av yoga där man jobbar mycket med andningen. Det är ganska flummigt, men rent andningstekniskt så verkar de ha effekt. När jag får ont i axlar/rygg m.m. så släpper det oftast efter en session på 50 min med yoga. Underbart!

Intressant att höra andra som känt likadant.

Kramar!

tjej81
2013-05-18, 08:32

Hej Jessica och alla ni andra som varit snälla och svarat.

Tråkigt att du också har ont i kroppen. Har du sökt för smärtorna hos läkare, vad säger dom i så fall? Vilken medicin äter du och vilken dos?

Själv har jag fått en remiss till en smärtklinik som jag hoppas skall hjälpa mig. Verkar helt klart som det är ett samband mellan stress och smärta men jag vet ändå inte hur jag skall tackla det. Jag äter 10mg cipralex nu och lite annat vid behov.  Neurologen jag gick till trodde på något i stil med kroniskt trötthetssyndrom men jag vet ärligt inte. Jag är trött men inte hysteriskt trött som det beskrivs på nätet. Jag har helt enkelt "bara" ont. En ilande/huggande smärta som flyttar rund. Håller i sig några sekunder för att sedan vandra vidare till annan punkt. Jag har mer ont i ben och armar än i bålen. Är det ungefär samma för dig?

Sköt om dig.

Kram

annajohannan
2013-05-29, 23:02

Känner verkligen igen mig i allt ni skriver. Den där smärtan. Som samtidigt gör mig så orolig så den till slut skapar mer ångest. Det otäckaste är när det sätter sig i huvudet/nacken bakom öronen. Det gör ont och känns som att skallbenet skall spricka. Har en jobbig kombination av spänningshuvudvärk och migrän, men jag glömmer bort det när attackerna kommer. Då är jag rädd att vara dödssjuk.

Hoppas det löser sig för er alla. Att ni får slippa smärtorna och värken.

Annons:
Sara105
2013-08-11, 17:46

Känner så igen mig, jag känner en del smärta när jag har ångest och särskilt i ena axeln som strålar ner i armen. Så för några veckor sedan fick jag utslag som kliade enormt mycket och jättemycket smärta.. det visade sig vara bältros, och det fick jag pga för mycket stress…

[Odde]
2013-08-11, 18:04

den endå smärtan jag upplever är över bröstet hjärtat osv, känns som att någon hugger mig med en kniv…gjort mri osv men finns inget fel på mig så det lär väl vara den psykiska delen då

Upp till toppen
Annons: