Etikettdiagnoser
Läst 1687 ggr
The Idizen
2013-07-30, 14:43

Aspergers, hjälp nu! Övningar?

Hej. Vill inte berätta så mycket nu.. Men .. 

Jag går på BUP nu och har kanske Aspergers. Bråkar med mamma hela tiden typ, och blir jätte arg. Typ kastar saker på henne.. ;_;

Finns det typ några övningar eller liknande jag kan göra för att det inte ska bli så jobbigt när jag bara blir så arg och inte kan styra mig själv typ?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Calcifer
2013-07-30, 18:32

Jag har också asperger, det jag gjorde när jag var yngre och hade svårt att kontrollera det var att sätta mig på huk, slå händerna för öronen och skrika rakt ut. Låter helt vansinnigt, men det är mycket bättre än att ta ut ilskan på andra eller på föremål. En annan sak är att avbryta det som gör en arg innan det hinner bryta ut. Jag t:ex kunde bli vansinnigt arg om jag gjorde något och inte fick till det. T:ex om jag försökte slå in ett paket och papperet gick sönder hela tiden (helt random exempel). Då kunde jag börja grina och slänga saker och bli helt galen.

Det jag gör nu är att så fort jag känner av att det inte går som jag vill lägger jag sakerna åt sidan och går och gör något annat ett tag. En promenad. Lyssnar på musik. Spelar spel. Anything. Om vi låtsas att du blir arg för att du och din mamma börjar prata om något du inte gillar, så fort du känner att ilskan kommer, säg "jag måste avbryta här, jag börjar bli arg" och så går du därifrån. Prata med din mamma, säg att du måste få avbryta och gå iväg när det känns så, och att hon måste respektera det.

Vila i frid, mamma. 1951-2021 🌹

Upp till toppen