Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 11522 ggr
[japptravare]
2013-06-24 09:22

Ångest & Smärta i bröst

Hej, nu tänkte jag dra en liten historia om mig själv och undrar om fler upplever detta?

Jag har ju ångest. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad, men det är framförallt social fobi. Har även stor fobi för sjukhus och läkare.

Min ångest började så smått när jag gick i 9:an.
Det jag är livrädd för är att svimma. Jag vet inte varför!
Jag har aldrig svimmat, men har varit på väg ett par gånger, men då har det varit i samband med sprutor.
Kanske därför jag har sjukhusfobi?

I början var det så att jag inte gillade att gå i affärer och så, men nu har det utvecklats så jag knappt vågar gå utanför hustomten.
Jag har två "trygga" platser och det är huset & bilen.
Går jag in i en affär vill jag ha bilnycklarna. För skulle jag få ångest ska jag kunna springa ut och sätta mig i bilen ;) Även om jag inte gör det.
Men bara vetskapen om det får mig lugn.

Jag vet att jag borde skaffa hjälp.
Men det jobbigaste är att jag har varit tyst om det!
Mina föräldrar vet att jag har social fobi, men inte att jag nästan har daglig ångest.

Och detta påverkar ju min vardag. Jag hoppade av skolan. Dels av skoltrötthet, men även pga ångest.

Just nu har jag varit arbetslös ett tag och det gör mig också stressad.

Dock har jag en inställning, jag ska klara det! Med eller utan hjälp!
Och jag känner att jag faktiskt börjar ta mig någonstans. Det går framåt med andra ord.

Genom åren har jag faktiskt lärt mig hantera ångesten på ett annat sätt.
Jag känner när paniken när på väg och jag kan ofta hantera den innan dess.

En annan sak som gör detta jobbigt är att ingen verkar förstå, då ingen annan närstående lider av ångest.
Min syster som har varit min bästa vän hela livet tycker jag är skittråkig när jag inte vill ut på stan. Vänner tycker jag är tråkigt när jag inte vill hänga med på tivoli.
Jag har fått höra flera gånger "Är man rädd för något blir det inte bättre om inte inte utsätter sig för det".
Och visst ligger det välidgt mycket i det, men jag är inte rädd, jag har ångest.
Jag brukar bara svara dom "Har man aldrig haft ångest vet man inte hur det är. Det är inte så lätt att bara gå ut som alla andra".

Men, anledningen till att jag skriver här idag är för att igår började jag må dåligt, få en smärta i bröstet.
Inte konstans, men den kan komma någon sekund, försvinna en stund, kommer en sekund…Ja, det känns konstigt.
Igårkväll när jag skulle lägga mig fick jag en liten panikattack, pga detta i bröstet. Och jag intalade mig att om jag inte är bättre imorgon (idag) ska jag åka in, oavsett vad!

Nu sitter jag här med obehag & smärta…
Jag hade skrivit ett sms till mamma om att jag får åka in, men innan jag tryckte på "skicka" tog jag en snabb sväng inom Google.

Där stod en liten "artikel" som en sjuksköterska skrivit.
Hon skrev att oförklarliga bröstsmärtor ofta beror på 3 saker.
*Ångest
*Stress
*Ensamhet
Och det kunde påverka andningen. Och jag kan ibland få tungt att andas en kort stund.
Och det är så svårt att veta om det är hjärta eller ej då det ibland känns i ryggen eller på sidan av bröstet "/

Och allt stämmer nästan in på mig.
Bröstsmärtor ska inte avfärdas, men jag hamnade här och tänkte nu fråga er, upplever ni några bröstsmärtor eller liknande?

Annons:
reag
2013-06-25 20:50
#1

Hej!

Du har ångest ju. Jag tycker att du borde prata ut med dina föräldrar samt att ta kontakt med någon läkare.

Jag själv lider av panikångest, tar medicin mot ångest.

Skriv när du vill och jag skall försöka ge dig råd. Men en sak du skall veta. Du är inte ensam om detta.

Håll ut.

alexsus
2013-06-25 21:20
#2

Hej! Du lider av ångest precis som jag.

Har själv återkommande besvär med ont i hjärttrakten/ bröstet

 och tungandad,ibland mer ibland mindre.

Ofta spänner man sig i bröstmuskelaturen som gör att man får ont och att det då känns som om det är hjärtat som det värker i.

Det påverkar också andningen.En läkare sa till mig för en tid sedan

kan man bara stå upp på benen och röra sig så brukar det aldrig vara något farligt, Ångest har många ansikten,själv har jag mycket problem just nu med en period av hypokondri likn.tillstånd pgr av värk i mage ..mm.

Självklart ska du söka vård  om du blir sämre eller samtidigt får andra symtom som inte är ångestbaserade.eller om du tycker att du vill stilla din oro.

kram

alexsus
2013-06-25 21:24
#3

Vill också säga att självklart att bröstsmärtor inte ska avfärdas.men vill bara säga att jag har haft mycket sådana besvär genom åren som också strålat ut bak i ryggen,ibland rakt igenom.

Men om du vill vara på den säkra sidan så kolla upp det.Ibland har det tom gått över för mig när jag sitter där hos läkaren men då var det ångest och spänningar.

ChristianK
2013-06-27 22:26
#4

Det kan mycket väl vara ångesten som ger dig ont i bröstet. Jag kan få jobbigt att andas ordentligt, har hänt ett fåtal gånger när jag ska sova. För nåt år sen fick jag rejäla strålande smärtor i bröstet och ryggen speciellt. Det berodde på magen visade det sig. Så kallat "reflux"-symptom.

"Vilka är symtomen?

Diagnosen refluxsjukdom baseras på de typiska besvären där halsbränna eller bröstbränna är de vanligaste. Andra symtom är till exempel illamående, svårigheter att svälja, känslan av klump i halsen eller astmaliknande besvär. Ibland kan det vara svårt att förklara hur det känns.

Många har sura uppstötningar och andra känner ett smärtsamt obehag upptill i magen, obehag som rör sig vidare upp under bröstbenet. Refluxsymtomen beskrivs ofta som mycket obehagliga. De är inte bara intensiva och frekventa utan kan också ge upphov till oro eftersom de ibland felaktigt tolkas som hjärtbesvär."

http://www.magotarm.se/diagnoser-tillstand/diagnos-behandling/refluxhalsbranna/

Pelle Långlös
2013-07-05 07:43
#5

Jag har ångest från morgon till kväll. Konstant tryck över bröstet och hjärtklappningar när panikattackerna kommer. Som någon sa till mig att folk som inte vet vad en riktigt ångest är säger attdet får alla mer eller mindre och det är bara att tänka glada tankar så försvinner det. Nämsåna personer vet verkligen inte vad det är att ha ångest.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Lina Strindlund
2013-07-18 22:46
#6

skönt att läsa om folk som har samma problem som jag.

Jag brukar yoga varje morgon och ibland flera gånger per dag, när jag har tid, det gör STOR skillnad till det bättre för mig!

Jag hoppade också av skolan, jobbet blev jag av med, har nu provat plugga igen, men ångesten förtörde det delvis. (klarade 2 av 4 kurser på komvux) så nu söker jag jobb, och hoppas ångesten inte ska förstöra det…

"jag är inte rädd, jag har ångest" ja precis det är stor skillnad!!

kramar!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: