Etiketterbehandlingmediciner
Läst 4824 ggr
appalpaj
2013-04-21, 21:04

Remeron/ Miratazapin

Hej! Jag undrar om någon mer här äter remeron/mirtazapin, mot vad och hur ni tycker att den fungerar? Har ni fått några biverkningar?
Jag har ätit det sedan i januari, mot social ångest, men jag tycker mig inte märka någon skillnad. Jag tar 60 mg om dagen. Jag känner inte heller av någon biverkning, förutom att jag somnar inom en timme efter att jag tagit dem :) Vet att den kan användas vid depression/sömnstörningar, men finns det någon annan som fått den pga av ångest? :)

Medarbetare på Social fobi ifokus

[M Y M L A N]
2013-04-22, 06:35

Jag äter inte mirtazapin men vid senaste besöket hos psykiatern sa han att om inte min ångestnivå sjunker så kan jag lägga till denna medicin till de två antidepressiva som jag redan tar. Berätta för din läkare att den inte hjälper. Du kanske får bättre effekt av en annan sort. Antidepressiv medicin är enligt min läkare den medicin som används mot ångest.

Calos rex
2013-04-22, 07:03

Det finns en oberoende sida där du kan läsa mer om Mirtazapin.
www.mirtazapin.se
Bra att du sover och att du inte har några biverkningar. Kanske ska du få tillagt någon ytterligare antideppressiv men då ska du nog sänka dosen, 60 mg är lite mer än vad som oftast rekommenderas.

appalpaj
2013-05-08, 21:14

Har tagit upp att medicinen inte hjälper med min läkare men han vill inte skriva ut någon annan antideppresiv medicin :(Tack för länken Calos rex! :)

Medarbetare på Social fobi ifokus

stenbyn
2013-05-10, 09:35

Remeron fick mig att totalt förlora kontrollen över min vikt.Jag viktväktade i 3 månader,vägde allt jag stoppade i mig och gick ner bara 1,5 kg.Ingen från läkemedelshållet vill dock kännas vid den här biverkningen utan tycker, att äter man mer går man upp i vikt ! Normalt sett går jag ner minst 10 kg av att viktväkta i 3 månader.

Förutom problem med vikten tyckte jag att remeron var en utmärkt medicin

Rossini
2013-06-20, 01:13

Jag har käkat Mirtazapin ett bra tag nu och visst, den hjälper delvis. får jag en riktig katastrofdag så märks den dock inte. Dock funkar det inte för mig att ha antidepp + sömnmedicin i samma. äter full dos (60 mg) någon som har förslag på antidepp som inte är sömnpåverkande? bör tilläggas att jag har Borderline + bipolär.

MinasTirith
2013-06-22, 14:30

Jag har nyss börjat med Mirtazapin. Har ätit dom i ett par dagar bara men jag har märkt en viss förbättring redan. Jag sover mycket bättre om nätterna nu. Förut kunde jag sitta uppe jätte sent och aldrig känna mig trött, eller vakna flera gånger på natten och haft svårt för att somna om. Men nu har jag både lätt för att somna och sovel hela natten igenom. Nackdelen är dock att jag sover mycket längre om mornarna nu. Har märkt att jag inte vaknar om jag inte ställer väckarklockan. Kan sova hur länge som helst nu. Har haft en liten förbättring när det gäller ångesten också, dock inte lika bra som jag hade hoppats på, men det kan ju bli bättre med tiden, har som sagt inte ätit dom så länge. Har fått en biverkning, kan proppa i mig hur mycket mat som helst utan att känna mig direkt mätt. Så jag är lite orolig att jag kommer gå upp i vikt av dom. Men det kan man ju styra över själv om man har styrkan att stå emot hungern/suget. Har fått dom utskrivna pga min ångest. Lycka till och hoppas dom kommer funka för dig!

/ MinasTirith Spöke

Xanna11
2013-06-23, 21:09

Jag har ätit 15 mg remeron i 4 veckor, har ökat dosen till 30 mg för 1 vecka sedan, jag tycker inte att jag har märkt så mycket men vet förstås inte hur jag skulle ha mått utan dem, de hjälper lite mot min aptitlöshet men mest precis 30 min efter jag har tagit dem. Jag är lite osäker på om jag vill fortsätta dock för jag är SÅ trött, speciellt om morgonen då jag skulle kunna sova ända till 13 om jag kunde…

Jag fick tabletterna dels för min aptitlöshet och för min ångest, hälsoångest. I början hade jag några nätter med otäcka mardrömmar men inte nu. Sover annars bra med dem (för bra)

Ni som ätit remeron en längre tid, går morgontröttheten över med tiden? Lite zombiekänsla under dagen men bättre på kvällen.

Upp till toppen