Peppning...
Hej allihopa.
Är sjukskriven pga panikångest.
Värsta i mitt liv, känns som man står och trampar på ett ställe och aldrig kommer komma vidare. Jag är 21 år och vill ut och resa men jag vågar knappt lämna lägenheten. Svårt att vara positiv.
Någon som har klarat sig igenom detta och mår bra igen?
Lite sporrning, någon som vet att det blir bättre!
Bästa tipset?
Tack för svar.

Hejsan!
Vad tråkigt att du har fått panikångest… vet vilket helvete det är då jag själv fick det när jag var 16. Jag trodde att jag skulle dö hela tiden, och man kunde ju inte göra något annat än vara hemma. Nu är jag 21 och min panikångest är borta även om jag kan få enstaka ångestkänslor ibland när det är stressigt.
Eftersom att jag var ungdom när jag fick det så blev jag skickad till BUP, och där visade det sig att panikångesten berodde på trauma och depression. I kombination med antidepressiva medel och KBT har jag tagit kommando över mitt liv igen…
Mitt bästa tips till dig är att utmana dig själv. Det behöver inte vara så jättestort, utan kanske bara ta en promenad eller gå till affären. Vet att det kan vara riktigt svårt när man har panikångest dock.
Jag rekommenderar starkt att du ska börja med KBT (kognitiv beteendeterapi), för det hjälper verkligen. Men då måste du vara beredd att kämpa för att komma ur panikångesten, så att säga. Eftersom att jag är ganska insatt i det så lämnar jag gärna några tips åt dig ifall du skulle vilja det :)
Jag rekommenderar även att du skaffar någon slags kompis eller mentor som kan stötta dig på vägen.

Hej!
Gud va skönt att höra någon som kommit ur eländet!
Tack så jätte mycket för att du skrev till mig!
Skönt att veta att man inte är ensam och att det finns hopp.
Tänka positivt :)