Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 904 ggr
[S.l.e.N]
8/11/17, 12:28 AM

Vad ska jag göra?

Jag är en tjej på 17 år. I flera år har jag haft en sån ångest. Det känns inte som om jag klarar av något numera. Det känns som om jag går på helspänn hela tiden. Jag flyr från allt, klarar inte av att göra nått självständigt. Jag känner mig så jävla dålig på allt. Jag klarar inte ens av att köra min EPA eller att åka ut och övnings köra på bil. Om nån kompis frågar mig om att åka ut och köra. Jag får sån panik att jag knappt kan andas, det känns som om jag skulle dö om jag skulle sätta mig och köra. Jag bara springer fram och tillbaka och försöker andas och jag skakar. Och om det är personer runt om när jag ska ut och köra blir allt värre för det känns som om alla dömmer mig. När jag ska ta bussen till skolan utan min kompis så brukar jag få så jävla ont i magen och det känns som om jag ska spy. Flera gånger har jag behövt trycka på stop knappen på bussen och springa ut för att jag tror att jag ska spy. Men så fort jag kommit av bussen och sjukanmält mig så går allt över. Ibland försöker jag sitta kvar på bussen och sitter där och försöker pålaga mig igenom allt men det känns inte som jag kommer överleva bussresan. Jag har sån ångest över allt känns inte som om jag kan ha något inplanerat utan att oroa mig över det. Prov och test i skolan blir jag oftast så jävla varmt så det känns som om jag har feber. Jag blir helt svettig och röd i ansiktet och kan inge konsentreea mig. Min kompis är deprimerad och det gör att jag också för en sån ångest. Jag vet inte hur jag ska hjälpa henne och jag tar på mig skulden. Jag har aldrig gått i therapi osv.

Annons:
Zadeira
8/12/17, 7:49 PM
#1

Du skriver att du aldrig gått i terapi. Ett steg mot att må bättre är att söka vård, inom psykiatrin.

Ambrosia
8/15/17, 2:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Kontakta din vårdcentral och berätta för doktorn hur du mår. Så kan du få medicin utskrivet, som dämpar ångesten. Och sen kan han eller hon remittera vidare dig till psykiatrin. Känns som du är mycket rädd för någonting? Fundera ut vad det är och prova kbt terapi för att lära dig möta det du är rädd för. Och bli av med den rädslan. Kurator är med bra at prata med. Kram från Ambrosia

Upp till toppen
Annons: