Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 591 ggr
Excutingsong
7/24/17, 8:22 PM

Skitångest.. pepptråd?

Har haft förjävlig ångest i ett par dagar.. Eller hjärnan säger rättare att kroppen är sjuk när den beter sig såhär. Kan inte i min vildaste fantasi ens förstå hur det kan bli såhär. Varit på en hjärnröntgen idag också och den var bra. Har en enorm huvudvärk, hjärtklappning (som är värre i perioder) varvat med låg puls. Drar efter andetag. Trång i bröstet. Det sticker i benen. Som om de somnar. Virrig. Stora pupiller. På röntgen idag visste jag varken ut eller in. Vankade fram å tillbaka.. in å ut på toaletten. Var iskall, pupiller stora som en påtänd och kallsvettades floder. Det la sig när jag kom hem. Somnade när jag kom hem, vaknade som jag ofta gör av att jag skakar så äckligt mycket i typ fem minuter. Kan verkligen ångest göra såhär? Å med andningen med? Är så tungt..

Annons:
Honestyisdead
7/24/17, 8:24 PM
#1

Ja ångest påverkar kroppen på många vis. Även andningen.

[SuperNaturalBeing]
7/24/17, 8:56 PM
#2

ångest är vad som uppstår när kroppens "fight or flight" - reflex utlöses .  Förr när vi fortfarande bodde i grottor var rovdjur ett vanligt förekommande hot mot oss och därför behövde kroppen ett sätt att försvara sig. När man då såg något som verkade hotfullt var  hjärnan tvungen att förbereda kroppen på att antingen fly eller stanna och slåss.   Detta görs genom att det sympatiska nervsystemet aktiveras och när det aktiveras händer följande saker:  

- blodflödet leds bort från matsmältningssystemet och ut i musklerna  (för när man springer/slåss behöver man sina muskler mer än man behöver sin matsmältning). Detta är anledningen till varför ångest kan leda till magproblem om man har ångest under en längre tid.

- blodflödet leds också bort från huden (återigen så behövs mer blod i musklerna i en kamp/fly - situation), vilket kan leda till kallsvettningar. Med mindre blodtillförsel tilli huden kan huden nämligen inte hålla sig varm på samma sätt och svetten förångas inte.
- blodsockret ökar (för att ge mer energi åt kroppen)
- hjärtat slår fortare och blodtrycket ökar (så kroppens muskler snabbt ska kunna syresättas) 
- pupillerna utvidgas (vet inte varför, men det parasympatiska nervsystemet (som kan beskrivas som kroppens "broms") har hand om hopdragning av pupillerna så när det sympatiska nervsystemet ( kroppens "gas" ) tar över  är det inte konstigt att pupillerna istället utvidgas.  Vilket syfte detta har i en kamp/flykt situation vet jag dock inte). 

Nuförtiden ser samhället däremot annorlunda ut. Att bli uppäten av djur är inte något de flesta av oss behöver oroa oss för, men kroppens sätt att hantera rädslor har inte uppdaterats för det.  Och det är här ångesten uppstår. För det sympatiska nervsystemet slås på, men hotet som utlöste det kan nuförtiden ofta inte lösas genom att man springer iväg eller att man stannar och slåss. Pga det blir det allt vanligare att folks sympatiska nervsystem slås på och sen håller igång under mycket långa perioder, vilket aldrig var meningen.  Det sympatiska nervsystemet var ju bara menat att hålla igång under den korta tid det tog att antingen slåss mot rovdjuret eller fly från det, sen skulle det parasympatiska nervsystemet ta över och lugnar ner kroppen igen så man fick vila.  Så det är inte speciellt konstigt att man blir "sjuk" av att ha igång sitt sympatiska nervsystem under längre perioder, för det hindrar kroppen från att vila och det hindrar även många av kroppens viktiga funktioner som t.ex. matsmältningen.

Calcifer
7/25/17, 9:30 AM
#3

Ångest kan absolut ställa till med en hel del, både fysiskt och psykiskt i kroppen. Om man upplever t:ex problem med andning eller hjärtklappning och man inte "brukar" känna så, då tycker jag man absolut ska kolla det hos VC först för att vara säker på att det inte är något fysiskt. Men samtidigt så är det såklart bra om man kan ta kontakt med psykiatrin för att få hjälp. Så där dåligt ska man inte behöva må.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Excutingsong
7/25/17, 1:31 PM
#4

Var ju på akuten där de tog ekg, syresättning och propp prov. Även gjort en lungröntgen förut. Hela kroppen jobbar emot mig

Excutingsong
7/25/17, 1:31 PM
#5

Var ju på akuten där de tog ekg, syresättning och propp prov. Även gjort en lungröntgen förut. Hela kroppen jobbar emot mig

Upp till toppen
Annons: