Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3209 ggr
Lona
7/16/17, 9:20 PM

Tyngdtäcke -> träningsvärk??

För några dagar sedan fick jag ett kedjetäcke på 8 kg. Har sovit med det 3-4 nätter nu och det börjar kännas rätt bra, tycker att jag börjat hitta ett bra "system" med andra täcken mm. Men - på morgnarna känns det som att jag har någon slags träningsvärk i kroppen, inte så det gör ONT direkt men alla de där småmusklerna man inte är medveten om är liksom…trötta. Är det bara som jag inbillar mig eller beror det på någon effekt från täcket? Det vore ju inte helt ologiskt tänker jag? Hur var det när ni började med tyngdtäcke och blev ni hjälpta? Jag har fått det för ett hopkok av sömnsvårigheter, ångest och muskelspänningar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Zadeira
7/16/17, 10:08 PM
#1

Japp, träningsvärk känner jag igen! Men jag får det av att ha bäddat i det i påslakanet.

Det är ju inte alls konstigt om du har träningsvärk efter att plötsligt gått från ett täcke på enstaka kilo till ett 8-kilos täcke.

Rekommenderades du inte att först vänja in dig genom att enbart använda det några timmar i taget? När jag fick mitt så var de jättenoga med att förklara och förtydliga att det först rekommenderades att jag vänjde in mig genom att tex ha det på mig under en timmes vila eller så, för att sedan när jag kände hur det funkade öka på till en hel natt.

Jag har som sagt mitt i perioder. Jag upplever det nämligen som att jag vänjer mig. Ett par veckor kan gå och täcket känns som om det hjälper mig att ha mindre ångest och mardrömmar, sen börjar det bli som om jag vänjer mig och täcket förlorar effekt. Då lägger jag undan det i ett par veckor och har ett vanligt täcke, för att sedan ta fram kedjetäcker igen efter ett par veckor.

Calcifer
7/16/17, 10:10 PM
#2

Ja jag fick också rekommenderat att använda det några kortare stunder i taget i början. Dock räckte det med en gång för att jag skulle bli helt kär i det och nu är jag sjukt ledsen att det är sommar för det är alldeles för varmt för att använda då.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
7/16/17, 10:13 PM
#3

#2 Jag älskar att ha varmt täcke, så för mig är det inga problem alls att det är sommar. På vintern har jag kedjetäcket plus ett duntäcke och värmefilt så att jag aldrig kryper ner i en kall säng. På sommarn räcker det med antingen duntäcke eller kedjetäcke!

Jag kände också ganska så direkt att kedjetäcke var något för mig. Jag vill inte kalla det något mirakel som gör att man plötsligt sover gott hela natten för även med det sover jag dåligt, men framförallt min ångest vid insomning är för det mesta lättare att hantera med kedjetäcket.

Calcifer
7/16/17, 10:32 PM
#4

#3 Jag drömmer så mycket mardrömmar att jag vaknar drypt i svett, du kan ju tänka dig hur trevligt det är när det är sommar och man har tjockt, tungt täcke… 🤐

Så jag måste sova på en handduk och byta påslakan varje eller varannan dag. Det skulle jag inte orka med tyngdtäcket. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
7/16/17, 10:50 PM
#5

Tack för era svar! Jag fick inga direktiv om hur man börjar använda det men det blev lite strul med semestrar mm så min stödperson lämnade ut det, annars brukar det vara fysioterapeuten/arbetsterapeuten och då får man förmodligen någon form av "introduktion". Trixigast var faktiskt att hitta en smidig lösning för hundarna, de brukar sova i sängen och ofta under mitt täcke så vi fick ändra våra sovvanor lite.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annielle
7/17/17, 9:32 PM
#6

Jag fick tyvärr heller inga instruktioner om hur jag skulle vänja mig med mitt kedjetäcke, hade jag fått det hade jag kanske kunnat ha ett tyngre, hade först ett på fyra eller 6 kg under några år, men kändes för lätt, bytte sedan till ett på 8kg som jag har nu eftersom ett på 10 kg verkligen kändes som om jag var fastspänd i sängen, speciellt benen, de fick jag definitivt träningsvärk i.

Märkte mest effekt i början, men ska testa att vara utan ibland för att se om effekten kommer tillbaka då… 

Trots täcket sover jag tyvärr rätt dåligt och konstant för lite 5 timmar ungefär, men i  långa perioder så lite som 3-5 timmar. Har problem med mycket ångest, rädsla, muskelspänningar, utmattningsproblematik m.m.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: