Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1189 ggr
Excutingsong
7/15/17, 10:13 PM

Litium

Fått den medicinen. Någon mer som har den? Vad har jag att vänta mig? Hur fungerar den isåfall för er?

Annons:
Honestyisdead
7/15/17, 10:23 PM
#1

Hur du mår av det kan ingen svara på. Det är individuellt.

Jag avråder från att be andra skriva hur dom mår av det eftersom det kan påverka dig omedvetet.

Annielle
7/15/17, 10:53 PM
#2

Du ska väl bli stabilare av den, används ju främst vid bipolär sjukdom för att stabilisera sig och vare sig bli manisk eller deprimerad…men kan ju användas i andra lägen ibland också.

Fick du inte reda på av läkaren som skrev ut den på vilket sätt den skulle hjälpa dig?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
7/15/17, 11:10 PM
#3

#1 Det är absolut inget fel i att fråga hur andra har reagerat på medicinen. Det är precis lika okej som att läsa på fass om de vanligaste biverkningarna t:ex…

#0 Själv har jag inte provat den men vad sa din läkare när du fick den?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lia
7/15/17, 11:12 PM
#4

Jag har inte fått några biverkningar av litium. Jag har ätit dem i 4 år. Du kommer behöva ta blodprov var tredje månad, men det har de nog redan förklarat. Ett tips är ta tabletterna med yoghurt om du känner av smaken och tycker illa om det. I mitt fall hjälper den att hålla humöret lite uppe och håller min hypomani i schack för det mesta. Dock skulle jag behöva något mot ångesten men inget har funkat. Vad får du litium för?

Honestyisdead
7/15/17, 11:23 PM
#5

#3 Jag är av en annan åsikt.

Calcifer
7/15/17, 11:26 PM
#6

#5 På min sajt är det dock fullt tillåtet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Honestyisdead
7/15/17, 11:48 PM
#7

#6 Har jag antytt motsatsen?

Excutingsong
7/16/17, 12:08 AM
#8

Jag har fått den mot rapid cycling och en besvärlig depression samt ångest

Lia
7/16/17, 12:43 AM
#9

#8 Får du dos morgon och kväll eller endast en gång om dagen? Fick du några tips från psykiatrin?

Calcifer
7/16/17, 10:10 PM
#10

#7 Jag skulle inte ha sagt något annars.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annielle
7/17/17, 8:41 AM
#11

Det kan påverka en väldigt mycket när man börjar med en medicin om andra människor beskriver negativa erfarenheter av den. Det är i så fall bättre att testa och sedan fråga om andras erfarenheter när man fått en egen uppfattning av hur man själv påverkas.

Om man tror att en medicin ska hjälpa en är det väldigt mycket större chans att den kommer göra det, tror man där emot inte det så är det stor risk att den faktiskt hjälper dåligt också.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
7/25/17, 9:32 AM
#12

#11 Nja, det beror nog lite på. Annars skulle man påverkas också av att läkaren går igenom med en vilken effekt den bör ha eller att man läser på fass om biverkningar etc. Så länge man är medveten om att det är individuellt så tycker jag det bara är bra att fråga lite kring hur andra känner.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Excutingsong
7/25/17, 2:21 PM
#13

Dos på morgonen och kvällen. Fick svar på lithiumprovet idag. 0,2.. vad betyder det? Mår inte bra. Hade förhoppning om denna

Annons:
Lia
7/25/17, 9:04 PM
#14

#13 Det betyder att du inte har fått rätt dos än och därför känner du inte av den än. Jag brukar ligga på 0,7, så ge inte upp än, det tar ett tag innan man får rätt dos. Det tog runt 9 månader för mig att hitta helt rätt dos. Men det tar inte lika lång tid att känna av det. Men det kräver ändå tålamod.

Annielle
7/25/17, 9:06 PM
#15

Jag har ingen aning om vad ditt prov betyder, men om det visar något dåligt ska de ju så klart informera dig om det och vidta åtgärder.

Där emot vet jag via några bekanta att det har tagit tid för dem att få effekt av litium, det tog några månader, ja till och med upp mot ett år för en att få bra effekt av medicinen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: