Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 850 ggr
hannalh
2017-07-01 19:15

Gymnasieångest

Jag är 16 år och ska nu börja gymnasiet. Hela nian var jag deprimerad och har verkligen kämpat sista halvåret för att få godkänt. Jag kom in på mitt förstahandsval (wohoo!) Men nu har jag bara en sån jävla ångest. Jag fick ju diagnosen socialfobi och paniksyndrom i samband med min depression vilket gör att jag är väldigt ny med ångesten.

Vad ska jag göra första skoldagen? Jag har bara lust att stanna hemma första dagen för jag får verkligen panik. Om någon med erfarenhet kan dela mig sig så skulle jag bli jätteglad

Annons:
lalaz4
2017-07-01 19:55
#1

Jag känner igen mig i din situation, klarade nian tack vare snälla lärare. När jag började gymnasiet låg det i en annan stad, så några dagar tidigare gick jag dit bara för att lära mig hitta dit, vilken minskade min stress lite. Känner du någon som kommer gå i samma skola eller till och med i din klass? Jag hade tur och kände en person som började i samma klass som jag spenderade de första skoldagarna tillsammans med innan jag lärde känna några fler i klassen. 

Förstår ångesten, men för mig så är det enda som fungerar att tvinga mig dit och inte ge mig själv något annat alternativ, förhoppningsvis blir det lättare efter ett tag. I gymnasiet gick jag ständigt runt med hörlurar, musik hjälper mig att hantera panikångesten och stänga ut omvärlden lite. Första dagen är viktig att komma på, det är där som alla börjar lära känna varandra och grupperna börjar ta form, att missa den kan göra det svårare att komma in i klassen, vilket jag antar kommer bli jobbigt för dig i vilket fall. Första gången att göra något är alltid svårt, men när det har blivit rutin går det lättare.  En annan sak som kan underlätta är om du redan innan kommer på strategier på vad du kan göra om det skulle bli för jobbigt, typ vart/ att gå undan och hitta en lugnare plats om det blir för svårt. 

Har du kontakt med psykolog eller liknande?

hannalh
2017-07-01 20:22
#2

Altså jag har ju kontakt på BUP, men kliniken är just nu och ska inte träffa min psykolog förrens en vecka innan jag ska börja. Jag skuggade en klass på den skolan så jag har ju koll på vilka som kommer gå i klassen över mig och har även träffat några av lärarna. Men jag är ändå livrädd och håller redan nu på att få en panikattack fast jag börjar om 2 månader

hannalh
2017-07-01 20:22
#3

Altså jag har ju kontakt på BUP, men kliniken är just nu och ska inte träffa min psykolog förrens en vecka innan jag ska börja. Jag skuggade en klass på den skolan så jag har ju koll på vilka som kommer gå i klassen över mig och har även träffat några av lärarna. Men jag är ändå livrädd och håller redan nu på att få en panikattack fast jag börjar om 2 månader

Calcifer
2017-07-25 10:11
#4

Något jag tror kanske kan vara bra är att försöka avdramatisera det där med första skoldagen lite, om du kan. Jag har haft typ 10 första skoldagar i nya skolor, nya klasser, nya ämnen, nytt allt - och det behöver verkligen inte vara en enorm deal. ALLA i klassen är ju nya. Och alla lärare vet om det. Försök vara dig själv, försök fokusera på "yes, kom in på förstahandsval" och lyssna på infon och fokusera på dig och dina känslor om det är jobbigt i en social situation. Man behöver inte bli bästis med hela klassen redan första dagen. 

Kom ihåg just det att ni alla är nya. Många av de andra, socialfobi eller ej, kommer säkert vara nervösa också. Det är helt okej inför något nytt. Försök fokusera på det positiva så mycket du kan. :)

Och våga vara ärlig om du känner att du mår riktigt dåligt och måste få en paus. Hellre att du t:ex låtsas att du måste gå på toaletten för att få 10 min att varva ner, och sen förklara för läraren efteråt varför, än att sitta i klassrummet och må jättedåligt. 

När jag jobbade som lärarvikarie hade vi en tjej i klassen som hade socialfobi (jag har det själv också). Hon kom till mig efter en lektion där jag trodde hon varit sjuk (för hon var anmäld som så) och sa att hon mådde dåligt, att hon inte orkade vara omkring folk, och hon bad om ursäkt och frågade vad de fått i läxa. Jag uppskattade det väldigt mycket och gav henne läxan och sa att nästa gång försök komma till lektionen men gå ifrån om det blir för jobbigt.

Om du har socialfobi så kommer det förmodligen att kännas mer än bara första dagen, så hellre att du är ärlig med dina lärare så att de förstår om du behöver en paus, än att du ses som en slarver eller nåt annat som inte stämmer. Om du kan, så kanske du kan be din kontakt hos BUP att skriva ett litet brev till dina lärare också, så att det blir officiellt liksom?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: