Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 5907 ggr
emma_skane
2017-06-27 19:29

Mirtazapin någon?

Hej !

Jag undrar om någon har ätit mirtazapin orion?  Hur var er erfarenhet?  Vilken dos åt ni?  Biverkningar?

Annons:
Ninja99
2017-06-27 20:02
#1

Känner en som fick denna tablett utskriven, vet dock ej vilken dos. Strax efter hon börjat ta den så drabbades hon av otrolig trötthet, värre än hon någonsin hade upplevt. Hon fick ställa in många saker i almanackan och gå hem och lägga sig istället. Vilket drabbade henne ekonomiskt i en del fall. Hon gick dessutom upp VÄLDIGT MYCKET i vikt, vilket förvärrade hennes psykiska hälsa ytterligare. Hon har efter flera år utan dessa tabletter fortfarande inte klarat av att gå ned i vikt till den ursprungliga vikt hon hade innan hon började ta dem. Hon varnar alla för att börja ta Mirtazapin, så personligen skulle jag aldrig ta den. Talade om detta för en läkare som ville skriva ut den till mig (mot depression), hon påstod att hon aldrig hört talas om sådana biverkningar, vilket är väldigt märkligt, för det är ju bara att läsa bipacksedeln eller FASS så ser man vilka biverkningar som är vanliga, eller t o m MYCKET VANLIGA: - ökad aptit och ökad vikt - dåsighet eller sömnighet - huvudvärk - muntorrhet Sedan finns det en låång lista med vanliga biverkningar också, t ex yrsel, illamående, diarré, förvirring, hudutslag, svullnad… för att nämna några. Om tabletterna är till dig, så skulle jag råda dig att be din läkare om en annan medicin.

Annielle
2017-06-27 20:26
#2

Ja, jag har ätit den i några månader på lägsta dos och sedan hälften av lägsta dosen ett tag och känner igen mig i föregående inlägg angående biverkningar, åt den ju inte så länge men gick i alla fall upp mycket i vikt, hade dock inte svårt att tappa den vikten efteråt, men det kan nog bero på att jag i normala fall har svårt att gå upp i vikt.

Fick dessutom svullnad som gjorde att jag hade svårt att böja fingrarna (speciellt när jag vaknade på morgonen och när jag hade suttit stilla ett tag) och gjorde ont och fick mig att tro att jag höll på att drabbas av reumatism 😮, men läkaren på vårdcentralen förstod tack och lov att det var Mirtazapin som var boven när hon fick reda på att jag åt den.

Fick dessutom så torra slemhinnor i underlivet förutom muntorrheten att jag åkte på urinvägsinfektioner 😕

Det som var fantastiskt med den var att man sov så otroligt bra, har aldrig sovit så bra i hela mitt liv och sluppit oroa mig konstant för sömnen som annars.

Well, om man vill testa den så testa på låg dos och var inte rädd för att gå upp i vikt, om du redan är överviktig/har lätt att gå upp i vikt skulle jag definitivt inte rekommendera den där emot.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[HundochKatt]
2017-06-29 15:35
#3

Jag har ätit den i några år nu pga ångest/depression och sömnproblem (har också fibromyalgi som gör att jag inte får bra sömn). Innan hade jag "insomningspiller", minns ej vad den hette men det hjälpte inte så mycket. Somnade men vaknade igen efter ett par timmar och kunde inte somna om på flera timmar. 

Jag gick upp en hel del i vikt i början men sedan har det stannat av. Har inte gått ner allt, utan pendlar några kilo hit och dit. Sover som en stock och det är otroligt skönt att få sova trots värk. Viktigt är att man tar den innan man går och lägger sig. Har inte märkt att jag blivit tröttare på dagen efter en god natts sömn, mer än den vanliga fibrotröttheten som jag inte kan komma ifrån. 

Några andra biverkningar har jag inte märkt av mer än just viktökningen. Muntorrhet har jag sedan förut pga en annan medicin, så den har inte blivit värre. 

Dosen 30 mg .

Calcifer
2017-06-29 16:38
#4

Gick upp i vikt och blev otroligt skakig av dem. Det svartnade för ögonen, kunde inte gå rakt, fick hålla i mig i saker, kändes som om jag var på en båt, typ. Jag tog dem bara i någon månad sen stod jag inte ut att ha det så. Kunde inte ha någon vardag, vågade typ inte gå ut eftersom jag närsomhelst kunde känna det som om jag druckit tio liter vodka och benen bar mig inte och allt bara snurrade omkring mig. Otroligt obehagligt så personligen har jag sagt bestämt nej till läkare om att prova den igen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

emma_skane
2017-06-29 22:04
#5

#3 

Tack för ett bra inlägg.  Jag har också fibromyalgi och var lite orolig över biverkningarna då där b.la står muskel och ryggvärk. Men då har du inte märkt av några ytterligare förändringar gällande ditt smärtmönster eller så?

Annielle
2017-06-29 22:42
#6

Jag har eventuellt fibromyalgi också, min smärta blev bättre med mirtazapinen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
[HundochKatt]
2017-06-30 01:20
#7

#5 Nej, jag tycker inte att värkproblematiken har blivit sämre, kanske rent av bättre istället då jag sover mycket bättre på nätterna och är således mer avslappnad och tröttar inte ut musklerna. (Eller hur jag nu ska beskriva det?) Hur som helst tycker jag inte att det blivit sämre, utan har vunnit mycket på att jag sover bättre på nätterna. En fröjd med andra ord efter en lång tids sömnbrist pga värken. 

Mirtazapin kan ge biverkningar ja, men det kan också hjälpa andra, som mig. Viktökningen är det enda negativa för min del, men det kompenseras av att jag sover så mycket bättre och slipper följder pga sömnbrist.

hannalh
2017-07-01 19:08
#8

För mig så försvann min depression i princip efter bara en vecka! Det funkade asbra för mig, Jag tar den på kvällen då jag blir ganska dåsig, men det funkade jättebra för mig.

2Sirius
2017-07-22 14:06
#9

Minns inte vilken dos jag hade, men under det halvåret jag hade den, så gick jag upp 10 kg, då den kan påverka kemiska processer i kroppen att binda upp vatten. Det tog ett halvår till för att gå ner nästan lika mycket. KAN GE DJUPA DAGDRÖMMAR: efter 2 att jag började, körde jag av vägen, då jag kom in i ett Dagdrömmeri tillstånd, jag var inte trött, men tankarna flöt iväg, och jag såg tankarna tydligare framför ögonen än verkligheten. Av någon anledning valde jag att fortsätta med den. Ett halvår senare, då jag skulle köra 5-6 mil, så inträffade samma tillstånd 4 gånger, jag körde dock inte av vägen, men i samråd med läkare, så avslutade jag den medicineringen. KÄNSLIG FÖR AVBROTT, att man glömmer ta den…: På mig, och vad jag förstod det som, på de flesta användare… Verkar den de första 2 veckorna, tröttande de närmsta timmarna efter dess intag, man ska därför ta den på kvällen runt 20:00, för att mellan 21:00-23:00 bli trött och kunna sova, (förutsatt att man ska sova på natten). Efter de första veckorna, så avtar trötthets effekten något, både på kvällen och morgonen efter, och man blir på dagen lite piggare. Skulle man, glömma/missa att ta den ena dagen, så börjar denna pressen om, och man kan få ännu ett par veckor med större inslag av trötthet. VAR DÄRFÖR EXTRA NOGA MED ATT INTE GLÖMMA ATT TA DEN! ☺

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

CeriCold
2017-07-30 18:32
#10

Jag har tagit den och allt jag kan säga är att den fått mig och sova mer och när jag tagit den har jag känt mig ''groggy'' och mådde allmänt dåligt utav den. Missade otroligt mycket i skolan pga det så jag slutade att ta den helt och hållet. Funkade inte för mig alls.

tk1971
2017-07-31 07:04
#11

Sambon tar den tillsammans med venlafaxin (http://www.brainprotips.com/california-rocket-fuel/) och har så gjort i flera år. Han mår bra av det, och jag tror inte att vare sig han eller läkaren har några tankar på att han ska sluta. 

Själv har jag inte lika bra erfarenheter av mirtazapin. Jag fick det för många år sedan, och skulle ta den vid läggdags. Många säger ju att de blir trötta av den och sover bättre, men för mig var det tvärtom. Jag fick sån ångest att jag låg där och roterade, svettades kraftigt och var klarvaken i många timmar innan jag till sist somnade av ren utmattning. 

Men alla reagerar ju på sitt eget sätt, vad som inte passar en kanske passar nån annan.

graleh
2017-08-07 14:00
#12
  1. Kan man inte ta Mirta vid behov? Eller måste den tas varje kväll när man väl börjat?
  2. Kan den ge mer ångest som biverkning?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

2Sirius
2017-08-07 14:45
#13

#12 1. Nej, de flesta mediciner för psykisk ohälsa, behöver tas regelbundet för att ge en bra effekt, inkluderat Mirtazapin, och det är väl en av de lite känsligare att "så att säga missa eller slarva med", har man högre dos, än startdosen så kan det bli mer besvär/ångest, Litium Tex. är också känslig för det. Ritalin och Elvanse som är ADHD-Mediciner de och endel för ångest-attaker är mer "vid behov" de kan man ta en dag och vänta en vecka innan man tar nästa… 2. Ja, de flesta mediciner för Psykisk Ohälsa kan ge ångest vid Början, Avslut eller dosändring. Men det är också skillnad på vem som tar dem, den ena kan få jättemycket ångest i början av en medicin, medans någon annan inte känt någon ångest alls… Själv så har jag väldig ångest de första 3 dagarna efter att jag börjat eller slutat med Lamotrigin, medans jag inte märker av det då jag ändrar dosen.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
graleh
2017-08-07 23:44
#14

#13 Tack för svaren! Vet du hur det är om man t.ex. aldrig förut reagerat med ångest vid insättning, kan det bara komma en dag om man ska börja med nån medicin? Att en vacker dag när man ska testa ett preparat så får man nya bieffekter helt plötsligt som man aldrig fått förut?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

2Sirius
2017-08-08 10:47
#15

#14 Tack, och Varsågod 😊 1. Om man tänker sig att man börjar med en Medicin, och att det skulle komma ångest efter 1-4 veckor, det kan ju säkert förekomma, men tror att det är mer ovanligt, i alla fall efter 2 veckor. 2. Om du provat 5 olika mediciner, utan att få ångest som Biverkning, så kan du få ångest av den 6:e, och då är det mest troligt, att det är medicinen i sig, som du reagerar på, går du sedan tillbaka till något av de andra 5, så har du troligtvis ingen ångest av dem nu heller. 3.Men det kan bli så också, att ifall man provar någon annan emellan, så kan den rubba förutsättningarna för den man går tillbaka till, så att den ter sig annorlunda. BIVERKNINGAR: 4. De flesta biverkningarna, kommer vid på början av medicinering, dosändring eller avslut, och försvinner inom några dagar. 5. Vissa kan sitta i, en längre tid. 6. Medans andra sitter i så länge du tar medicinen. 7. Ibland kan 2 mediciner fungera hyfsat, var och en, men tillsammans skapar de oönskade bieffekter, de kan till och med slå ut den ena, eller den andra förstärks. 8. Det kan också vara så att av 10 olika tillverkare, så ter sig 9 utav dem på samma sätt, men den 10 ger någon eller några andra effekter. 10. Biverkningarna kan också uppstå, ifall man höjer dosen för snabbt, i sånna lägen får man oftast, fasa ut medicinen, göra ett uppehåll på en vecka eller mer, för att sedan trappa upp den lite långsammare. 11. De flesta förekommer under medicinering, och någon vecka efter avslut. Men några sitter i en längre tid efter, och enstaka försvinner aldrig. Vad man också kan tänka på är att, ifall man provat någon som hjälpte delvis, men vill prova någon annan för att se ifall någon hjälper bättre. Så kan man varit i behov (beroende) av den 1:a innan började med den, eller så kan man fått ett beroende (behov av den 1:a medans man använde den. När man sedan slutar med den 1:a, för att prova den 2:a, så är det inte säkert att det är den 2:a som får dig att må sämre, utan behovet/bristen utav den 1:a, som gör sig gällande.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ser0tonin
2017-08-18 09:42
#16

Någon skrev: KÄNSLIG FÖR AVBROTT, att man glömmer ta den..

Vilket är felaktigt. Mirtazapin har en halveringstid på 20-40 timmar. Så skulle man missa en dos så gör det inget om man har uppnått Steady state.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Upp till toppen
Annons: