Annons:
Etiketterposttraumatiskt-stressyndromptsd
Läst 1312 ggr
PL2
6/22/17, 12:46 PM

Psykisk ohälsa sitter inte i sinnet utan i hjärnan

Hej!

Jag är ny på forumet. 

Jag undrar om det är någon annan här inne som har blivit illa behandlad i vården? Att vården utnyttjar psykisk sjukdom till att vi överdriver, ljuger och kan inte skilja på verklighet och inbillning. 

Hur många av er har gått i samtal hos psykiatrin, utan att ha fått en fysisk undersökning?

Hur många av er trodde att medicin skulle bota er, men ni bär på era sjukdomar + en lista på biverkningar som läkarkåren inte tar på allvar! 

Jag lider av PTSD och annan psykisk sjukdom. Jag äter Quentapin och gått upp från 55 kilo till närmare 90 kilo. mellan 2009-2017. 

Det är inte kul. 

Folk som inte är leg. läkare ger mig rådet att det är "bara" att motionera och äta rätt, så  rasar kilona. Jag ska ta D vitamin och bla bla bla. När jag frågar om de är leg.läkare eller leg. psykiatriker. Då säger de att de är inte läkare. Jag säger till dem att de har ingen laglig rätt att ställa diagnos eller ge mig några föreskrifter på min hälsa. Då blir folk sura och jag ska förstå dem. De förstår inte mig! 

När jag försöker prata med min överläkare om min viktuppgång så påstår han att det har INGET med medicinen att göra. I bipacksedeln står det som biverkning - viktuppgång och detta ska kontrolleras av läkare. Jag har gått med medicinen sedan 2009. Ingen läkare har någonsin kontrollerat biverkningarna!

Det känns ibland att läkare använder min psykiska sjukdom till att få mig att bli osäker och tappa verklighetsuppfattningen, så att jag blir sjuk i psykisk sjukdom så att jag inte klagar på min vikt. Det gör mig så förbannad. När jag går till chefen så står hon på läkares sida och påstår att jag har ätit medicinen lägne så det kan inte beropå medicinen. Det hjälper inte att jag tar med mig bipacksedeln. 

Ibland undrar jag om inte överläkaren har problem med psykisk sjukdom för att inget jag lider av kan jag tala om för han avbryter mig. Jag är där för att få hjälp med MINA problem! Men mina problem får jag ta hand om själv. 

Varje gång jag klarar av något som min läkare inte fixar, då tar han äran för det. Det känns som jag är inne i en ond cirkel. 

Jag har alltid trott att vården ska bota sjukdomar med medicin som gör än frisk. Jag vill inte ha vård där jag tvingas bära mina ursprungssjukdom + biverkningar. 

Sedan jag blev psykisk sjuk så inser jag att psykiska vården saknar samma komptens som den fysiska vården. Jag tycker det ska vara lika! 

Har någon av er med psykisk sjukdom blivit undersökta med hjärn skanner? Eller tagit blodprover som visar vilka sjukdomar ni har? För det går att se! Nu har det kommit något nytt att läkare i USA kan ta DNA prov som kan ge sjuka människor mediciner som är skräddarsydda just till den personens sjukdom. 

Medicinvetenskapen har haft fel att psykiska sjukdomar är en obalans i sinnet. Utan sjukdomarna sittter i hjärnan. Psykiska sjukdomar borde få ett nytt namn. som Hjärninflamation så att jag med psykisk sjukdom slipper bli illa behandlad och utslängd mellan stolarna! 

Samtal utan mmedicinsk behandling kan skada hjärnan. Jag har gått i TERAPi i 13 år utan medicin. Det klassas inte som en vårdskada, på grund av att jag är psykisk sjuk och därför hittar på allt! 

Psykisk sjukdom har vetenskapen kommit fram till är en inflamation i hjårnan, och stört immunförsvar. Jag har inte gjort någon fysisk undersökning eller tagit blodprov under alla år jag gått till psykiatrin. 

Har NI?

Annons:
[AnimeV4]
6/22/17, 12:57 PM
#1

Jag tycker rätt och slätt att du ska byta läkare. Det FINNS bra läkare, men man kan behöva leta lite.

Maria
6/22/17, 1:54 PM
#2

Nu är det ju inte så enkelt som att psykiska sjukdomar är en inflammation i hjärnan eller att det handlar om immunförsvaret.

Jag tycker också att du ska byta läkare om du inte är nöjd.

Angående viktuppgång så är det ju oftast inte medicinen som direkt är boven utan indirekt eftersom man kan få ökad aptit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
6/22/17, 2:02 PM
#3

Quetiepin blev jag direkt varnad att den kunde få en att öka i vikt.

Nu minns jag inte namnet på läkemedlet jag åt för drygt 10 år sen, men jag hade ingen ökad aptit och ingen förändring kring hur mycket jag rörde på mig. Jag gick upp 20 kg på två månader ändå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
6/22/17, 2:03 PM
#4

Jag tror att i de flesta fall så för att komma till rätta med psykisk ohälsa kan man behöva en kombination av både medicin/läkemedel samt terapi. Tror inte man kan säga att det ena eller det andra är det enda som funkar.

Vart har du läst allt detta om att psykisk sjukdom inte skulle vara en obalans i sinnet? Vart har du fått allt det ifrån? Lämna gärna källor så man kan kolla vidare, för jag har svårt att tro dig och aldrig hört något liknande det du hävdar.

Calcifer
6/22/17, 2:06 PM
#5

Psykisk ohälsa som till följd av vissa fysiska åkommor kan säkert stämma till en viss grad. Att man t:ex får en ryggskada som hindrar så pass i vardagen att man drar på sig en depression pga allt man nu inte längre kan göra eller att man inte längre ser en mening med livet då man ändå bara måste sitta som en soffpotatis "resten" av livet.

Men jag som t:ex has asperger behöver inte göra en miljon fysiska undersökningar utan det räcker med de få som gjorts för att kolla t:ex blodvärde. Jag har lite smått järnbrist, men utöver det är mina psykiska problem helt enkelt det som besvärar mig, INTE något fysiskt. Trots då grundligga koller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: