Annons:
Etikettmin-egen-berättelse
Läst 1682 ggr
Excutingsong
6/6/17, 1:11 PM

Vet varken ut eller in längre

Ja har varit väldigt dålig i ett halvår, vi snackar verkligen dålig. Och jag börjar tvivla på om det här är ångest och depression. Jag mår självklart inte bra.. men såhär ska det inte vara. Jag kan inte acceptera detta. Mina symptom är följande: Hjärtrusningar, som är VÄRST när jag vaknar. Inte varje morgon men nästan. Sen får jag rusningar under dagen. Min puls kan ligga på 59 och en timme efter måltid är den uppe på 100. Panikångest känner jag igen. Det är inte det. Hjärtrusningen på morgnarna går över inom en timme när jag varit uppe.. eller de lugnar ner sig iallafall. Pulsen kan gå upp emot 180 trots att jag sitter still på stolen. -mina ögon har börjat rinna, är röda och kladdar. -har ont på höger sida av halsen med strålning mot örat. Haft i ett halvår i perioder. -min hud flagnar. -har börjat få utslag. Klåda på överkroppen. -Tryck i ansiktet. -duschar jag måste jag ta En paus när jag tex schamponerar håret för hjärtat slår så och jag blir så andfådd. - huvudvärk. - svullna lymfkörtlar. Två st. - helt slut. Hjärnan hänger inte med. Är så trött. - ingen matlust, gått ner i vikt. - flytande diarrér. - svårt att andas. Känner inte att jag är speciellt deprimerad. Jag är bara helt slut. Jag längtar ut men orkar inte. Hjärtat är helt upp och ned. Är så trött att jag av minsta lilla måste lägga mig. Under denna tid har jag medicinerats med zeldox, cisordinol, Venlafaxin. Sobril. Theralen. Xanor. Medikinet. Inget har fungerat, så nu sätter vi in citalopram. Utredningar som gjorts är: Full blodstatus normal. 2 prover på sköldkörteln. Långtidssocker, 42 är diabetes. Jag hade 38. Njurprov. Leverprov. Urinprov. Avföringsprov. Skiktröntgen av magen. Magnetröntgen av lungorna. Infektionsprov. EKG som inte visar avvikande bara att hjärtat jobbar ständigt som om jag springer.. men inget mer har kollats upp. Hjärtmarkörer. Blodgas. De har känt på mina lymfkörtlar, inget avvikande. Blodtrycket är bra. Har fått betablockerare mot hjärtat. Men Komigen, jag tar mig inte ens upp för en trapp. Är 25 år. Har blivit glömsk. Förvirrad. Känner min kropp.. det är nåt som inte stämmer. Någon som haft eller har samma? Eller vet vad detta kan bero på? Behöver verkligen hjälp. Läkarna skickar mig bara till psyk men varför blir jag inte bättre av medicinerna? Snarare sämre.

Annons:
Excutingsong
6/6/17, 1:19 PM
#1

Kan även tillägga att jag genomgått ectbehandling utan framgång heller.

Excutingsong
6/6/17, 2:47 PM
#2

Någon?

Calcifer
6/6/17, 5:51 PM
#3

Det där är ingenting vi kan hjälpa med, du får fortsätta söka läkarkontant och professionell hjälp för dina besvär då de är rätt allvarliga.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Excutingsong
6/6/17, 5:58 PM
#4

Jävligt uppmuntrande

Calcifer
6/6/17, 6:23 PM
#5

Det är omöjligt för någon via internet att sätta en diagnos eller att veta vad som är fel om t.o.m. läkarna har problem med det. Är det bättre att jag hittar på nåt så du får sitta med panik tills du kollat upp det?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Excutingsong
6/6/17, 7:06 PM
#6

Diagnos bad jag inte om. Ångest har jag redan så det räcker.. Har du en dålig dag? Helvete!

Annons:
Zadeira
6/6/17, 7:41 PM
#7

Det låter ju som att det inte bara är något psykiskt utan att du faktiskt har något fysiskt problem. Det är jättesvårt att säga men jag tycker du ska kämpa vidare med läkarna för att få mer hjälp.

Har du fått mer än medicinsk hjälp för din ångest och depression? Medicin har ju tyvärr inte alltid effekt och det kan ju vara så att du tex haft en ångestproblematik i grunden som sedan utvecklats till ordentligt fysiska besvär när det gått obehandlat.

Excutingsong
6/6/17, 8:20 PM
#8

Har tid hos en privatläkare imorgon. Nej jag har inte fått någon typ av terapi eller liknande. Bara en massa mediciner i något jag inte vet vad de ska hjälpa emot.

Excutingsong
6/6/17, 8:20 PM
#9

Har tid hos en privatläkare imorgon. Nej jag har inte fått någon typ av terapi eller liknande. Bara en massa mediciner i något jag inte vet vad de ska hjälpa emot.

Excutingsong
6/6/17, 8:29 PM
#10

Detta kom efter en väldigt kaotisk period av år av ångest, dålig relation.. rädslor. Hälsoångest etc.

Zadeira
6/6/17, 8:45 PM
#11

#8 Då tycker jag faktiskt att du ska kräva att få träffa en psykolog eller liknande, nån form av utredning och terapi kanske. Det är inte alls säkert att det är det som är orsaken till dina fysiska problem, men eftersom du medicineras mot psykiska besvär och inte alls får någon hjälp av medicineringen så tyder det på att du behöver något mer.

Jag förstår att du blir rekommenderad att ta kontakt med psyk när inte medicinerna funkar och du fått dem mot psykiska besvär. Du själv beskriver att ditt mående utlöstes i en tuff period i livet och det är inte alls otänkbart att medicin inte biter på det utan du behöver samtalsterapi eller liknande.

MEN jag tycker att du samtidigt som du tar kontakt med psyk och utredning därifrån så ska du fortsätta söka vård hos läkare att få mer svar på din fysiska status.

Excutingsong
6/6/17, 8:52 PM
#12

Kram

Calcifer
6/6/17, 9:06 PM
#13

Du behöver inte vara otrevlig, och nej jag har inte en dålig dag.

Det du måste göra för att få konkreta svar är att pusha för att få träffa fler läkare för att ta reda på om detta är fysiskt eller psykiskt och även hur du ska kunna bli bättre.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Schhh
6/7/17, 7:15 PM
#14

Jag antar att det redan kollats om du har brist på något näringsämne? Finns det någonting kvar att undersöka, tror du? Tar vården dig på allvar?

Jag håller tummarna för att det löser sig, för det du beskriver låter inte ett dugg kul. Kram! :(

Annielle
6/8/17, 10:22 AM
#15

Du kan ju mycket väl ha drabbats av utmattning på grund av allt påfrestande du har gått igenom, kroppen kan ge hur mycket symptom som helst då.

Har det aldrig snackats om det inom psykiatrin när du har varit i kontakt med dem?

Förstår att du mår hemskt dåligt, jag lever själv med mycket symptom från kroppen, en jäkla massa ångest  o.s.v. Det är verkligen ett helvete att behöva må så! 

Jag hoppas att du kan hitta någon bra samtalskontakt/psykolog eller liknande som kan finnas där för dig och stötta dig/hjälpa dig genom detta oavsett vad det handlar om. 

*STOR kram*

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Excutingsong
6/8/17, 1:27 PM
#16

#15 det är något jag också haft i åtanke. Men kan hjärtat verkligen bete sig såhär då?

Excutingsong
6/8/17, 1:27 PM
#17

Och vad har du för symptom?

Annielle
6/14/17, 2:53 PM
#18

Ursäkta för sent svar, men mår väldigt dåligt själv och har det extra krisigt nu!

Angående hjärtat och pulsen tror jag nog att det kan bete sig lite hur som helst när man känner mycket stress och ångest. Jag har själv extra mycket hjärtklappning/hög puls just på morgonen och förmiddagen och känner mig väldigt stressad då, där emot brukar jag inte ta min puls, så hur mycket den varierar vet jag inte, kanske lika bra det, för jag har också jättemycket hälsoångest, skulle säkert hänga upp mig jättemycket på pulsen och bli skrämd o.sv….

Men som jag skrev i din andra likadana tråd på Kvinnaifokus: (kopierar in mitt svar här nu)

Har du testat alla de medicinerna under detta halvåret alltså? I så fall kan det ju definitivt vara all in och utsättning av mediciner som har gjort dig sådan här, jag skulle definitivt inte ha klarat av att testa så många mediciner under kort tid, men samtidigt låter det ju inte riktigt så eftersom du mår bättre på kvällen och natten, håller med det #13 Pyromanen skrev.

Angående att ditt hjärtat beter sig lite hur som helst, det har jag upplevt väldigt mycket av när jag har minskat/ökat börjat eller slutat med någon medicin, så det är ju troligt att det kan bero på alla mediciner du har har haft i omlopp.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Excutingsong
6/14/17, 7:51 PM
#19

Kram på dig. ❤️

Annielle
6/14/17, 8:17 PM
#20

Tack! 🌺 kram tillbaka!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Excutingsong
6/15/17, 1:03 PM
#21

Har du nån medicin mot dina problem? Du kanske skulle behöva en betablockerare också ?

Excutingsong
6/15/17, 1:03 PM
#22

Har du nån medicin mot dina problem? Du kanske skulle behöva en betablockerare också ?

Zadeira
6/15/17, 1:17 PM
#23

Hur gick det hos privatläkaren?

Excutingsong
6/15/17, 2:20 PM
#24

Hon lyssnade på mina problem länge och mycket. Jag svettades mycket och grät.. var orolig. Hon skrev upp alla mina symptom och gjorde undersökningar som att känna på bröst, lymfkörtlar, kolla hals näsa öron och klämde på magen och ett finger i rumpan. Lyssnade på mina tidigare undersökningar och sa sedan "du låter så stressad".. och att jag är väldigt orolig. Vi kollade blodsocker, blodtryck som var väldigt lågt, och vita blodkroppar med undergrupper. Allt normalt. Hon tror jag åkt på en riktig smäll av ångest, depression och utmattningssyndrom. Det är så mycket undersökningar gjorda på mig utan att hittade avvikelser alls.

Excutingsong
6/15/17, 2:21 PM
#25

Men vi kom fram till att jag skall ta prover på kortisol och kolla andra hormoner också.

Excutingsong
6/15/17, 2:21 PM
#26

Men vi kom fram till att jag skall ta prover på kortisol och kolla andra hormoner också.

Annielle
6/16/17, 8:37 PM
#27

Jag är skeptisk till mediciner över huvudtaget nu mera (framför allt för egen del) eftersom jag är så extremt medicinkänslig (känslig i övrigt också…) och har reagerat så starkt på så många mediciner jag har testat tyvärr. Min farsa och morsa är likadana tyvärr, så det lär ju vara genetiskt. Min pappa har testat betablockerare, men mådde bara väldigt dåligt av dem, om han har några kvar och de inte är för gamla kan jag ju testa kanske….

Har bara Cipralex (escitalopram) som jag äter varje dag sedan över 10 år tillbaka, i övrigt bara behovsmedicin mot kraftig ångest som jag drar mig jättemycket för att ta fast jag skulle behöva det oftare (för att inte bli fullkomligt slutkörd och utmattad titt som tätt) Har haft Iktorivil under många år, men går på ny psykmottagning och min nya läkare skriver inte ut den, så nu har jag fått Stesolid i stället, har inte vågat testa den än dock.

Vad skönt att privatläkaren verkade bry sig och ta dig på allvar!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Calcifer
6/16/17, 8:44 PM
#28

#27 Du ska absolut inte ta din pappas medicin utan samråd med läkare!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
6/17/17, 9:41 AM
#29

#27 Nej, ta inte din pappas medicin! Tala med läkare och be att få prova betablockerare. Om det inte funkar så har du läkarens hjälp plus att det finns dokumenterat att du provat det. Men ska inte ta medicin om den inte är utskriven åt en själv.

Annielle
6/17/17, 2:28 PM
#30

#28 och #29 Ok ok, ska inte göra det utan att ha pratat med läkare om det.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: