Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 916 ggr
pamsi
5/22/17, 5:46 PM

Hjälp mot hälsoångest

Hej,

Jag har haft hälsoångest i över två år nu. Ibland är den starkare och ibland är det helt okej. Det började med att jag kände en knöl på halsen och tänkte direkt cancer. Jag har gått på många läkarbesök (fick tom högkostnadsskydd, är 19 år) till flera olika läkare och även gjort flera kontroller på den här knölen som aldrig visat sig vara cancer. Varit hos två psykologer för hälsoångesten men har inte hjälpt ett skit.

Det var längesen jag var hos en läkare nu men ångesten är fortfarande stark och gör att ibland inte orkar vardagen. Jag har blivit mer och mer rädd för bakterier och människor. Jag får panik om någon hostar på samma buss som mig. Jag jobbar i en matbutik och står alltså och pratar ganska nära helt främmande människor och ångesten kommer direkt när jag har en kund som jag anser inte är så "fräsch". Och ibland nuddar jag ju deras händer och tar i kontanter och deras varor. Jag har eksem (=småsår) på händerna vilket gör att jag lätt skulle kunna bli smittad.

Det jag är mest rädd för är cancer, hiv, könssjukdomar. Jag känner på min kropp varje dag och känner efter knölar. Jag har knölar som jag inte har gått till läkare för vilket jag oroar mig för varje dag. Hiv är också läskigt eftersom man inte får några symptom om man har det. Jag har bara haft sex med kondom men jag tror fortfarande att jag kommer bli smittad eftersom jag inte kan veta om kondomen är på under hela samlaget. 

Jag vågar inte äta mat/tårta som en kollega gjort hemma för jag kan inte vara säker på att hen har tvättat händerna och diskat redskapen. Jag vill kunna jobba och gå på fest utan att få panik när någon spyr eller skär sig på något.

Jag ville mest skriva av mig och höra om det finns flera som har hälsoångest för jag har ingen i min närhet som jag kan prata med detta om. Och också om någon vet vart jag kan få hjälp. JAg har gått till två olika psykolloger via vårdcentralen men det har verkligen inte gett någonting.

Annons:
IaMiaMaria
5/25/17, 7:53 PM
#1

Jag delar en del av dina upplevelser, speciellt det där med mat. Jag kan inte äta borta hos okända eller på restaurang för jag är rädd för att bli sjuk. Tycker också att bussresorna är otroligt jobbiga.

Cancer är jag inte direkt orolig för men går ofta och tror att det är något fel på mig som de bara inte kan hitta, har iof gått med värk och feber i 3,5 år som de inte hittar orsaken till så har ju symtom. Men det har blivit många läkarbesök som ofta slutar i frustration.

Jag har inga bra råd till dig mer än att ge inte upp om att få hjälp. Du har "bara" träffat två stycken än så länge och ibland tar det tid innan man hittar den rätte som ger en de rätta verktygen för att man ska bli bättre.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Traxs
5/28/17, 3:41 AM
#2

Låter som hypokondri. Oftast har man en ångestproblematik i grunden och jag tror du behöver hitta någon som är specialierad inom området.

Upp till toppen
Annons: