Annons:
Etikettertvångssyndromocd
Läst 1138 ggr
[Cassaranda]
5/20/17, 11:01 PM

Tvångssyndrom

Vet inte riktigt om det är tvångssyndrom jag har men ska försöka förklara. Jag är livrädd gör smuts & sjukdomar. Är rädd för att få vårtor vilket gör att jag torkar av allt så som dörrhandtag, kontokort, plånbok, mobil, bord, bänkar, lampknappar m.m. Tvättar kläder som jag tror kan ha varit i kontakt med detta. Tvättar händerna så fort jag tagit i disktrasan eller handtag och även därimellan. Har stora och djupa sår. Kan duscha upp emot fem ggr per dag. Slänger jag in en tvätt i maskin måste jag byta kläder och duscha. Har blivit värre det senaste året. Kan ta ett exempel som hände idag. Vi har en inneboende som lånade våran dusch idag. Då måste jag städa duschen för TÄNK OM han har vårtor eller andra fotåkommor och det vill jag verkligen inte ha. Näf han var klar ställde han sin smutskasse i hallen och självklart var dottern där och tog k hans äckliga smuts (strumpor & karlsonger) och sedan kryper upp i soffan med det. Detta gjorde att jag blir tvungen att tvätta alla filtar/kuddar & även städa. Annars släpper jag det inte. Vad kan jag göra för att få bort detta? Jag orkar inte hålla på så här längre. Vågar inte söka hjälp så gärna tips på vad man kan göra själv.

Annons:
Aleya
5/21/17, 12:01 AM
#1

Ja psykolog och att du vill bli kvitt detta är nog det jag kan komma på

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
5/21/17, 10:57 AM
#2

Ja, det låter verkligen som tvångssyndrom, har det på liknande sätt själv och har haft det länge, men det eskalerade för ett antal år sedan tyvärr.

I mitt fall innebär det sådan ångest/stress att ens ha någon i min lägenhet p.g.a detta att jag typ aldrig har har besök. 

Det är nog väldigt svårt att komma tillrätta med själv, men du kan ju testa genom att låna böcker om det, finns säkert någon självhjälpsbok om det som så mycket annat.

Finns föreningar som den här, hittade förresten att de har manualer för självhjälp också nu 🙂

http://www.ocdforbundet.se/sjalvhjalp

Lycka till! ❤️

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Blanksteg
5/21/17, 1:34 PM
#3

Låter som att KBT skulle kunna hjälpa dig.

Schhh
5/23/17, 1:21 AM
#4

Håller med #2, det låter som ett "klockrent" tvångssyndrom, och det bästa vore verkligen om du kunde söka hjälp. Men förstår att det är svårt. :(

Upp till toppen
Annons: