Annons:
Etikettvad-är-ångest
Läst 1628 ggr
Anonym
Anonym
2017-05-13 15:00

Hur yttrar sig ångest?

Hej, jag är helt okunnig och har därför lite frågor angående ångest.

Vad kan orsaka/framkalla ångest? Kan t.ex. vissa tankar eller situationer framkalla ångest?
Hur kan det yttra sig? Har läst om tryck över bröstet, att hjärtat slår snabbt och hårt osv. Men kan det även yttra sig genom exempelvis magont? 
Hur länge varar det?

Har funderat på detta ett tag. Hade varit snällt om någon ville svara på mina frågor och/eller dela med sig av egna erfarenheter.

Annons:
Calcifer
2017-05-13 15:33
#1

Ångest kan yttra sig på alla möjliga vis faktiskt. Magont, huvudvärk, tryck över bröstet, svårt att andas, etc. Det kan även framkallas av det mesta.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2017-05-14 11:00
#2

Ångest kan framkallas av det mesta, men ofta är det något som påminner om en rädsla, obehag, smärta eller andra negativa associationer som gör att man får ångest. Det kan tex vara en situation man inte alls är bekväm i som att prata inför folk, eller som att åka buss och tvingas sitta bredvid en främling. Det kan även vara vid tex ett smärtsamt minne eller inför något man ska göra som man är osäker på eller aldrig gjort förr. Som sagt, det mesta kan utlösa ångest. 

 Ångest kan yttra sig på otroligt många sätt. Yrsel, svårt att andas, smärta i bröstkorgen, ont i magen eller huvudet, spänningar i kroppen, svettningar, oroskänsla, känsla av rastlöshet, svårt att sitta stilla eller tvärt om svårt att röra sig, skakningar,  dimsyn/synstörningar, och många andra uttryck av obehag.

Ångest är olika från person till person, men alla med ångest har upplevelsen av ett otroligt obehag .

Anonym
Anonym
2017-05-14 21:36
#3

Tack för era svar #1 och #2. Då är det nog ångest jag känner ibland.

Upp till toppen
Annons: