Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 1070 ggr
Halvdansken
2017-04-30 15:45

Problem att äta, kvävningskänsla.

Jag har aldrig varit så intresserad av att äta med andra, men det har aldrig varit ett problem. Har alltid suttit för mig själv med en tidning  personalmatsalen, exempelvis.
Men så för knappt ett år sen fick jag problem att svälja maten. Det liksom låser sig i halsen, och det känns som om jag ska sätta i "fel hals". Ibland kan jag sitta en lång stund innan jag lyckas. Jag kan heller inte spotta ut det, då maten sas är på väg ner.

Det är helt klart psykiskt, då jag inte hade problem  hemma, där var allt som vanligt. Men då jag nu är så obs på det, så börjar den här paniken komma även här hemma. Jag kan äta upp hälften, och plötsligt tänka - jamen det här går ju bra! och då är det givetvis helt kört.

Inga problem att dricka, heller inte med snacks och småtugg.  

Nån som känner igen sig?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Sattyg
2017-04-30 17:01
#1

Ja jag har varit med om samma sak. För ca 10 år sen satt jag och åt middag hemma när det helt plötsligt kändes som att det tog stopp i halsen, och den känslan satt i närmare 6 månader vilket gjorde att jag levde på flytande kost nästan hela tiden. Men jag hittade mina trick för att komma över det b.la såg jag till att ha tankarna på annat medan jag åt typ som att läsa en tidning, titta på tv eller ha sällskap vid måltiderna. Ibland gick jag även omkring med tallriken i handen medan jag åt. Det gick som sagt över men än idag så ser jag till att ha ett stort glas vatten vid varje måltid som jag kan skölja ner maten med. Lycka till 😊

ixtab
2017-05-08 00:40
#2

Att försöka att inte tänka på det är ju jätte bra som Sattyg säger, försök att läsa eller tänka på en låt eller nått. Iof. så är det som att säga att man inte ska tänka på en rosa Elefant, då gör man ju det, men du får prova dig fram. 
Jag var Anorektisk i jätte många år och kunde inte äta när någon var i rummet och då fick jag träna genom te.x. rabbla en låttext så att jag tänkte på något annat.

Hoppas att du får bukt med detta, för det är jobbigt.

🌺

Live long and prosper

Halvdansken
2017-05-09 16:08
#3

Har upptäckt att det går enklare att äta grönsaker samman med andra.  Så jag håller mig borta från kött om jag är tvungen att ha sällskap på lunchen.  Plus att jag tar en mindre portion, så jag inte sitter sist kvar, eller måste slänga hälften.

Kommer att bli både vegetarian och smalare på kuppen! 😃 (ok att skämta lite, hoppas jag, ixtab)

Tack för er hjälp.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: