Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 1460 ggr
Anonym
Anonym
2017-04-24 02:35

Rädslorna styr mitt liv!

Mina psykiska rädslor tär verkligen på mitt vardagliga liv! Vill göra så mkt men är så jäv.. rädd för allting. Ett exempel är att jag är rädd att jag ska spy, får sån panik över vissa sociala situationer där man blir att stå i fokus. Pallar tillexempel inte att åka in till stan med min granne och äta, mat situationer är de värsta, får sådan ångest att jag ljuger och hittar på att jag plötsligt fått magsjuka och ej kan följa med. Även ett veterinär besök med hunden skrämmer slag på mig och jag vill ställa in det. Folk har frågat om jag kan klippa deras hundar, klart jag kan men psyket säger nej och jag får sådan ångest och skräckkänsla över att åka hem till någon att tyvärr inte kan ställa upp på den tjänsten. Har sökt hjälp men inte fått någon tid än på vårdcentralen, men förmodligen nästa vecka. Nån mer som har det så här jobbigt med liknande problem? Har väl alltid haft psykiska små avvikelser och rädslor men de senaste månaderna har det eskalerat totalt. Känns som att jag aldrig kommer blir fri från detta elände. Är 23 år och har sen barnsben kämpat med depressioner, tvångstankar och massa små inbillningar om hur läskigt allt är.

Annons:
fredde40
2017-04-24 14:56
#1

Hej på dig!

Du är inte ensam om att vara rädd för allt för jag har med problem rädsla för saker å ting. Jag har social fobi och jag tycker vissa situationer som möten, träffa folk,handla i affär och hamna i fokus osv är väldigt jobbigt  och det tar mycket energi av en och man blir nestämd och deprimerad och det påverkar hela ens liv negativt.Jag brottas själv med depression och ångest sen flera år tillbaka.Jobbar du eller pluggar du eller är du sjukskriven?

jenmjao
2017-04-25 21:55
#2

Det här låter precis som mig, Men jag har rädslor och katastroftankar.. Går jag ut med hundarna så tror jag att någon ska sno dom, att dom ska attackera något, att dom ska behöva avlivas, at tlösa djur ska komma, att jag ska ramla och tappa kopplet och dom sticker. Jag har socialfobi också så jag får panik och försöker samla mig för varje promenad… Det börjar alltså direkt när jag kommit in ifrån en promenad och håller på tills jag går ut igen. Jag har haft det såhär illa i över 10månader nu och jag har ändå utsatt mig för allt och det har inte blivit bättre, Fast jag ser att inget sker blir det inte bättre.. Jag vågar inte leva mitt egna liv som jag borde. 
Jag har inga tips just nu, men jag vet hur det känns och jag känner likadant, jag hade hjärtklappning och panikångest efter att jag hade vaccinerat min hund för det var så jobbigt.. :( 
Jag är 24år.

Anonym
Anonym
2017-04-27 10:23
#3

#1 Hej, jag jobbar halvtid pga fysisk nedsatt sjukdom. Har sökt aktivitetsersättning och säkert fått avslag 5 ggr, har kontaktat en jurist som hjälpt mig samt fått ett nytt läkarintyg där det står klart och tydligt att jag max ska jobba 4 timmar om dagen så får se vad de kommer fram till, att hålla på och brottas med försäkringskassan gör ju inte depressionerna och dom jobbiga tankarna bättre. #2 Jag känner igen mig i det du skriver, att jaga upp sig och få total panik för små strunt saker gör mig så trött. Är mkt jag skulle vilja göra när det gäller livet med hund men paniken och rädslorna tar överhanden. Jobbigt med hjärnspöken som inte går att styra :/

jenmjao
2017-04-27 13:56
#4

#3 Samma här, Vissa saker gör jag ändå, men jag gör allt så jag undviker vissa situationer. Går ut vissa tider, tränar på vissa platser.. Det tar hårt på mig när det går fel och jag är ensam, är någon med så tar det ännu hårdare på mig. Jag mår dock mest öve rpaniken och stressen jag bygger upp, Saker jag gör är "Inte så illa" men dom blir det, Det blir som ett berg av smågrus..

shia
2017-06-04 14:25
#5

mitt tips, är att utsätta dig för det du är rädd för, även om det känns tufft, så är det bara en känsla!

Upp till toppen
Annons: