Annons:
Etikettakut-stöd
Läst 2132 ggr
lillablomman
2017-04-15 23:13

Ångestattacker när pojkvännen dricker

Hej!

Detta är mitt första inlägg här på sidan. Jag visste inte vilken annan sida jag kan vända mig till för att få hjälp, så provar här. Bör också tillägga att i skrivandets stund är jag i slutet av en ganska ordentlig ångestattack, så om det är rörigt ber jag om ursäkt på förhand.

Jag har sedan barnsben haft problem med ångest. Jag är nu 17 år gammal och har sedan några år tillbaka haft "diagnosen" depression.  Ångesten kommer inte ofta, men är ofta väldigt stark när den väl kommer. Allra värst blir det när mina nära pratar om alkohol. Meningar som "Jag ska ut nu ikväll, ska du med?" eller  "Fyfan vilken fest det var förra helgen!" ger mig kramp i magen och jag börjar skaka direkt. Allra värst är det när min pojkvän säger att han ska gå ut. Det är jobbigt när han pratar om tidigare gånger han varit ute, men när han säger att han SKA gå ut så tar det hus i helvete. Jag börjar hyperventilera, blir yr, mår illa osv.

Är det någon som känner igen detta? Något tips på vad man kan göra?

//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald

Blomma Spreading love over the internet Blomma

Annons:
loas27
2017-04-15 23:37
#1

Jag kan säga att jag känner igen mig i det där. Kanske inte ångestattacker, men jag kan börja må riktigt dåligt och bli väldigt nedstämd när folk i min omgivning pratar om att dricka alkohol. Jag vet inte vad du kan göra för att hjälpa tyvärr, jag brottas fortfarande med det, men det har blivit bättre med åren. Prata har alltid hjälpt mig som mest. Har du pratat med din pojkvän om detta? Har du någon annan nära att prata med om det? Helst någon som inte dricker, eller inte ofta. Kanske nån kurator eller psykolog är att rekommendera? Jag hoppas att du mår bättre och att det har lugnat ner sig nu!

Honestyisdead
2017-04-15 23:38
#2

Har du dålig erfarenhet av alkohol genom tex föräldrar?

2Sirius
2017-04-16 00:04
#3

Inget fel i att du skrev här  http://beroenden.ifokus.se/ http://socialtstod.ifokus.se/ http://socialangest.ifokus.se/ http://relationer.ifokus.se/ http://beroenden.ifokus.se/ Är några alternativa sidor ☺ #2 Bra frågeställning #0 #1 Kan ni erindra er (komma ihåg) om vad som skrämmer er i detta. Kan ni erindra er om något obehagligt som hänt er eller kanske till och med er Mamma, med koppling till alkohol? #0 #1 Om du känner för det, så är det Ok, att skicka PM, du "stör inte/tränger dig inte på" om detskulle kännas så. 

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

loas27
2017-04-16 00:12
#4

#3 Kan vara en händelse i min barndom som var grunden till det för mig, men det var inte förrän i högstadiet/gymnasiet som det började bli ett problem vad jag kan komma ihåg. Sen gillar jag inte när folk beter sig annorlunda.

Honestyisdead
2017-04-16 00:15
#5

#3 Nu vet jag inte vad du fått om bakfoten. 

Det skrämmer mig inte. Det är en fråga som är väldigt logisk i den här tråden. 

Du verkar å andra sidan känna starkt.

2Sirius
2017-04-16 00:28
#6

#5 Precis ☺ Logisk och bra frågeställning. Tänkte mest ifall någon kände för att skriva pm, så skulle de inte känna som att de prackade på någon annan sina problem. 😐

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Calcifer
2017-04-16 00:54
#7

Detta är en perfekt sida att prata om det, alla är välkomna här!

Har du lite mer information att ge, vet du varför du får ångest när andra dricker, har du alkoholism i familjen, etc?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2017-04-16 01:26
#8

#6 Ok. Förstår fortfarande inte vad du syftade på.

Tjeja
2017-04-16 04:46
#9

#8 Nu har du nog läst lite för snabbt eller nåt Hera? I #3 Syftar hon först inte på dig alls utan på ts och Loas27! Undrar vad det är i deras bakgrund som gör att de skräms. Dig kommenterade 2Sirius enbart att din frågeställning var bra! Efterson ni uppenbarligen tänker i samma linje och undrar vad som kan vara bakgrundsorsaken till Ts känslor. Samt uppmuntrar TS och Loas27 att skriva pm till henne ifall de önskar skriva privat om sina känslor. Vilket heller inte hade med dig att göra alls!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zadeira
2017-04-16 11:44
#10

Jag funderar på om du har någon negativ erfarenhet av alkohol, det har du inte skrivit om. Ibland är det ju lite lättare att härleda varför man får ångest av en viss sak, tex om du haft negativa erfarenheter av att andra varit berusade.

Är det just tanken på "fyllan" som ger dig ångest eller får du ångest av att tänka på allt som kan hända när en person är berusad? Har det hänt dig, eller någon nära, något otäckt vid en fylla eller när andra varit berusade kring er?

ixtab
2017-05-08 01:00
#11

# Lillablomman.
När man dricker så förändras man, kan det vara så att du,som  # 1 och  mig inte tycker om vad alkohol gör med folk. 
Försök att prata med din kille, så att han verkligen förstår din ångest. Sällan är man ju logisk när man har ångest, så gör det när det inte är fest på gång. Sedan ska ingen tvinga dig att "festa" . 

🌺

Live long and prosper

lillablomman
2017-06-14 16:27
#12

Jag har ingen erfarenhet av alkohol alls. Kan vara där problemet ligger tror jag. Att jag liksom inte har någon aning om alls hur alkohol egentligen fungerar och hur man känner sig osv. 

Sedan jag skrev tråden har jag testat alkohol vid två tillfällen och märkt att jag själv inte har så bra självkontroll. När jag väl börjat har jag svårt att sluta, någon måste fysiskt stoppa mig från det för att jag ska låta bli. Tror även att detta är en del av min ångest. Att jag tror att han ska bli lika tokig som jag och bara vilja ha mer och mer utan att veta gränsen. Faktum är ju att det är han som stoppat mig vid dessa två tillfällen från att gå helt bananas, så man tänker ju att jag borde känna mig lugn då. Men som sagt, ångest är inte logisk så…

Jag har pratat med honom om detta och han verkar förstå. Han är heller inte en sådan person som går ut och super varje helg. Inte heller dricker han sig redlös när han väl dricker. Så som sagt, jag har egentligen ingen direkt anledning till att känna ångest även om jag gör det. 

Ingen som har några andra konkreta tips?

//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald

Blomma Spreading love over the internet Blomma

Beautyqueen
2017-07-14 19:51
#13

TS, Har någon i din närhet missbrukat alkohol? Jag antar att du har dåliga upplevelser av alkohol eftersom du får ångest av allting som kan kopplas till alkohol. Jag växte själv upp med en biologisk pappa som var/är alkoholist. Jag vet därför hur det känns när människor dricker. Jag får också ångest av alkohol på grund av allting jag varit med om under min uppväxt. Jag har hittat sätt att hantera det dock. Jag föreslår att du söker hjälp hos en psykolog för att lära dig att hantera det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: