Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 1045 ggr
lostinspace
3/5/17, 5:55 PM

Orkar inte.

Såhär är det.. Jag lider av emetofobi. Jag går i hypnoterapi för det och vissa saker har blivit bättre. Jag har i nästan hela mitt liv lidit av ångest i olika former. Hade panikångest när jag var yngre men det försvann efter några år. Nu på senaste åren har det kommit tillbaka, fast bara några gånger om året. Nu till problemet. När jag blir nervös eller känner mig obekväm eller har ångest, så känns det som att jag behöver rapa. Magen känns lite full och så drar jag ner luft liksom för att försöka få upp det. Grejen är att när det är en sådan situation där jag inte är riktigt bekväm, så VÄGRAR luften komma upp igen. Och eftersom hela magen är full med luft så tror jag att jag kommer att spy och det sätter igång en panikångestattack. Det har börjat bli såhär på jobbet nu, men bara på en station av tre, så jag har fått byta med personen på station tre och direkt när jag kommer upp dit så lägger jag av den största rapen. Det är så fruktansvärt jobbigt! att inte kunna sköta jobbet gör mig ledsen. Jag har försökt att inte andas med öppen mun etc, men det är inget som hjälper. Har tagit upp problemet med min terapeut och det enda svar hon kunde ge var "Dra inte ner luften i magen"… det hjälpte föga med ett sådant svar. :( Är det NÅGON som känner igen sig? gör jag orkar snart inte längre. :( på jobbet så blir det en till två panikångestattacker varje dag.

Annons:
_Fisken
3/5/17, 5:59 PM
#1

Tuggar du tuggummi så du sväljer luft?  Vad äter du till frukost?

lostinspace
3/5/17, 6:22 PM
#2

Tuggummi tuggar jag inte längre. Gjorde det i början och tänkte då att det skulle hjälpa om jag slutade, har inte märkt någon skillnad däremot. Till frukost blir det oftast filmjölk och flingor.

_Fisken
3/5/17, 6:38 PM
#3

Kanske nån med laktosintolerans kan svara bättre på om filmjölk ger rap-lust?

Zadeira
3/5/17, 7:56 PM
#4

Min tanke är att du måste försöka bryta beteendet med att du vill svälja luft när du får ångesten. Det blir ju som en ond spiral som du själv beskriver och det är mycket svårare att försöka bryta när det redan gått över till panikångest.

Som jag tolkar det så känner du inte av behovet att rapa fören du känner ångesten komma på, och du börjar du dra ner mer luft för att kunna rapa, men sen uteblir rapen och leder till panikångest och rädsla för att kräkas?

Du skulle behöva bryta det redan när du upplever den absolut första signalen som du vet brukar dra igång hela spiralen. Du har ju redan börjat fundera kring vilket mönster som det hela har, vilka signaler som kommer först, vad som gör att det drar vidare osv. Jag tänker att du måste bryta innan det spinner igång.

Jag vet inte hur du har med möjlighet att gå ifrån på jobbet, men du behöver någon strategi för att helt enkelt bryta det invanda mönstret. Kanske hjälper det att ha ett gummiband runt handleden och så fort du uppmärksammar att du börjar känna igen det i magen så smäller du med gummibandet på handleden. Eller om du kan gå ifrån och skölja ansiktet i iskallt vatten vid första signalen på din ångest. Att du liksom hittar ett sätt som kan chocka sinnena och liksom rubba ditt invanda mönster med den onda cirklen.

Upp till toppen
Annons: