Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 780 ggr
Calcifer
2017-02-27 13:07

Ekonomisk ångest...

Behöver bara skriva av mig lite.

Just nu har jag skyhög ångest skapad av ekonomisk stress och typ hjälplöshet. Plus att jag har ju fått besked att habiliteringen och psykiatrin inte tänker hjälpa mig med samtalskontakt eller nåt, utan enda kontakten med psyk kommer vara för medicinering. Och jag ska dessutom träffa min läkare där idag, som jag haft i snart två år, för sista gången eftersom hen ska sluta. Det betyder att jag måste få en ny läkare att förstå min problematik och att lyssna på mig. Idag känns det mesta totalt värdelöst. Ekonomisk kris ja, tack vare CSN. De tog bort betalningen för 2017 eftersom mina papper visade att jag har för lite pengar för att betala. Dock anser de fortfarande att jag fick för mycket 2015 och borde ha betalat det året så har mindre än ett halvår på mig att betala över 6000:- till dem. Hur i helvete det nu ska gå till vet jag inte. Slutet av april vill de ha över 3000 och igen i slutet av juni. Jag har redan ansökt om att få betala mindre etc, så kan inte ansöka om nåt sånt.

Fattar inte hur fan de fungerar. "Nej du får inte tillräckligt för att betala för 2017 för din inkomst nu är för liten, men vi antar att du lagt undan en stor hög pengar för att kunna betala för ett tidigare år." För det första fick jag absolut inte mer pengar 2015, har ingen aning vart i helvete de fått den informationen ifrån. Jag har inte haft någon inkomst som inte varit soc eller försäkringskassan på flera år, innan det fick jag studentlån dessutom. Så har inte haft någon inkomst på över 5-6 år. Sen har jag såklart ingen hög med pengar undanlagd så jag vet inte hur fan jag ska ens kunna betala dem alls. Det typ stressar sönder mig för jag vill inte hamna hos kronofogden direkt, men det finns inget mer jag kan göra.

Känner mig helt förstörd och ledsen och orkar inte riktigt med all denna stress. Nu vågar jag absolut inte söka akut hjälp om jag skulle behöva det för jag har inte råd. Har precis så jag vågar ta ut mediciner eftersom jag nu bara betalar en liten del av summan, men utöver det vågar jag inte ens försöka skaffa hjälp om nåt händer. Då får jag sitta hemma och försöka vinna över ångesten och självmordstankarna på egen hand, hur nu det ska gå till. 

Så förjävligt att man tydligen måste vara rik för att vara värd hjälp.😕


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Aleya
2017-02-27 13:32
#1

Jag minns exakt hur hjälplös man känner sig i klorna på psykiatrin. För mig var det nej till att träffa läkare, få konstiga mediciner utskrivna utan att ens träffa läkare öga mot öga. Och nej till utredning och KBT. Men av någon underlig anledning så vände allt. Det var som i ett trollslag. Jag fick min KBT och tillslut började allt lösa sig. Men det krävdes att en utifrån blandade sig i. Om det inte t o m var två från olika instanser. Så det kan lösa sig. Men man känner sig som ett kräk. Och när man är sjuk så orkar man inte klaga. Så man måste vara frisk för att vara sjuk. Ja ekonomi är ju också ett aber. Är själv sjukskriven och fick en fin räkning på över 2000. Det sved och jag har fått leva knapert. Men stressen det skapar. Det tar musten ur en. Önskar jag kunde hjälpa dig på nått sätt. Men som jag sagt innan så skicka pm. Det är det enda jag just nu kan erbjuda. Kram

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2017-02-27 16:43
#2

#1 Att någon lyssnar och förstår vad man går igenom är värt mycket, det är stor hjälp! Då känner man sig åtminstone inte dum eller fånig för att man "klagar". 

Nu fick jag inte ens träffa min läkare, de bytte läkare igen utan att säga nåt till mig vilket gör mig skitarg. När jag fick kallelsen i början av januari så var det MIN läkare jag skulle träffa. Ännu en medicin utskriven dessutom. Håhå jaja, vart fan ska detta sluta…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2017-02-27 17:07
#3

#2 skönt att du känner det. För det är en klen tröst men ibland kan saker ordna sig på oväntat vis. Men gällande csn… kan dom inte dela upp per månad istället? Istället för att ta i två stora summor? Det är den enda lösningen jag kan komma på nu. 500 per månad är kanske ändå mycket men det skulle ju vara en liten lättare smäll. Men fy tusan för att göra så. Jag hoppas du får mediciner iaf.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2017-02-27 17:47
#4

Fast det ska vara betalt på sex månader, så det blir 1000 i månaden i så fall. Det har jag inte råd med heller. Jag ska ringa dem i morgon och fråga om det går att skjuta upp betalningen. Får jag till slutet av året på mig kan jag klara mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Schhh
2017-02-28 18:09
#5

Ska det inte gå att få hjälp av ett personligt ombud? (Om man har turen att bo i en sådan kommun)

Calcifer
2017-03-02 14:45
#6

Jo, men de hjälper inte riktigt till med sådana saker. Alltså, det jag kan göra är att skjuta upp betalningen så jag har råd att betala, men vi får se om det går. Just nu är jag ledsen för jag hade tänkt unna mig att se John Wick på bio, för jag går nästan aldrig på bio. Däremot tänker jag fan gå och se Skönheten och Odjuret för jag har längtat efter den i flera år.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: