Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 2799 ggr
LaPrincipessa
2/14/17, 6:01 PM

Tyngdtäcke

Vilka här har tyngdtäcke? Vilken sort, vikt och modell har ni i så fall? 

Hur fungerar det för dig?

Jag provade ut ett häromdagen och får hem det om ca 2 veckor!

Annons:
Calcifer
2/14/17, 7:30 PM
#1

Jag har ett tyngdtäcke, inte kedjor utan en nyare variant. Mitt väger 8 kg. Jag gillar det men skulle vilja ha ett tyngre.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LaPrincipessa
2/14/17, 8:46 PM
#2

#1 Är det fibertäcke?

Calcifer
2/14/17, 8:47 PM
#3

#2 Ja, det är det. (Glömde vad det hette tidigare, haha.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2/15/17, 1:53 PM
#4

Jag har ett kedjetäcke på 8 kilo. Jag tycker det är så fruktansvärt bekvämt att jag inte vill vara utan.

När jag sover hos pojkvännen har jag alltid två lite tyngre täcken, för jag orkar inte släpa med tyngdtäcket men behöver lite tyngd kring mig när jag sover.

LaPrincipessa
2/17/17, 12:42 PM
#5

Någon som har erfarenheter kring bolltäcke? Vilken variant i så fall?

[Tuulikki]
2/17/17, 7:33 PM
#6

Provade bolltäcke (tror det var 8kg) när jag var inlagd i en vecka. Hatade att det var så klumpigt och stördes enormt av att det lät.

Har ett kedjetäcke på 8kg och trivs mycket bättre med det. Jag använder bara den vadderade sidan mot kroppen och tycker bäst om att ha det så. Sambon har ett på 10kg och sover alltid med kedjorna mot kroppen istället för det vadderade.

För mig får det absolut inte vara lättare. Dock trivs jag inte riktigt med sambons 10kg så helst inte tyngre heller😃 8kg är helt enkelt perfekt👍

Annons:
LaPrincipessa
2/17/17, 8:30 PM
#7

#6 Jag hade också 8kg kedjetäcke ett långt tag men provade ut nu och det här bolltäcket har mindre och hårdare bollar sydda i kanaler. Liknar kedjetäcket men ger punktvisa tryck mot kroppen och ligger stilla samt inte är så tjockt som ett ''vanligt'' bolltäcke. Det konstiga är att detta väger 7kg men känns tyngre än 8kg kedjetäcke!

[Tuulikki]
2/17/17, 9:37 PM
#8

#7 Det låter intressant! Hur menar du att det ger mer punktvisa tryck?🙂

LaPrincipessa
2/18/17, 9:14 AM
#9

#8 Här har du information från Komikapp.se:

Protac Bolltäcke™ - ett rogivande och sinnesstimulerande hjälpmedel

Bolltäcket du ser på den här sidan ingår i Calm-serien. Täcken i denna serien är sydda i kanaler och bollarna är placerade i långa rader. Användaren får således ett lugnt och icke rörligt täcke som ger en tydlig sinnesstimulans genom bollarnas punktvisa tryck.

Det är ett täcke som ger stor sinnesstimulering och är därför ett bra alternativ för personer med t.ex. stark fysisk och/eller psykisk oro, ångest, sömn- och insomningssvårigheter, nedsatt kroppsuppfattning och beröringsrädsla. 

Calm-modellen tar mindre plast än övriga modeller och är lätt att transportera i den medföljande transportväskan.

Hur fungerar Protac Bolltäcke™?
Bollarna ger punktvisa tryck på kroppen och stimulerar både beröringssinnet (taktila sinnet) samt muskel- och ledsinnet (proprioceptionen). Stimulansen har en hämmande och organiserande effekt på impulser till centrala nervsystemet. Tyngden och trycket från bollarna ger också en direkt feedback på var kroppens egna gränser går vilket ökar kroppsuppfattningen. 

Protac Bolltäcke™ hjälper kroppen att frisätta oxitocyn som är ett "lugn och ro"-hormon som minskar stress och hjälper oss att komma till ro.
Att använda bolltäcket har därför en rogivande, avslappnande och trygghetsskapande effekt som motverkar stress, oro, ångest och sömnsvårigheter. 

Hur använder jag Protac Bolltäcke™?
Bolltäcket kan med fördel användas vid insomning och/eller att sova med hela natten. Det kan också användas för vila/återhämtning dagtid. En del vill vira in sig i täcket, andra väljer att ligga ovanpå det. Vissa använder det i sittande position.

[Tuulikki]
2/18/17, 11:07 AM
#10

#9 tack så mycket🙂

LaPrincipessa
3/3/17, 12:16 PM
#11

Någon som sover på sitt bolltäcke istället för under?

Lon@
3/5/17, 2:26 PM
#12

Hoppas att det är ok att jag snor tråden lite?
Är täcket varmt överhuvudtaget eller har man ett vanligt täcke också? Jag är ganska petig med att ha precis rätt temp när jag sover så i vanliga fall mixar jag med lite olika täcken.
Någon som vet om man får ha husdjur i sängen om  man har ett tyngdtäcke för som jag förstått det så "lånar" man det bara eller är det så att säga mitt när jag väl provat ut ett som passar mig?
Att inte sova med hundarna i sängen funkar nog inte alls…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

LaPrincipessa
3/5/17, 3:58 PM
#13

#12 Jag hade hund som sov i sängen med mig förut när jag hade hund och  kedjetäcke. Har aldrig hört eller läst att man inte får ha djur nära det. Det borde inte vara några problem.

Jag blir lite varm under täcket så jag ska börja vädra pyttelite på nätterna och se om det blir bättre!

Annons:
[Tuulikki]
3/5/17, 4:25 PM
#14

#12 Jag tycker inte det är varmare än mitt vanliga täcke. 

Kedjetäcket är ditt. I alla fall här i Halland säger de att man "lånar" men egentligen så får man täcket. Vet inte varför de krånglar och säger ena gången si och andra gången så🤔

Zadeira
3/5/17, 5:07 PM
#15

#12 Jag har kedjetäcke och brukar variera. Ibland har jag mitt duntäcke under kedjetäcket, ibland över. Ibland har jag bara kedjetäcket och varierar mellan den vadderade och den ovadderade sidan mot mig. Det beror helt på hur jag mår.

Jag har problem med att jag varierar själv otroligt mycket i temperatur under natten, och då tycker jag det är skönt att ha mitt vanliga täcke bredvid (eller på) och antingen lägga av ett, lägga på ett eller eventuellt byta till det andra täcket.

Jag har hund och det är inga problem. Det är inte helt ovanligt att man kanske har assistanshund eller liknande.

Vi säger också att man får "låna" täcket, men hon som hjälpte mig prova ut ett sa att låna nästan alltid innebär "låna på livstid". Jag har haft mitt i 3 år och har fått ett telefonsamtal från hon som gav mig täcket som frågade hur det funkade för mig, om jag var nöjd eller ville prova annan tyngd och om jag vill ha kvar det.

Lon@
3/5/17, 8:19 PM
#16

#13, #14 och #15, Tack för svar! 👍🙂

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Calcifer
3/25/17, 11:53 AM
#17

Jag fick prova bolltäcke innan jag provade kedjetäcke och till sist fibertäcke. Bolltäcket tyckte jag var extremt obehagligt och kedjetäcket kändes inte heller bra. Men fibertäcket kändes precis rätt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: