Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 1015 ggr
Lizzasessan
2017-02-07 23:15

Tips?

Min sambo har panikångest o nu har han helt plötsligt börja åka iväg en sväng som han säger från att ligga i soffan till att bara dra iväg , jag hinner inte med vad som händer o vad gör man? Känns olustigt o jag kan inte hantera situationen , senast ikväll då åkte han till akuten för att få hjälp med värken i benet , vad gör jag o hur ska jag hantera dom här helt plötsliga impulserna?

Annons:
[krutgubben]
2017-02-07 23:20
#1

Har han kanske börjat självmedicinera med alkohol kanske? Hoppas det löser sig.

Calcifer
2017-02-07 23:25
#2

Får han någon hjälp via psykiatrin?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lizzasessan
2017-02-07 23:28
#3

Han har mixtrat med mediciner o när han sist drack då var väldigt elak o dum mot mej o dagen därpå var den stora ångesten på besök jag orkar inte med domhär svängarna hur hanterar man dom?

Lizzasessan
2017-02-07 23:30
#4

Han har precis börjat att gå på samtal med en psykolog

Calcifer
2017-02-07 23:33
#5

Du ska säga ifrån om han är elak, oavsett anledningen så har han ingen rätt att behandla dig illa. Att blanda alkohol och mediciner är aldrig en bra idé, jag har tyvärr själv gjort och sagt riktigt dumma saker då plus att hälsan tar otroligt mycket stryk.

Prata med honom om det, säg åt honom att han måste ta upp det med sin psykolog!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lizzasessan
2017-02-07 23:39
#6

Jag har sagt åt han rejält o det du beskriver har jag märkt många gånger han går själv på samtalen så jag vet inte riktigt vad han säger men får en känsla av att hela sanningen kommer inte fram tyvärr

Annons:
[krutgubben]
2017-02-07 23:44
#7

Jag förstår, jag känner igen mig i hans beteende för jag började självmedicinera med alkohol och fastnade i alkoholism innan det var färdigt. Bra att han har tagit tag i problemet med att gå hos en psykolog, men jag vet inte hur länge ni har varit med varandra men jag tänker lite på om han hade alkoholproblem innan ni träffades? Jag själv blev sjukt rastlös när jag inte kunde dricka och kunde bara sticka iväg så där för att få i mig alkohol, min sambo har heller inte haft det lätt med mig och mina toppar och djupa dalar. Men du ska absolut inte gå och må dåligt själv för då bör du sätta dig ner med honom och säga hur du upplever er relation och gör det så fort du kan. Som sagt, den där ångesten dagen efter man har druckit och betett sig som en skit mot sin sambo är ingen lek. Hoppas han får hjälp och att du får må bra igen snart. Men var hård mot honom för det går inte att dalta för då står man på ruta ett igen snart.

Calcifer
2017-02-07 23:46
#8

Jag har också självmedicinerat med alkohol och det är tyvärr väldigt vanligt om man känner att man inte får rätt hjälp från vården. Bra att du sa ifrån, det SKA du göra. Hur öppna är ni, kan ni prata om sånt här med varandra?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lizzasessan
2017-02-07 23:59
#9

Han har druckit mycket o tagit mycket piller före vår tid vi har varit tillsammans i 2 år men känt varann i ca 6 år o jag har verkligen sagt åt han inget dalt alls, märker att suget kommer för då kommer dom sk skämten om att ta en sup o sist då blandade han piller o alkohol som jag fick veta när ångesten slog till känner mej maktlös o velig hur ska man hantera allt?

[krutgubben]
2017-02-08 00:06
#10

Tips, ta kontakt med en beroendemottagning och få stöd och hjälp av dom för att du har problem med honom och hans drickande. Be honom börja ta antabus som jag gör eller om han vägrar så säg att du lämnar honom annars.

Lizzasessan
2017-02-08 00:17
#11

Det är tyärr mest jag som pratar o nu har han börjat med att säga jag kan inte rå för att jag är sjuk det är min sjukdom som gör dethär o ger mej en tom blick

[krutgubben]
2017-02-08 00:20
#12

Låter som han gömmer sig bakom panikångesten för att skydda sitt drickande, lycka till iallafall.

Lizzasessan
2017-02-08 00:21
#13

Tack för det tipset! Sa för ett tag sen om antabus men då brann det för han sa att jag är fan ingen alkis va fan tror du om mej egentligen o sa bara att det var en öm punkt detdär kanske jag svarade fel men det bara flög ur mej

Annons:
Calcifer
2017-02-08 00:24
#14

Nja, fast det gör det inte rätt. Och han måste se sig om efter rätt slags hjälp för det är ett farligt spel om man börjar använda alkohol som krycka. Det kan sluta med döden eller men för livet. Tycker du ska säga till om det att han måste söka hjälp för sitt drickande, brukar nästan alltid finnas någonstans att vända sig. Och jag tycker inte du tänker helt fel om du skulle vilja hitta någon att prata med du också för att få hjälp att hantera allt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lizzasessan
2017-02-08 00:54
#15

Nog är det ett farligt fel o jag ska prata med läkarn har ju själv problem efter en stroke så det är väldigt svårt att hantera både mitt kaos o hans kaos men det brukar lösa sig på nåt vis

Zadeira
2017-02-09 12:59
#16

Vad han säger och gör på sina samtal kan du ju inte välja, men du kanske behöver en samtalkontakt som du kan prata med när du själv inte vet hur du ska hantera din sambos ångest, beroenden osv.

Jag har erfarit att anhöriga sällan själv söker egen hjälp, även om de mår riktigt dåligt över sin anhörigas psykiska mående eller besvär. Tex samtalskontakt eller kurator brukar man kunna få genom sin VC, och då få hjälp med hur man hanterar olika situationer när man själv utsätts och blir drabbad pga sin anhörigas mående.

Lizzasessan
2017-02-09 13:57
#17

Jag är glad att han tagit steget dit o insett sin situation o att det går inte o sjäkvmedicinera slutar bara med ångest , pratade idag med min läkare o fick tipset att prat med nåt proffs både om han o min stroke jag haft

Upp till toppen
Annons: