Annons:
Etikettot
Läst 1094 ggr
Calcifer
2017-01-18 22:38

"Lyxa till det lite".

Om ni säger eller tänker att ni ska "lyxa till det lite", hur menar ni då?

Jag har, som många kanske vet, en rätt taskig ekonomi. Och jag brukar ibland använda det uttrycket dagen jag får pengar, och de flesta förstår hur jag menar men en släkting blir lika arg varje gång jag säger det och idag fick jag en utskällning efter noter. "HAR MAN INGA PENGAR SKA MAN FAN INTE LYXA TILL DET VAD HÅLLER DU PÅ MED" fast med fler svordomar och mer dömande.

Alltså, när jag använder det uttrycket, kan det vara allt ifrån att jag köper något gott att äta (t:ex att jag unnar mig skinka istället för bara smör som pålägg) till en "ny" bok (dvs en bok köpt för 10:- från Erikshjälpen) eller något annat. För mig är "lyxa till det" ett uttryck för att unna mig nåt jag inte brukar. Ibland kan jag åka till MM (är ungefär som Rusta eller ÖoB) och köpa skumbad för 10:- t:ex, eller en ansiktsmask för 5:-. Och det vet alla mina närmaste att jag menar, och jag har förklarat det för denna släkting hur många gånger som helst. Lyxa till det för mig är alltså inte flera hundralappar på någonting, unna mig är inte att jag köper pizza från pizzerian tre gånger den månaden eller nåt sånt.

Vi snackar om max 50:- extra på något, den MÅNADEN, som jag inte brukar köpa så ofta. Eller att jag köper ett te som är lite godare men bara är 5:- dyrare än det jag brukar köpa. Ändå ska de hela tiden bråka på mig och jag börjar tröttna.

Är det jag som är helt ute och cyklar, brukar "lyxa till det" mena uteslutet att man syftar på att man lägger ut en stor mängd pengar på något?

(Idag syftade jag för övrigt på att jag köpte skumbad på rea med rabattkupong för 12:-…)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
vendelay
2017-01-18 22:43
#1

Nej, det är den ilskna personen som är ute och cyklar. Så vitt jag vet finns det väl ingen "gräns" för lyx? Lyx för dig kan vara att köpa en ny bil för flera hundratusen medan lyx för mig kan vara att köpa nya strumpor för fem kronor. Jag tycker inte att det är du som har fel.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

VildaVittra
2017-01-18 22:44
#2

Nej, du är inte ute och cyklar, det är att man tillåter sig något som är snäppet bättre än det man brukar göra/köpa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2017-01-18 22:46
#3

#1 Ja, gud, minns för några månader sedan då unnade jag mig lyxet att köpa nya strumpor (har inte så många med långt skaft utan mest såna man har till typ shorts på sommaren) och då kostade de 5:- paret på MM så köpte fyra par. Jäklar vad jag kände att jag hade lyxat som fasiken då. xD

Alltså, jag kan förstå personen första gångerna. För då kanske hen tolkade det som att jag syftade på att jag la flera hundralappar på nåt. Men det här är alltså någon som fortfarande reagerar på samma sätt efter att jag förklarat i flera ÅR vad jag menar. Mamma är likadan som mig, säger hon "nä nu lyxar jag till det" då menar hon att hon typ använder en badbomb till sitt bad istället för vanligt badskum.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
2017-01-18 22:47
#4

I min värld är det begreppet väldigt individuellt.

Min "unna mig / lyxa till det"-nivå är ungefär densamma som för dig TS,
medans andra kanske tänker 3-rätters på stans finaste restaurang.

Förstår att du lackar ur på gnället - vet dom vad din lyx-budget ligger på?

Edit: Ah, läste precis #3 nu. Urk, hos vissa går bara vissa saker aldrig in, hur ofta man än upprepar det. 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
2017-01-18 22:49
#5

#2 Ah men dåså. Jag brukar i vanliga fall aldrig unna mig saker, jag blev t:ex helt lyrisk när jag i rean lyckades köpa en ny tjocktröja som är av lite finare sort (dvs, den går att använda till vardags eller till finkläder) plus nya pyjamasbyxor för 219:- sammanlagt (bara tjocktröjan kostade annars 400 i originalpris). Jag har t:ex en massa kläder som de flesta säkert skulle slängt för länge sen men jag använder dem fortfarande trots att resåren är trasig, det är hål här och där, de är urtvättade, etc. Plus att jag köper alltid det billigaste av tvål, tandkräm, schampo, osv. Jag är verkligen snål som fasiken där. Så jag tycker verkligen inte det är en big deal de gånger jag tillåter mig att köpa t:ex badskum för 20:- när jag betalar den summan för schampo och balsam för jag köper coops egna märke.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2017-01-18 22:50
#6

#4 Yep. Jag har förklarat det massor med gånger. Nu ignorerar jag i princip, låter hen hålla på om hen orkar. Jag har dessutom skickat bilder på det jag köpt, senast var det en bok jag köpte för 5:- på Erikshjälpen. Men det hjälper tydligen inte ändå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
VildaVittra
2017-01-18 22:52
#7

#3 Fast oavsett om du lagt 500 kr på en macka på en Michelinrestaurang, så är det ju inte personens ensak. Du är vuxen och det är din huvudvärk om du får leva på vatten och gamla havregryn som stått öppnad i skafferiet resten av månaden, så det är således ditt eget val.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2017-01-18 22:58
#8

#7 Nä, det är såklart sant. Men jag kan ju förstå om hen bryr sig om det nu skulle vara så iom att denne känner mamma och vet att jag måste låna av henne ibland. Då kan jag förstå om man skulle känna, alltså, nä, du borde inte få låna av din mamma om du lagt 500:- på något helt onödigt. Men liksom… även om jag inte hade köpt den där "lyxgrejen" för 10:- hade jag ju inte klarat mig utan hjälp av mamma ändå om ekonomin den månaden är askass. 

Typ, jag är t:ex rökare, men har dragit ner radikalt på det för att jag tycker själv det är fult om jag skulle röka upp alla mina pengar sen måste jag låna av andra för att överleva. Kunde jag sluta helt skulle jag, men då det påverkar mitt mående så pass extremt som det gör vågar jag inte men har som sagt dragit ner så pass att jag röker inte ens en tiondel av vad jag gjorde när jag hade gott om pengar. Och när jag har lånat pengar av någon går det ALDRIG mot min rökning. T.o.m. min läkare tycker inte jag ska sluta helt då allt annat strular för mig (psykiatrin, medicin, läkare, etc) och jag blir instabil gånger en miljon om jag dessutom inte får röka alls, så det ligger som en "så fort annat börjar reda ut sig så ska jag försöka sluta helt" notis.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2017-01-18 22:59
#9

#5 Ekonomitips. Billiga tvålar osv är mest vatten, jag köper Biltemas såpa och använder som tvål, schampo, diskmedel, allrent och även tvättmedel. Det finns billigare såpa per liter, men då är den utspädd med massa vatten, denna är koncentrerad.  www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Rengoring-och-doft/Gronsapa-2000023702/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2017-01-18 23:00
#10

#8 Köper du tobak från nätet och rullar själv? För det blir bra mycket billigare då.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Calcifer
2017-01-18 23:03
#11

#9 Jag använder väldigt lite tvål åt gången så det gör ingen större skillnad. Och min hårbotten skulle hata mig om jag bytte schampo nu. Jag har egentligen känslig hårbotten, fick prova mig fram hit och dit hur länge som helst, prislappen blev större och större och märkena finare och finare och mitt hår blev värre och värre, samma med hårbotten. Sen provade jag coops egna märke där schampot och balsamet kostar 10:- styck. Och DE älskade både håret och hårbottnen. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2017-01-18 23:04
#12

#10 Nä, jag röker enbart de med klick. Men har dragit ner så ett paket kan räcka i 10 eller fler dagar så tycker jag gjort tillräckligt bra ifrån mig där för att få röka de jag faktiskt gillar. Jag kunde röka ett paket om dagen när jag bodde i Japan för där är cigg sjukt billigt (typ 25-30kr paketet).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2017-01-19 15:38
#13

För mig är det som du beskriver, att man unnar sig något extra. Vissa gånger är det lyx att köpa det lite dyrare brödet, andra gånger att köpa en tröja som man egentligen inte behöver för nån krona mer än man kankse tänkt sig. Det beror helt på hur den ekonomiska situationen ser ut för tillfället, samt vad man anser vara "något extra" just där och då.

Jag ska imorgon unna mig genom att tatuera mig. Har fått höra av bla min farmor att jag som går på bidrag och som har så dålig ekonomi ska väl inte lägga 2000 kr på en sån meningslöst sak. För mig är det 2000 kronor som jag sparat ihop krona för krona genom att undvika annat som kostar onödiga pengar och länge lagt undan till när jag haft möjlighet.

Annons:
Calcifer
2017-01-19 17:06
#14

#13 Ja, har man sparat ihop till nåt tycker jag man förtjänar att unna sig det. Nu var det ett tag sen, men jag sparade länge för att ha råd med mitt elpiano, något jag verkligen saknat, då jag haft piano under hela min uppväxt. Det kostade 2000:- och jag sparade i ungefär ett halvår för att ha råd.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: