Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 881 ggr
Orolighetens.
12/31/16, 5:00 AM

(Postade detta inlägg i en annan tråd här också).

Hej! Jag är en tjej på 20 år som har en liten "speciell" fråga. Jag satt och dagdrömde förra veckan när jag satt inne på en pizzeria och väntade på maten, jag satt och blängde ut genom fönstret i cirka 15 minuter om inte mer. Sedan kom jag på mig! Jag andas inte! Varken med mun eller näsan. Jag satt bara där. Var sjukt varmt inne också på pizzerian. När jag gick ut fick jag kippa efter luft, allt snurrade jag trodde jag skulle dö. Detta hände 7 december. Efter den dagen blev jag som "ärrad" jag känner dagligen att jag inte får någon luft. Känns som jag ska kvävas hela tiden. Svaga andetag. Rädd att glömma bort att andas igen. Blir nästan gråtfärdig nu när jag skriver detta inlägg. Har tidigare i mitt liv haft en riktig panikångest attack. Men det här är något helt annat. Jag tänker tillbaka på den här dagen hela tiden. Önskar att det aldrig hade hänt. Jag undersöktes av en läkare den 12 december pga förkylning. Då låg min syresättning runt 99 %. (Har tidigare gått till en psykolog ska börja med det igen) Har någon varit i samma sits? Att bara glömma bort att andas helt plötsligt under en lång tid? Jag kanske är en hypokondriker?

Annons:
[Devya]
12/31/16, 7:41 AM
#1

Jag är ingen expert och om du vill ha en professionell åsikt så kanske du inte hittar det här precis.

Jag tror dock att du har hakat upp dig på något och gör det värre än vad det behöver vara. Just det kan vara relaterat till att du är eventuellt en hypokondriker eller att du har problem med ångest och dylikt så det gör situationen bra mycket värre.

Det du kanske dock behöver är att prata med en psykolog för det är snarare något psykologiskt än något fysiskt problem. Det är dock bara min enkla åsikt om saken. Oberoende så förstår jag att det kan kännas lite otäckt men det bör ju inte kännas så pass otäckt som du verkar uppleva det. =/

Calcifer
12/31/16, 11:57 AM
#2

Hypokondriker behöver man ju absolut inte vara för att man blir orolig efter en sån upplevelse! Däremot tycker jag absolut du ska kontakta psykiatrin efter helgdagarna och förklara vad som hände och att du är rädd att det ska hända igen och att det kan vara psykiskt. Sen hur snabbt du får prata med någon beror ju helt på vart du bor. Annars kan du uppsöka vårdcentral också, för att de ska igen kunna utesluta att det är fysiskt, i så fall bör de kunna skicka remiss till psykiatrin åt dig.

Notera dock att det bara är jag som vanlig person som skriver det, känner du dig riktigt orolig ring 1177 och rådfråga dem eller besök akuten!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Orolighetens.
1/1/17, 3:24 PM
#3

#2 Tack för ditt råd, ska träffa min psykolog nu i veckan då hon kommer tillbaka imorgon.  Har lugnat ner mig rejält, det är nog mera psykiskt än fysiskt. 

#1 Du har rätt. Jag har hakat upp mig "för mycket" då jag vet  innerst inne att kroppen sköter andningen automatiskt. När man väl tänker på att andas, eller om man ens andas så går det inte. Det är nog bara en reflex man har. 

Tack för att ni tog er tid att läsa/svara på mitt inlägg. Uppskattar jag väldigt mycket. 

God fortsättning på det nya året. :-)

SSKAnna
1/3/17, 1:14 PM
#4

Andningsreflexen är mycket stark, det är inandningen man gör automatiskt. Den är så stark att den inte går att motstå- inte ens under vatten och därför drunknar människor.

Det som kan ha hänt dig och som kan hända när man har ångest t.ex. är att man andas för snabbt och ytligt- man hyperventilerar och då blir man yr och till sist svimfärdig; man får för mycket syre. (Det är då man i filmer eller på TV ser folk andas i en papperspåse…)

Jag hoppas att du får den hjälp du behöver!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: