Annons:
Etiketterposttraumatiskt-stressyndromptsd
Läst 2216 ggr
Ribessa
12/26/16, 8:32 PM

PTSD

Finns det fler här som har PTSD? Jag har nyligt förstått och fått veta att jag tampas med det… Finns det fler som fått PTSD av någon sjukhus-relaterad händelse? En olycka, sjukdomsfall eller dyl? Eller vad har orsakat eran? Hur mår ni idag? Hur gör ni för att klara av den?

Annons:
Calcifer
12/26/16, 8:51 PM
#1

Jag har det egentligen säkert, men har aldrig vågat få en officiell diagnos för jag har inte och är inte redo att i så fall ta tag i det. Hur jag lever med det nu är väl i förnekelse och det är inget jag rekommenderar liksom. Vad den beror på orkar jag inte skriva ut här heller. Men det jag själv borde göra och det jag uppmuntrar dig till är att söka hjälp för den.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ribessa
12/26/16, 9:52 PM
#2

#1 - Jag har sökt hjälp för den och de andra ångestdiagnoserna jag har, så går just nu i kbt. :)

Calcifer
12/26/16, 9:57 PM
#3

#2 Jättebra! Då hoppas jag någon annan med mer erfarenhet kan svara direkt på dina frågor!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ChandlerB
12/31/16, 3:53 PM
#4

Yes, ptsd här haha. Dock komplex ptsd, haft det sedan 4 årsåldern men aldrig fått rätt hjälp fram tills nu. Flera olika trauman men två stycken som egentligen borde vara det "lättaste" är det värsta. 18 år, lätt tandoperation för skruvar osv slutade mer infektion ner i käkbenet pga kirurgerna inte trodde på mig, antibiotika i 6 månader och sedan 6 månader återställning. Efter det har jag inte gått till tandläkare, har även svårt för vanliga läkare pga när det läkt så fick jag blödande magsår och trodde på riktigt att jag skulle dö. Blev inlagd osv, dödsångesten blev 100 gånger värre efter de och ville alltid ha kontroll. Alltså inga lugnande, inga andra piller än mina antidepressiva, livrädd för att bli sjuk osv MEEEEN i somras kastade hästen av mig och mitt ben krossades, det var bokstavligt talat i bitar. Jag åkte såklart in för operation men problemet var att jag inte kan ta något lugnande, dem fick mot min vilja söva ner mig i 10 min för att ta tillbaka det som var ur led innan operation och sedan fick jag opereras med ryggmärgsbedövning. Mina antidepressiva togs bort på direkten så jag blev ju som en ångest boll hela jag i månader. Ett mirakel att min sambo orkade ta hand om mig. Nu 5-6 månader senare är jag fortfarande extremt ångestfull över situationen, vågar knappt rida hästen de dagar jag inte har ont, är livrädd för ALLT. Jag trodde ju att jag skulle dö igen, även efter. Livrädd för att jag ska landa fel nästa gång jag flyger av men puschar mig så långt jag vågar och försöker stärka mig fysiskt. Är även sjukskriven heltid i något år så har mer tid för återhämtning. Lite ironiskt att denna olyckan är det som får mig att må så dåligt idag då jag blivit kidnappad som barn, varit med om hot under flera år, misshandel, rädsla, mobbing med misshandel, våldtäkt osv. Detta år det första gången jag kommit till förstående psykolog som gör att jag blir ivrig för att bli "normal". Haha

tlover
1/11/17, 9:43 PM
#5

Jag hade PTSD när jag var yngre, däremot inte från något sjukhusrelaterat (har endast legat på sjukhus då jag födde dottern)

Jag blev hjälpt med EMDR vilket är en "falsk REM sömn" i brist på bättre förklaring. Jag gick några behandlingar (minns ej hur många) och blev sen botad, har inte märkt av den på 10 år el så. Så mitt tips är att iallafall testa det, det värsta som händer är att man får testa något annat sen.

EMDR kräver däremot att man minns tillbaka till det som gav PTSD (men sen går tillbaka till sin "säkra plats") så det är kanske inte är något som passar att göra direkt för alla. Men man kan ju fråga sin psykolog om det, en psykolog kan nog förklara bättre

l'm back

Ribessa
1/11/17, 11:47 PM
#6

#5 - Åh, tack för tipset. Jag minns det som orsakade detta otroligt väl… Det är ju det, att jag fortfarande slussas tillbaka dit vaken som sovande. Fruktansvärt… Jag ska få påbörja kbt nu för GAD och paniksyndrom, men då även sa de att det kan ha en bra effekt på min PTSD… Vi får väl se. Jag ska lägga EMDR på minnet. Tusen tack :)

Annons:
aksaz
1/12/17, 1:59 PM
#7

Ursäkta. vad är ptsd , jag förstår lite men inte symtom mm

tlover
1/12/17, 2:03 PM
#8

#7 Det kan bland annat vara att man upplever det hemska man var med om om och om igen eller tvärt om minnesförlust.

Mer kan du läsa på 1177 hemsida

l'm back

Ribessa
1/12/17, 2:14 PM
#9

Jag var med om ett akut trauma i februari 2016. Efter det så blir jag påmind om det hela tiden, dvs, flashbacks, som för mig är annat än att jag "minns". Helt plötsligt är jag tillbaka, med samma känsla som jag hade där och då. Jag undviker saker som får mig att påminnas av det och blir jag påmind får jag riktigt grov ångest eller så utlöser det panikångestattacker.

tk1971
1/17/17, 8:22 AM
#10

Jag har den diagnosen. Mitt beror på olika saker som hände under barndomen. Jag tror aldrig jag blir helt bra från det, det är bara att stå ut för ingenting kan få dessa saker att bli ogjorda.

[rolnor]
1/17/17, 9:50 PM
#11

Min mor projicerade en massa hat på mej när jag var bebis, har gått i pdt i 8 år och bearbetat mycket, det har hjälpt men jag är fortfarande väldigt rädd för andra människor, deras ögon skrämmer.

Wellcraft
1/19/17, 3:59 PM
#12

Har PTSD och den diagnosen blev satt tidigt i mitt liv. Kan inte skriva ut anledningen, men det har inte med sjukhus att göra.
Har haft otur i livet. Är skör. Blir lätt triggad. 
PTSD vänder mitt liv upp och ner och river det i småbitar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Smulan80
1/22/17, 1:28 PM
#13

Jag har diagnosen Kronisk Komplex PTSD. Orsakad av en massa trauman under uppväxten. Diagnosen blev satt för ca 2 år sedan och jag tappade "hjälpen" av psykiatrin ungefär samtidigt som jag fick diagnosen och en "sjukpension" blev beviljad. Har jättesvårt att leva då jag är så påverkad av PTSDn varje dag. Det är få som förstår och så många som tror att jag bara "luras". Det är lätt att låtsas vara stark i få korta stunder än att vara brutalt ärlig och bli totalt "sågad" som människa av omgivningen. Jag hatar min PTSD… har förmodligen haft det i stort sett hela mitt liv men inte fått diagnosen förrän efter 30+. :(

Annons:
SSKAnna
2/24/17, 5:13 PM
#14

Jag drabbades av PTSD efter två års mobbing från en chef. Sökte desperat efter behandling men fick vänta i 8 mån på läkarbesök och under den tiden hinner det bli kroniskt.

Ångesten och panikattackerna har väl klingat av något men de fysiska symptomen finns kvar; extrem huvudvärk dagligen pga spänningstillstånd i nacken, magkatarr, mardrömmar och tungpressning mm. 

I Sverige tycks psykiatrin veta rätt lite om detta. Här finns ej EMDR alls inom högkostnadskortet.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Zadeira
2/25/17, 9:13 AM
#15

Jag har nyss fått veta att jag har PTSD. Det är ingen sjukhusrelaterad händelse som utlöst den utan ett sexuellt övergrepp som barn. Jag har inte fören jag börjat "gräva" i händelsen igen med min terapeut vetat att det är ptsd, men är nu utredd för det.

Min läkare vill inte remittera mig till behandling just nu för att det är så mycket annat som pågår i mitt liv nu, med det pratas om att längre fram prova något som tydligen kallas PE-behandling (prolonged exposure-behandling). För mig handlar det just nu mest om att lindra problemen när de kommer. Dels genom medicinering, dels genom färdigheter som tex ångesthantering. Själva traumat kan jag inte bearbeta just nu, men symtomen kan jag vissa gånger lindra.

UlrikaD
3/13/17, 5:15 PM
#16

Fick PTSD 2013, väntar fortfarande på att få hjälp för den. Ingen som vill ta tag i det utan man slussas från ett ställe till ett annat. Så har väl lite gett upp om hjälp för det.

aksaz
3/15/17, 9:39 PM
#17

för lite hjälp o vård för något som var o varannan har .betydligt värre än fysisk sjukdom

aksaz
3/15/17, 9:39 PM
#18
Ribessa
3/17/17, 3:39 PM
#19

Blir verkligen ledsen att höra att det är så många som har svårt att få hjälp. Det är inte lätt, det är det inte. Jag reagerade på att man vet att en person med ADD och ångestdiagnoser i grunden, har lättare att utveckla en PTSD efter ett trauma men mina läkare viftade bort det som ingenting. Nu hade ju jag tur, att jag redan är inne hos psykiatrin och vi har en cs-mottagning här som jag har direktkontakt med om det skulle vara något. Jag går ju nu i kbt varje vecka och fick tid för den ca 4-5 månader efter jag flaggade för det.

Ribessa
3/17/17, 3:41 PM
#20

#17 - fysisk och psykisk sjukdom går ju såklart hand i hand och utlöser varandra, så man är väl aldrig egentligen utan det ena eller det andra, beror väl på hur illa det blir. Jag själv tampas med både psykisk och fysisk sjukdom.

Annons:
Upp till toppen
Annons: