12. Behandling och Mediciner

Bästa antidepressiva medicinen mot ångest?

2016-12-06 12:54 #0 av: LaPrincipessa

Jag äter just nu mycket benzo för min ångest. Har testat lite antidepressiva innan men inget har direkt hjälpt. Nu vill jag testa igen för att kunna minska lite på benzo.

Vilket antidepressiv medicin har hjälpt eller hjälper nu mot ångest? Har du testat andra innan?

Jag har väldigt svår ångestproblematik men är också deprimerad.

Det kommer aldrig bli som förr,

bara bli bättre, bli bättre!

-Laleh

Anmäl
2016-12-06 13:01 #1 av: sweetgum

Jag har prövat sertralin och atarax mot ångest. Anser att atarax fungerar bättre men det gör en trött vilket är negativt.

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Anmäl
2016-12-06 13:09 #2 av: LaPrincipessa

#1 Atarax gör mig bara trött. Hjälper inte mot ångest alls. Har både Xanor Depot samt Stesolid nu + lite andra mediciner.

Jag vill kombinera de andra medicinerna med ett bra antidepressivt alternativ som också kan behandla min ångest.

Ska kontakta min läkare men vill gärna ha lite tips på vad som fungerat för andra.

Hjälpte Sertralin något öht?

-Laleh

Anmäl
2016-12-06 13:13 #3 av: Calcifer

Voxra har jag upplevt hjälpt lite mot min ångest, både tidigare och nu. Nu har jag ju "gått in i väggen" så har stora problem med min medicinering men när det varit lite lugnare i mitt liv så har jag tyckt den gett ett någorlunda bra resultat. Värt att prata med läkaren om kanske?

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace

Anmäl
2016-12-06 13:13 #4 av: sweetgum

Sertralin hjälper lite granna, men kan hända att jag har lite låg dos.

Medarbetare på Sydkorea iFokus

Anmäl
2016-12-06 19:54 #5 av: LaPrincipessa

Ni får gärna tipsa om det finns andra mediciner att behandla ångest med? Behöver inte vara just antidepressiva! 

Och som sagt, inget vid behov utan långsiktig behandling! Lyrica har jag testat, fick hemska biverkningar av den.

Ska förhoppningsvis prata med läkaren i veckan!

-Laleh

Anmäl
2016-12-06 19:56 #6 av: Calcifer

Om det handlar om långtidsbehandling så brukar i princip alla benzo gå bort. Inte för alla, jag har själv ätit benzo relativt regelbundet i flera år - men det beror på en hel del olika orsaker och varken jag eller läkarna är egentligen nöjd med det. I så fall brukar man hellre ge antidepressiv medicin som även kan ha lugnande egenskaper. Alternativt t:ex atarax eller andra preparat som inte tillhör benzogruppen.

Anmäl
2016-12-06 19:59 #7 av: Calcifer

Tillägg:

Sen är det ju så att för många människor (inte alla!!!) så finns det andra metoder att använda sig av för att dämpa ångesten. Diverse olika behandlingar och så. Det beror på varför man har ångest. Om man ska behandlas på annat sätt än med medicinering i första hand så kan man få benzopreparat i låg dos för att hjälpa till i början, tills man inte längre behöver äta dem utan har fått hjälp på annat vis och kanske klarar sig med antingen en väldigt låg dos benzo att ta enbart vid behov eller andra tabletter med lugnande inverkan.

Anmäl
2016-12-06 19:59 #8 av: LaPrincipessa

#6 Alltså t.ex. Atarax, Theralen och Lergigan är bara att utesluta. Man blir trött men ångesten består liksom...

-Laleh

Anmäl
2016-12-06 20:02 #9 av: Calcifer

#8 Du har alltså provat alla dem under längre perioder?

I början kan man bli jättetrött av den sortens mediciner men efter ett tag brukar kroppen vänja sig så att ångesten dämpas men tröttheten inte är lika illa. Sen beror det ju även på vilken dos man får. Men det är individuellt, för mig fungerar de inte alls. Tar inte bort någon ångest och ger ingen trötthet eller något.

Anmäl
2016-12-06 20:07 #10 av: LaPrincipessa

#9 Ja, jag har testat alla längre perioder så jag vet hur de fungerar på mig.

Hoppas på att kunna få tips på något som ''behandlar'' ångesten... Något långsiktigt! :)

-Laleh

Anmäl
2016-12-06 20:10 #11 av: Calcifer

#10 Du menar inte medicinskt? Det beror som sagt lite på varför du har ångest. Om KBT eller samtalsterapi eller andra behandlingar kan hjälpa. För som sagt, just benzo är det ju egentligen "aldrig" tänkt att man ska äta långsiktigt utan då är det istället annan medicin, t:ex lergigan och de liknande eller antidepressiva med lugnande egenskaper. I samband med annan behandling.

Anmäl
2016-12-06 20:17 #12 av: LaPrincipessa

#11 Jag har gått KBT länge och det fungerade men min psykolog har tjänstledigt men tanken är att jag ska fortsätta hos henne när hon kommer tillbaka. Just nu pratar jag endast med min kontaktperson men vi övar lite på KBT-färdigheterna också. Min psykolog ska vara tillbaka om kanske ett halvår.

Jag har generell ångest (över allt och inget) men också panikattacker. Jag hoppas att någon medicin kan stabilisera (eller hur man ska uttrycka sig) så att jag inte har ångest precis hela tiden och kanske inte får sådan panikångest att jag tror att jag ska dö.

Har även andra diagnoser men de vill jag helst inte skriva ut här. Det kan vara så att ångesten beror på någon av de också... Men jag medicineras effektivt för det  som går att behandla om man säger så.

-Laleh

Anmäl
2016-12-09 01:20 #13 av: Lonaa

Min nuvarande medicinering funkar hyfsat mot min ångest och depression, det är inte BRA men jag har näsan över ytan i alla fall.
Nu äter jag Lamictal (mer mot depression än mot ångest), Anafranil och Sertralin. Atarax och/eller Stesolid vid behov.
Anafranil och Sertralin är egentligen ingen bra kombo då de bland annat ökar risken för seritonergt syndrom och hjärtproblem men jag tar hellre den risken än mår skit. Enbart Anafranil eller Sertralin har inte alls samma effekt för mig.

Voxra funkade suveränt men efter några månader försvann effekten helt tyvärr.

Anmäl
2016-12-14 16:47 #14 av: Azalhea

Vid utebliven effekt av ssri kan en ev neuroleptika hjälpa vid extrem ångest. Prata med psykolog/läkare ang din ångestproblematik. Vissa tycker tex seroquel (quetiapin) är bättre än benzo.

Anmäl
2016-12-16 18:12 #15 av: IaMiaMaria

Jag tar Quetiapin som är ett neuroleptika, den medicinen är den som hittills har funkat bäst på mig. Jag har testat jätte många olika läkemedel för ångest och depression mm. Den gör så att jag får regelbunden sömn och mina uppåt och neråt svängningar är inte lika långvariga. Den har även viss effekt på ångest. Men får jag stark ångest så kan jag ta en Xanor som komplement.

Anmäl
2016-12-21 14:13 #16 av: Azalhea

Hur mycket benzo äter du dagligen?

Anmäl
2016-12-21 14:13 #17 av: Azalhea

Hur mycket benzo äter du dagligen?

Anmäl
2016-12-21 14:18 #18 av: Calcifer

Nu har även jag fått prova Quetiapin och den i kombination med min övriga medicin har jag upplevt hjälpt mot ångesten.

Anmäl
2016-12-21 16:03 #19 av: Annielle

Måste man ta Quetiapin regelbundet varje dag eller kan man ta den på samma sätt som benzo vid behov?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2016-12-21 16:11 #20 av: Calcifer

#19 Det beror helt på hur läkaren ordinerar den. Jag har benzo regelbundet men Quetiapin vid behov - dock är det inte det vanligaste. Men jag får den som sagt vid behov, men vet att andra har den regelbundet.

Anmäl
2016-12-21 16:20 #21 av: Annielle

Ja, men då låter det ju som att den går att ta vid behov i alla fall ju! Glad

Jag har inte hittat några ångestmediciner som jag tål eller som fungerar för mig (testat flera benzo, attarax, theralen m.f.l. )och läkarna säger mest "då finns det inget annatkvar att testa" vilket ju verkar vara skitsnack.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2016-12-21 17:16 #22 av: IaMiaMaria

Jag har haft Quetiapin vid behov men då en ganska låg dos. För mig fungerar det bättre att jag tar den dagligen på kvällen och en liten högre dos. Så man kan ha det olika och man kan få prova fram vad som fungerar bäst för en själv.

Anmäl
2016-12-21 17:18 #23 av: Calcifer

#21 Skitsnack beror ju lite på, många mediciner är ju "relaterade" även om de inte är samma medicin. Med mig var de också rådlös innan de kom att tänka på Quetiapin. Den får jag för att när jag kraschar, när min ångest bryter igenom Xanoren, då går det FEL FEL FEL FEL FEL och det är AKUT med stora bokstäver med farliga och dåliga resultat. Så jag måste ha nåt som verkar snabbt och som tar bort den där extrema vågen av ångest så jag istället kan vänta ut den.

Anmäl
2016-12-23 01:21 #24 av: Azalhea

Hur blir det för er när ni tar quetiapin? Slocknar ni? Vaknar man om man måste tex upp å pissa?

Anmäl
2016-12-23 01:21 #25 av: Azalhea

Hur blir det för er när ni tar quetiapin? Slocknar ni? Vaknar man om man måste tex upp å pissa?

Anmäl
2016-12-23 12:34 #26 av: Calcifer

#25 Jag gör det. Alltså, för det första slocknar jag inte, men jag blir väldigt... i behov av att sitta ner och ta det lugnt en stund. Vilket är precis vad jag behöver. Men när jag somnar och sover hårt - som igår (dock med stilnoct också) - så vaknar jag alltid när jag måste gå på toaletten. Sen att jag är lite "halvvaken" är väl en annan sak. Men jag har aldrig kissat på mig. Inte i vuxen ålder. Inte sen jag var kanske 7 - och då var det av andra orsaker XD

Anmäl
2016-12-23 12:51 #27 av: IaMiaMaria

Ja jag vaknar på natten om jag behöver gå på toaletten. Jag blir ju trött av dom men känner mig inte nerdrogad som man kan göra av vissa andra mediciner.

Anmäl
2016-12-23 13:58 #28 av: Azalhea

Jag måste börja med den ikväll. Har så mycket spänningar och hjärtklappningar som resulterar i smärta av spänningarna. Jag är dock nässpraysberoende och måste ställa klockan två ggr per natt för att ta så jag kan andas ordentligt.. man vaknar alltså som vanligt?

Anmäl
2016-12-23 13:59 #29 av: Azalhea

50 mg depot..
käkar annars 35 mg till kvällen

Anmäl
2016-12-23 13:59 #30 av: Azalhea

Theralen alltså

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.