Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 5904 ggr
Calcifer
2016-12-03 11:30

Snabbverkande ångestdämpande?

Jag äter just nu Xanor depot som fungerar relativt okej, dock inte om jag får extrem ångest vilket händer ibland. I snitt ligger min ångestnivå på 6-7 vilket jag kan leva med tack vare Xanoren, men när det krisar flyger den upp till 9-10 och då finns det ingenting jag kan göra för att få ner den utan måste vänta ut det med flertalet utdragna panikattacker. Det gör också att jag blir totalt oförmögen att göra något när det händer förutom att ligga på golvet och gråta/skrika/känna det som om jag kvävs.

Jag ska träffa min läkare den 17:e, och vill be om ångestdämpande som verkar relativt snabbt att ha som komplettering till Xanoren. Inget att ta dagligen alltså, utan enbart när det blir för mycket och jag Xanoren inte hjälper. 

Är det någon som provat några olika som fungerat för dem?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Bill&Bull
2016-12-03 11:39
#1

För riktigt snabb verkan har theralen flytande funkat för mig.

||My Love For Animals Is Immortal||

Zadeira
2016-12-03 11:44
#2

Första steget brukar vara Atarax eller Theralen som är de mildare ångestdämpande.

Sen får man gå på benzo, men du har ju redan Xanor så frågan är om läkaren vill komplettera med ytterligare benzo eftersom det är så beroendeframkallande.

IaMiaMaria
2016-12-03 11:45
#3

Vanliga xanor är dom enda som funkat på mig. Dom ville att jag skulle ta xanor depot. Men då sa jag att då har jag inget att ta då ångesten blir värre och då jag har dagar utan ångest så kändes det onödigt att äta ångestlindrande då, så efter lite övertygande så gick det med på att jag fick xanor vid behov.

Men annars finns ju också Atarx, Lergigan, Sobril (oxascand), stesolid. Vissa får betablockare.

Har du testat bolltäcke? Andningsövningar eller andra alternativa metoder?

Lycka till!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Calcifer
2016-12-03 11:55
#4

Atarax, theralen och liknande fungerar inte för mig. Det är som att äta tictacs i princip, gör ingen skillnad alls. Min nuvarande läkare vet hur pass stor min problematik är så det bör inte vara omöjligt att få kompletterande benzo. Att leva som jag gör i dagsläget fungerar inte, nu har det hänt flera fruktansvärda grejer på kort tid och man kan väl säga att jag går på en rejält skör tråd just nu och så kan jag inte ha det hur länge som helst.

Alternativa metoder är inte heller aktuellt. Har tyngdtäcke, har provat det där med andningsövningar och ungefär två miljoner andra grejer. 

Tanken när jag började medicineras (äter även voxra, sertralin, zopiklon och propavan) så skulle det vara under en kortare period tills jag fick en samtalskontakt som kunde hjälpa på det viset så vi kunde trappa ner medicineringen långsamt. Det har gått två år och jag har fortfarande inte fått någon som helst hjälp och det tog ett år innan jag fick min nuvarande läkare som faktiskt lyssnar på en och inte bara avfärdar en och skickar hem en med recept på atarax.

Jag förstår såklart att benzo är nåt man helst inte ger ut, men när någon är 28 år gammal och har provat allt annat och har en vardag som är helt och hållet omöjlig att få att gå ihop så är det en liten annan grej. Jag har inte lite småångest då och då, jag har konstant ångest och kan inte leva ett normalt liv. 

Funderar på att be om diazepam då jag läst att de fungerar relativt fort.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2016-12-03 12:03
#5

#4 Jag har bara provat Oxascand av benzon mot ångest och upplevde att den verkade ganska fort. Nackdelen när man är mitt uppe i en panikångest attack är ju att tiden blir helt skev. Stesolid (diazepam) har jag inte provat så jag kan inte uttala mig.

Bill&Bull
2016-12-03 12:13
#6

Stesolid är bra ångestdämpande. Varit min bästa vän länge, dock lätt att utveckla beroende på. Men som behovsmedicin är den kanon.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Calcifer
2016-12-03 12:57
#7

Har ätit både stesolid och oxascand men då var det ju enbart dem jag tog och då tyckte jag inte de hjälpte så värst. Däremot kan det ju vara en annan sak om man tar dem som behovsmedicin utöver xanor.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Bill&Bull
2016-12-03 13:25
#8

#7 vad tog du för dos?

||My Love For Animals Is Immortal||

Calcifer
2016-12-03 13:28
#9

#7 Det kommer jag inte ihåg det var flera år sedan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Bill&Bull
2016-12-03 13:30
#10

#9 jaha okej :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Calcifer
2016-12-03 13:35
#11

Har kollat upp det.

Lergigan fick jag 25 mg och Oxascand 15 mg.

Diazepam fick jag 5 mg.

Men det var INNAN jag fick Xanor depot. (Över ett år sedan.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Bill&Bull
2016-12-03 15:13
#12

När min ångest var som värst hade jag 10mg och fick ta två st så du kanske borde få en högre dos för att få effekt.

||My Love For Animals Is Immortal||

SSKAnna
2017-01-03 13:09
#13

Känner igen mig i det du skriver; Calcifer. 

Jag fick också lov att börja med ångestdämpande "tills jag fick en fast vårdkontakt"… Lider av tuff PTSD med sömnproblem, mardrömmar, en lång rad fysiska symptom och så dessa vidriga panikattacker då jag bara vill slita håret av mig eller skrika rakt ut för att jag inte står ut! 

Jag fick först Xanor men det verkar inte funka så bra på mig så då bytte man till Stesolid som är snabbverkande och funkar om jag inte tar dem för ofta. 

Jag är lite skum när det gäller mediciner; klarar inte alls av Atarax, Lergigan, Theralen eller Propavan- jag sover i två dygn, blir slö och tung i kroppen men ångesten finns kvar. Dessutom får jag arytmi.

Jag har alltid varit väldigt tolerant mot bensodiazepinerna- från första gången; inte för att jag ätit dem mycket. Har aldrig haft några problem att sluta med dem heller. 

Nu ville jag skifta sort igen eftersom Stesoliden inte längre funkade så bra så jag  får Xanor igen- de vanliga. Har tyvärr haft 7 olika hyrläkare på ett år så nu har jag en alldeles för liten dos men jag får då portionera dem efter behov vilket funkar hyfsat eftersom jag kan klara flera dagar utan.

Någon annan behandling verkar man ju inte ha att erbjuda :(

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annons:
tk1971
2017-01-04 09:43
#14

Jag vet inget som fungerar så bra som Xanor - och då menar jag inte depotvarianten. Tyvärr är den väldigt lätt att trilla dit på, även i normala terapeutiska doser. Så den ska bara tas i yttersta nödfall, anser jag.

Upp till toppen
Annons: