Annons:
Etikettot
Läst 1134 ggr
Calcifer
2016-12-01 20:18

Vilka mediciner har ni provat?

Detaljer eller inte detaljer. Hur långe, eller om ni bara provade en gång. Finns inga rätt eller fell är bara nyfiken. Ni får gärna säga hur länge ni haft dem, eller ni får troligt sällskap!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Annielle
2016-12-01 20:28
#1

Enbart ångestmediciner eller psykofarmaka rent generellt?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Calcifer
2016-12-01 20:38
#2

Generellt!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2016-12-01 21:19
#3

Mot mitt psykiska mående har jag, eller har haft, följande:

- Theralen. Ångestdämpande som jag fått ganska nyligen och inte hunnit utvärdera ordentligt. Hade förut Atarax mot ångest men vi valde att prova om Theralen gör mig mindre slö och zombie-aktig.

- Stilnoct, mot sömnproblem. Har haft dem i ca i två år vid behov. Hjälper mig med insomning och att jag håller en ordentlig sömn ett par timmar i alla fall.

- Fluoxetin, började när jag fick min första kontakt med psykiatrin på psykakuten. Hade den i 3 år men valde i samråd med psykiater att prova vara utan den för ca ett år sedan då jag inte tyckte den gjorde någon skillnad längre.

- Voxra, provade bara under ca en månad men klarade inte av biverkningarna.

- Oxascand provade jag ca tio gånger men blev helt utslagen och väck, så det ville inte läkaren skriva ut igen även om den funkade bättre mot min ångest än något annat gjort.

Sen har jag provat anti-depp mot min kroniska värk, både Cymbalta och Saroten men de hade ingen effekt varken psykiskt eller fysiskt så det fick vi angripa fråne tt annat håll.

Nu har jag och min terapeut pratat om att börja ta anti-depp igen eftersom vi båda är rädda för att jag hamnat i depression igen och har ökad ångestproblematik igen, så jag ska tala med min psykiater nästa vecka och se om vi ska sätta in Fluoxetin igen eller prova någon helt annan anti-depp.

Calcifer
2016-12-01 21:19
#4

Har du provat voxra?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2016-12-01 21:21
#5

#3 Japp, den skrev jag ju 😉Helt värdelös på mig, fick sjuka biverkningar som hjärtklappning och enorm rastlöshet, kunde inte sova osv. Kändes som jag tagit typ amfetamin eller något sånt.

Bill&Bull
2016-12-01 21:47
#6

Har haft fluoxetin, abilify, citalopram, venlafaxin, atarax, lergigan, theralen, benzo. Nu äter jag lamotrigin. Abilify va hemsk! Ville klättra på väggarna så den avsluta jag ganska snabbt.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Calcifer
2016-12-01 21:51
#7

Sersralin?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Schhh
2016-12-01 21:59
#8
  • Sertralin (SSRI) använde jag i lite mer än ett år. Den hjälpte inledningsvis väldigt bra (från första dagen) men jag upplevde att effekten avtog senare. Lite biverkningar, men inget överdrivet.

  • Venlafaxin (SNRI) har jag precis börjat med. Har haft den i en dryg vecka och har ingen upplevd effekt, däremot en del biverkningar. De verkar vara övergående för de minskar nu, långtidseffekten kan jag inte uttala mig om. 

Sertralin sattes in för min sociala fobi medan Venlafaxin framför allt är tänkt att bota depressionen. Jag är en väldigt ångestladdad person och för mig var Sertralin väldigt bra mot detta, i alla fall i början. P.g.a. avtagande effekt och biverkningar ville jag testa en ny denna gång. 

Venlafaxin fick jag ett otäckt panikanfall av efter första tabletten, vilket jag var helt oförberedd på. Vaknade upp under natten med kraftigt illamående, vilket övergick i skakningar, hjärtklappning plus en himla massa ångest. Som tur var har det inte återkommit. Är lite rädd att det ska ske igen nu när jag ska höja, men får lita på läkaren. :(

Ms_Raptorskull
2016-12-03 16:08
#9

Sertralin har jag också fått utskrivet mot social fobi och ångest. Tog den i ca 1 år, tyvärr utan vidare effekt på mig. Nu har jag däremot precis börjat med Escitalopram istället samt Melatonin för mina sömnproblem. Hoppas på bättre effekt denna gång. 👍

aksaz
2016-12-04 09:41
#10

motion o röra på kroppen, har tydligen en enorm påverkan på psyke o välbefinnande,

Annielle
2016-12-04 09:54
#11

# 10

Det kan det absolut ha och det finns även en ny bok i det ämnet (som jag inte kommer i håg vad den heter tyvärr) 

Ibland räcker det ju tyvärr inte till eller kan inte utövas av olika skäl.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

aksaz
2016-12-04 12:27
#12

Nej det är klart , när man börjar o må lite bättre tänkte jag.verkar som alla mår dåligt av själva medicinen menar . Inte sagt som nån pekpinne nu , tycker bara det är så synd att man mår dåligt av medicinen,

Zadeira
2016-12-04 13:02
#13

#12 Fast man fortsätter väl inte ta en medicin man mår dåligt av? Man behöver ju ofta prova en del olika för att hitta någon som funkar bra för en och då blir det kanske att man provar någon man mår dåligt av en kort period. Nästan alla mediciner har ju dessutom insättningsbesvär som försvinner efter ett tag.

Annons:
Calcifer
2016-12-04 13:09
#14

Som #13 säger brukar man ju efter insättning av ny medicin ha uppföljning med sin läkare inom en viss tid då man går igenom hur det har fungerat. Mår man sämre av medicinen antingen så pass att det kan vara farligt för ens psykiska hälsa eller fastän man "borde" ha kommit ur insättningsperioden där man kan dippa lite så brukar läkaren byta/trappa ner/trappa upp, lite beroende på situationen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

aksaz
2016-12-04 20:20
#15

Ja det är ju bra . ta vara på er , därute , och kom ihåg. Det finns alltid en väg ur nåt besvärligt. mvh

Upp till toppen
Annons: