Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 2699 ggr
Azalhea
11/9/16, 4:36 PM

Quetiapin hjälp.

Har adhd och bipolär typ 2. Är nu nere i en svacka från helvetet och fått flytta hem till morsan. Fått quetiapin 25 mg och 50 depot. Nån som har erfarenheter? Jag är livrädd. Vill inte ha hjärtklappning el bli konstig.

Annons:
Azalhea
11/9/16, 6:19 PM
#1

Ingen?

Azalhea
11/9/16, 6:19 PM
#2

Ingen?

semenius95
11/10/16, 7:19 PM
#3

Jag blev extremt dålig i magen av quetiapin. Satt upp mot 5h/ dagen på toan. Fick mer ångest med, tyvär.

Zadeira
11/14/16, 7:07 PM
#4

För mig gjorde Quetiapin inget alls, varken biverkningar eller effekt mot mitt mående.

Hur en person reagerar betyder inget mot hur man själv reagerar. Det bästa man kan göra är att prova och märker man något symtom så pratar man med sin läkare.

IaMiaMaria
11/14/16, 7:17 PM
#5

Jag tar 300 mg Quetipin på kvällen. Jag blir bra hjälpt av den medicinen. Har testat x antal olika sorter. Jag sover bra om nätterna och är mindre nojjig. Är ju inte 100% bra då jag fortfarande hamnar i svackor. Men de är kortare och det svänger inte lika mycket.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Azalhea
11/14/16, 8:55 PM
#6

#5 har du gått upp i vikt el haft andra biverkningar?

Annons:
IaMiaMaria
11/14/16, 11:07 PM
#7

Jag har gått upp ett par kilo sen jag började, men vet inte om det beror på Quetiapinet i sig då jag även innan hade en stigande viktkurva. 

Jag blir ju trött så jag sover bra, men jag är inte trött dagen efter på dagen som man kan bli av många andra mediciner. Jag tar hela min dos på kvällen.

Jag har också en tidigare hjärtarytmi då pulsen blir för hög och jag då tog betablockare vid behov, kanske fem dar i veckan. Nu har jag den medicinen varje dag ist. Så att pulsen är lite högre är nog en biverkan på Q. Men det är inget jag direkt lider av och betablockaren gör ju pulsen normal igen.

Men annars kan jag inte komma på att jag haft nå andra biverkningar. Varken som jag kände av då jag började med den eller då jag har ökat dosen.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Azalhea
11/14/16, 11:37 PM
#8

#7 jag är ju bipolär typ två och är väldigt medicinrädd av mig. Jag har dock låg puls och ett lågt blodtryck. Är verkligen orkeslös om dagarna och enkla saker är så svåra. Tröttheten är brutal.

IaMiaMaria
11/15/16, 11:09 AM
#9

Jag har också ev bipolär typ 2, det har inte riktigt bestämt sig än.

Du kanske är trött för att du har så låg puls och blodtryck. Hur sover du om nätterna. Våga testa Quetiapin på en låg dos, kanske börja med 25 mg och känner du att du inte alls må bra så kan du ju sluta. För om du får sova bra och puls och blodtryck ökar lite grann så kanske du mår lite bättre också.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Azalhea
11/15/16, 12:15 PM
#10

Jag vet inte.. alltid haft puls och blodtryck såhär men aldrig varit såhär slut. Att duscha är ett världsprojekt. Tagit prover osv och allt är bra. Trött och bara gråter. Sover helt ok om nätterna

Zepp
12/1/16, 10:22 PM
#11

Quetiapin är ett antipsykotium.. det är altså tänkt att förhindra att man hamnar i psykos!

Som regel när man börjar med olika psykiatrika så får man insättningsproblem.

De är som regel övergående.. cirka 3-6 månader.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

IaMiaMaria
12/2/16, 8:36 AM
#12

Ja Quetiapin är ett antipsykotisk läkemedel men används också vid sömnstörningar och som stämningsstabiliserande hos personer med bipolär och Borderline.

Många psykmediciner har ett större användningsområde än vad det står om i FASS.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

graleh
8/7/17, 2:15 PM
#13

Jag har samma problem som du. 

Bor hemma hos föräldrarna för jag mår så jäkla dåligt. Fått 25mg Quetiapin till natten utskrivet men liksom du är jag livrädd. 

Jag har tidigare tagit Fluoxetin men inte vågat ta det nu i panikångesten. 

Testade Quetiapin på min sambo och han  blev lugn och go och kunde sova. Så på honom var den jackpot. 

Men jag är liiivrädd jag ska få mer ångest på Quetiapin. Ja, jag vet också att det bästa är att prova. Men hur kul är det att ligga där och känna man ska dö.. iofs gör jag ju det ändå emellanåt av vanlig jäkla panikångest. Men just att ta en pilla gör mig så sjukt uppstressad. Jag kan inte ens äta mina multivitamintabletter längre.. så illa är det. 

Hur har det gått,  Azalhea?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Calcifer
8/7/17, 4:48 PM
#14

25 mg Quetiapin har varit väldigt bra för mig när det gäller sömnen. Jag tar nu 100 mg till natten, tidigare hade jag högst 6 tabletter 25 mg om dagen vid behov. Så lite ändrat nu. 

Det som jag upplever är problemet med Quetiapin är om man får en för stor dos. Någon gång då jag av ärligt misstag tagit för stor dos (inte enormt eller så, utan en tablett extra t:ex) eller mina vanliga sömntabletter inte är tillräckligt för att få mig att somna så är konsekvensen att kroppen vill sova, den vill vila, den måste få sömn. Men hjärnan stänger inte riktigt av, därav ångest från min sida de få gånger det hänt. Nu har vi som sagt justerat dosering och intag och för mig fungerar det bra nu. Jag blir lugnare, kan slappna av mer i kroppen, och somnar oftare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

graleh
8/7/17, 11:42 PM
#15

#14 Tack för din tydliga beskrivning! Det låter som samma  reaktion jag får av Atarax. Kroppen vill sova men hjärnan har full fest och hittar på alla möjliga tankar om ångest som man kan bli rädd för. Så ligger man där och är helt väck och bara vill sova men har ångest och en överkreativ hjärna. 

Hur är det med Quetiapin och lägsta dos? Jag har för mig att Mirtazapin t.ex. ger konstiga effekter om man tar en riktigt liten dos. Jag funderar om jag skulle ta en halva 25mg Quetiapin. Jag har ordinerats 25mg men jag är sjukt medicinkänslig. Riktigt alltså. Läkarna reagerar varje gång 'ojdå vad du är känslig'. Så om jag tar en halva, är det risk man får nån konstig effekt av det då? Eller är det bara som 25mg fast svagare? Som mediciner vanligtvis fungerar. T.ex. halv alvedon, halv effekt etc.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annielle
8/8/17, 8:37 PM
#16

#15 Varför tror du att man skulle få konstiga effekter av Mirtazapin om man tar en riktigt liten dos? Jag är också sjukt medicinkänslig och har tidigare tagit en halv tablett av lägsta dosen Mirtazapin (även en hel tablett) fick inga konstiga effekter på en riktigt liten dos, bara mindre effekt och mindre biverkningar.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

graleh
8/8/17, 10:05 PM
#17

#16 Fråga mig inte :/   Min hjärna är sjukt kreativ just nu (OCD) och hittar på allt möjligt som kan tänkas ge ångest som jag måste kontrollera. Och sedan att nån hade skrivit nånstans på nåt forum jag läste nån gång i vintras att ju lägre dos man tar av Mirta,  desto konstigare effekt kan man få, nåt sånt. Personerna jiddrade om en massa läskiga biverkningar och att de legat och haft panikattacker hela natten pga det. Kul när man är paranoid att läsa sådant. Så ville dubbelkolla här. 

Hur som helst, härligt att höra. Hjälper den dig mot ångest? Tar du den varje kväll el vid behov?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Upp till toppen
Annons: