Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3606 ggr
LaPrincipessa
2016-11-06 17:40

Hur farligt är det med bensodiazepiner?

Jag har tagit benzo av olika slag under en rätt lång period… (Aldrig mer än läkaren sagt att jag ska ta men ändå). Jag undrar hur farligt det är?

Annons:
Zadeira
2016-11-06 17:53
#1

Benzo är farligt på flera olika sätt, men exakt hur farligt är svårt att svara på. Det finns ju en anledning till att benzo är narkotika-klassat. Framförallt är det beroendeframkallade och man riskerar att bli tolerant, vilket är en risk som ökar ju längre man tar det och ju högre doser man tar.

Jag hoppas din läkare har informerat dig om det farliga med benzo och framförallt långvarigt bruk av benzo.

[Toretto]
2016-11-07 08:09
#2

benso ska man vara väldigt försiktig med och det är ett rent helvete att sluta med om man blir beroende plus att man måste öka hel tiden då tolerans nivån bara ökar desto längre tid du tar det. tar du det varje dag eller vid behov? om du tar det vid behov alltså någon gång i månaden eller mindre och håller dig till dosen din läkare skrivit ut skulle jag inte säga att det är farligt men äter du det varje dag borde du ta upp det med din läkare på engång. har din läkare informerat dig om beronde risken när man äter benso? hur länge har du ätit det i flera månader eller år? har din läkare behövt öka dosen sedan du började med benso?

Annielle
2016-11-07 15:10
LaPrincipessa
2016-11-07 16:23
#4

Vad finns det för ångestlindrande mediciner som kan "ersätta" benso? Varken Atarax, Lergigan eller Theralen fungerar…

Annielle
2016-11-07 20:27
#5

Ofta använder man ju SSRi-preparat (antidepressiva) även vid ångest, vissa fungerar väl bättre än andra på ångest vad jag vet…

Man kan ju även testa tabletter med teanin från hälsokosten (mycket billigare att köpa via Iherb dock) 

Men framför allt få hjälp via terapi och mindfulness till exempel för att lära sig att hantera ångesten/minska den och slippa lida av den.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Farwuq
2016-11-09 10:12
#6

Det finns flera preparat att använda det beror helt på symtombilden och det faktum att vi alla är olika och reagerar på olika sätt på ett och samma ämne.

Problemet är att alla ångestdämpare är mer eller mindre beroendeframkallande - det hör till saken att om man tar bort ångesten med ett preparat så finns orsaken likväl kvar under ytan. när man slutar medicinera så kommer ångesten plus abstinensen.

Om ångesten är att betrakta som långvarig så bör man få annan hjälp, t.ex. av psykolog. Din läkare kan nog informera betydligt bättre än jag, som också är en "sjukling". informera dig lite om olika preparat och diskutera med din doktor.

Benzo med flera är således att betrakta som något som ska användas en kortare tid.
Ett alternativ till benzo är Lyrica, en medicin som man använder mot nervsmärta men även för GAD (generell ångest).

Läs lite mera på nätet t.ex. på FASS.

Men en varning; Lyrica kan vara väldigt beroendeframkallande och även det missbrukas, om man går in på Flashback och läser, så har Lyrica-abstinensen beskrivits som värre än benzoabstinens.

Som PS, kan jag skriva att jag har Lyrica utskrivet sedan år i hög dos; jag tar det mot mina nervsmärtor som jag har pga. MS.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
IaMiaMaria
2016-11-14 19:26
#7

Jag har ätit olika sorters benzo i flera år ( inte dagligen). Visst har det varit jobbigt i nån/några veckor då jag slutat med någon sort jag ätit mer av under en period. Men det har inte varit värre än att tex sluta med olika sorters antidepressiva som jag mått riktigt dåligt under utsättningsfasen.

Nu äter jag Xanor vilken är den som har hjälp mig allra bäst och då jag bara tar då jag mår riktigt dåligt och då kan ha nån veckas uppehåll ibland så är den en medicin som funkat för mig och jag lever då än, kanske också tack vare benzo. Alla mediciner är väl farliga på nått sätt. Men man ska inte glömma att man kan blir bra hjälpt av vissa och det kan rädd liv också.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Zepp
2016-11-14 19:49
#8

Den största risken är tillvänjing och beroende!

Vanligaste preparaten är Sobril och Oxascand.. iallafall så funkar de som regel rätt bra vid akuta situationer!

Det andra är.. när de väl verkar, så skall full diagnos göras/full utredning av vilka psykiska problem man verkligen har!

Lättare sagt än gjort när det gäller psykiska diagnoser hur som helst iomed att det även för specialläkare/psykiatriker är rena gissningen!

Min mor som enligt allt tyder på är bipolär/manodepresiv har mumsat en hel del Sobril/oxascand genom åren.. fick hur som helst som pensionär äntligen en vettig diagnos.. det tog cirka 40-50 år!

Och som hennes son så kan jag nog säga att besiodiapeziner har räddat hennes liv vid flera tillfällen.. det tråkiga är väl att det tog så lång tid för att få diagnosen Bipolär.. och andra mediciner!

De andra medicinera är inte alltid de heller så hälsosamma/har en del biverkningar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Farwuq
2016-11-15 18:59
#9

👍

Om valet står mellan beroende av benzo eller död och pina så är valet lätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Calcifer
2016-11-28 22:52
#10

Det är svårt att säga då det är relativt individuellt. Sen är det ju alltid bäst om man klarar sig utan medicin överhuvudtaget alternativt att man kan ta mildare medicin. Men ibland är det så att man måste för att klara av livet och vardagen. Läkare brukar föredra att ge lite mildare medicin och i lägre doser, eller om man går mot starkare medicin så vill de helst ge under en kortare period. Det för att det är beroendeframkallande och i grund och botten inte det nyttigaste man kan äta. Men sen får man ju ibland väga det ena mot det andra. Ta riskerna som finns med bieffekter och beroende, eller försöka överleva utan medicinen vilket för en del människor är nästintill omöjligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Raquel56
2016-12-07 20:26
#11

Allt beror ju på hur länge man tar tabletterna. Detta är ju ett preparat som är
oerhört beroendeframkallade, man ska egentligen inte ta det mer än 6-8  veckor,
redan då kan det bli en fruktansvärd abstinens.
Jag är nu inne på 11:e månaden och har s.k. postakut abstinens enligt sjukvården.
Har nog aldrig varit så sjuk, hörselhallucinationer, norrsken i taket, kramper
och helt förstörd i psyket - man upplever en extrem stress, något mycket vanligt
är att man är livrädd för att någon ska ringa på dörren.
Aldrig, aldrig mer benzo, trots att jag får leva med ångest som gör att jag f.n.
knappast vill gå utanför dörren.

SSKAnna
2017-01-03 13:20
#12

#3- Din länk leder till en sida som tillhör "KMR" d.v.s. Scientologerna så lägg inte för mycket vikt på vad som står där…

Bensodiazepiner är inte optimalt- det vet vi nog alla. Ibland är det dock nödvändigt att ta till dem.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Annielle
2017-01-03 15:32
#13

#12

Det kände jag inte till, men det som står om det hänvisar hur som helst till forskare på Harvards universitet och även länkning finns till en fransk studie om detta under texten.

Har även läst och hört på radio om detta där det inte var någon koppling till  scientiologerna.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
A
2022-07-28 10:54
#14

Jag kämpar med nedtrappning av stesolid. Jag har enorm ångest och har sökt hjälp på psykakuten, beroendeakuten, mobila akutheten, SOS 112 och så vidare. Jag behöver helst ta någon stark ångestdämpande intravenöst men vet inte var jag kan få det.
Hur har det gått för dig som startade tråden? Har du fått hjälp och i så fall vilken hjälp? Kanske det kan hjälpa mig också.

Anders

Maria
2022-08-05 15:05
#15

#14 Tråden är tyvärr 6 år gammal.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: