Annons:
Etiketttotalt-onödigt
Läst 1650 ggr
[Nickname]
2016-10-10 15:13

periodisk fasta?

Hej. Någon som provat detta? Jag vill gärna höra från någon som ätit 23:1. Vad är bäst? Äta morgon eller kväll? Lchf eller kolhydrater? Wholefood vitaminer känns som ett måste då man ej får i sig allt annars!

Annons:
parsley
2016-10-10 15:36
#1

Det finns en del som äter LCHF och kombinerar det med periodisk fasta, vanligtvis 16.8. Vid 16.8 så äter man det man ska under 8 timmar per dag och fastar 16 timmar sammanhängande. Man svältbantar alltså inte och kombinerar inte den periodiska fastan med kosttillskott för att inte bli undernärd. Det finns varianter som t ex 18.6 och 20.4. De bygger också på att man äter det man ska under ätfönstret. En del kombinerar 16.8 med längre fastor, t ex 3 dagar sammanhängande per kvartal eller middag dag 1 till middag dag 2, dvs 24 h, någon gång per vecka.

Scorpio97
2016-10-10 17:55
#2

Jag varierar 23:1 med typ 18:6 (eller något däremellan), beroende på vad som passar just den dagen. Dom flesta dagar blir det dock 23:1. Jag äter i princip alltid på kvällen/eftermiddagen. För mig är det ett måste med lågkolhydratkost för att kunna äta 23:1, äter jag mer kolhydrater blir jag sockersugen när jag inte ätit på ett tag och då fungerar inte 23:1. Äter jag flera mindre måltider under dagen blir jag också sockersugen eller överäter.

Att äta ordentligt en gång om dagen så jag får äta mig riktigt, riktigt mätt är det som fungerar bäst för mig. 23:1 i kombination med lågkolhydratkost är därför det jag mår bäst på. Jag planerar även att prova på lite längre fastor för att se hur det känns och om det fungerar för mig. Jag upplever att jag får i mig allt jag behöver, och har inte fått brist på något hittills (förutom att jag alltid har järnbrist, men det har jag alltid behövt äta tillskott för - oavsett hur mycket jag får i mig genom kosten). Så vitamintillskott måste inte alls vara ett måste. 

(Kan tillägga att jag inte har ångestsjukdomar eller liknande, jag såg inlägget i "nya inlägg" tidigare på dagen och tänkte att jag kunde svara ändå. Ber om ursäkt om du bara ville ha kommentarer från personer som har ångestsjukdom och kör 23:1)


//Jessie

Upp till toppen
Annons: