04. Generaliserat Ångestsyndrom/GAD

Börjar med Sertralin

2016-10-09 21:20 #0 av: Ribessa

Ja hörni... Jag har ju i igår, lördags, börjat med Sertralin för min GAD med paniksyndrom och agorafobi. Jag visste att jag hade en del att vänta, biverkningar och att min ångest skulle bli värre under de första veckorna. Men hjälp hur de här två dagarna har varit! Jag sitter just nu och faktiskt måste sjukskriva mig från mitt jobb imorgon pga detta. Jag har ju såklart haft problem, men jag har kunnat ändå sköta mitt jobb, jag har kunnat gå på stan själv en sväng, så pass att jag har kunnat hålla emot tills jag kommer hem. 

Hittills dessa två dagar haft jag haft en ordentlig panikattack per dag, blandat med en så stark ångest att den är förlamande. Magen är knas och jag mår så illa att jag sitter i flera timmar i beredskap för att behöva spy, jag är yr, min syn har även påverkats en aning, ibland, när ångesten är som värst. Jag har märkt att såhär är det i de 5-6-7 första timmarna efter jag tagit medicinen, efter det är det bra. Men jag har alltså verkligen fått känna av min egen "sjukdom" i dess starkaste, renaste form. Phju. 

Jag vet inte hur man brukar dosera men jag anar att det blev en ganska pang på-dos direkt, jag har börjat på 50mg och ska redan nästa lördag smacka på upp till 100mg... Jag skall ringa läkaren imorgon för att höra om det inte är smartare att trappa upp långsammare... 

Nåväl... Kämpa på, jag ser ljuset i tunneln iallafall!

Anmäl
2016-10-09 21:27 #1 av: AnneN

Äter själv sertralin men har inte haft nästan några biverkningar alls av dem, enda som är för mig är att jag måste ta dem efter jag har ätit en ordentlig frukost (A-fil fungerar extra bra), annars pajjar magen (illamående & diarré). 

Brukar du få mycket biverkningar av mediciner annars också? Om inte så skulle jag nog råda dig att prata med läkaren om att kanske få någon annan som du inte mår sämre av.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2016-10-09 21:31 #2 av: Ribessa

#1 - Åh okej! Ja, jag brukar reagera rätt hårt på grejer faktiskt. Att jag mår sämre nu hade jag väntat mig, hoppas på att det avtar så fort som möjligt bara såklart. Jag har tagit dem tillsammans med frukost just för att jag tänkte att det var bättre så. 

Anmäl
2016-10-10 08:37 #3 av: Leso

När jag började med Sertralin åt 25 mg i 2 veckor, därefter 50 mg i en månad, sen 75 mg, trappade upp långsamt... idag är det 150 mg. Jag mådde väldigt dåligt när jag började med Sertralin på 25 mg, kunde inte sova alls, var upp i varv, nedstämd. När dosen från 100 mg ökades till 150 mg då hade jag mycket ångest, var deprimerad, mycket yr och trött, sömnig. När kroppen anpassade sig till dosen blev det bra. Man kan må dåligt och väldigt dåligt i en vecka eller mer när man börjar med Sertralin eller när en dos justeras.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.