Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 783 ggr
[Frågor]
2016-09-28 09:35

Fråga om medicinering mot ångest.

Jag har lidit av ångest mer eller mindre hela mitt liv. Senaste halvåret har blivit värre och panikångestattackerna har ökat och inte hanterbara och håller på i timmar så hela kroppen lägger av (behöver inte gå in i detalj). Ätit Medicin tidigare som har hjälpt till en del men det mesta har ångesten slagit igenom trots Medicin (SSRI och vad nu den andra typen heter). Sedan fick jag sån avsmak av Medicin då jag inte vill äta det under ett par år och försökt med alternativt som ute och gå och liknande utan effekt. Har senaste haft sobril när jag fått panikångestattacker, men grejen är att jag får oftast som bieffekt en panikångestattack igen när den gått ur kroppen. Och får obehag av den (som dock känns bättre jämfört med attacken, men den hjälper mig att överleva stunden vilket inte är hållbart då jag måste fungera i vardagen). I vilket fall. Fått orfiril long nu som jag ska ta morgon och kväll och inderal mot ångestattackerna som jag kan ta innan jag ska gå någonstans. Är ute och går dagligen och gör allt för att inte isolera mig. Är inte rädd för ångesten utan försöker bara uppleva den och vänta ut den men när den hållt i sig mer än en timme brukar jag få ännu värre panik. Har för någon månad sedan hållt på från 19-20 på kvällen till ungefär samma tid. Sökte till psyk men skakade och "småspydde" halkade hela tiden och kunde knappt ringa. Tappade telefonen upprepade gånger och när jag väl ringde svarade de aldrig. Slutade med att jag tuppade av. Va den värsta någonsin. Avskyr ångesten. Nu är frågan. När kommer man känna effekt av orfiril long? Tar den månader som andra preparat eller värker den snabbare? Jag vet att läkaren förklarade vad den skulle göra men jag glömmer saker när jag har så mycket ångest så minns inte ens hälften. Men betablockerare skulle sänka adrenalinets produktion som ska göra att man inte får lika svåra symptom. Ursäkta lång text och hoppas det är okej att jag frågar. Blir lätt orolig och har ingen att prata med som har erfarenhet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: