00. Allmänt om ångest

Nätterna värst.

2016-07-31 16:26 #0 av: [krutgubben]

Jag har sedan 2010 ätit venlafaxin för ångest och jag åt citalopram tidigare, men tycker det är svårt att somna när jag lägger mig. Tankarna bara surrar i skallen och jag vrider och vänder på mig länge innan jag får somna, vet inte om venlafaxinet hjälper. Jag ska också göra en adhd utredning snart och det kan ju vara min förmodade adhd som gör så att jag har så svårt att somna också. Vad tror ni?

"If you're going throug hell, keep going." -Winston Churchill
Anmäl
2016-07-31 16:31 #1 av: Mooniq

Jag är enbart en amatör, men min kille har ångest med tankar som snurrar, värst på kvällar och nätter. Vi har pratat om att han ska testa på meditation och vi har även testat att hitta en "lugn punkt" i tankevärlden. I hans fall blir det en resa ut i rymden. När man blundar så "ser" man ett mönster på insidan ögonlocken och han koncentrerar sig på detta, och försöker medvetet att stoppa tankesnurran genom att låtsas att han åker ut i rymden. Att andas djupt och lugnt hjälper lite oxå. Min kille äter inte receptbelagd medicin men kommer nog att få det nästa gång han träffar läkaren. Just nu är det Johannesört-piller som hjälper att dämpa oro/ångesten. Detta kanske inte hjälper dig alls men vill ända blänka till om det. Sol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2016-07-31 16:35 #2 av: [krutgubben]

#1 Tack för tipset, ska testa meditera ikväll innan jag lägger mig.

"If you're going throug hell, keep going." -Winston Churchill
Anmäl
2016-08-01 12:14 #3 av: IaMiaMaria

Jag har precis samma problem. Min ångest är som allra väst då jag gått och lagt mig på kvällen för att sova och kan ligga till 3-4 på natten innan jag somnar.

Jag har inte ADHD men en del andra psykiska diagnoser. Visst kan din ADHD göra så att du har svårt att somna att du har för mycket tankesnurr, det är ju vanligt

Jag äter också en del medicin men det hjälper väl så där, ska förhoppningsvis få höja en idag och då hoppas jag att den hjälper mer. 

Det kan vara bra att som sagt testa meditation och andningsövning och avslappningsövningar, men ibland kan det vara bra att ha någon insomningstablett att ta då man provat allt. Men kanske inte att ta varje kväll då effekten på dom brukar avta.

Men det är verkligen jätte jobbigt. Jag har många gånger ringt psykakuten bara för att få prata av mig min ångest och det brukar kunna hjälpa. Så att man inte bär på allting själv.

Anmäl
2016-08-01 22:19 #4 av: [krutgubben]

Tack för att du delade med dig av hur du har det Maria och allt du skriver om känner jag igen mig i, jag brukar ta sömntabletter men det tråkiga är att jag blir seg dagen efter.

"If you're going throug hell, keep going." -Winston Churchill
Anmäl
2016-08-03 04:39 #5 av: Jazzyjeff

Jag känner igen mig. Jag har själv en hjärna som går i 110, med tankar och scenarios som utspelar sig om allt och alla, alltid. Detta gör det ofta svårt att sova, särskilt om jag inte är rejält uttröttad från någonting jag gjort innan. 

Jag har svårt att meditera själv, utan måste göra något med händerna för att jag ska kunna lugna mina tankar på bästa sätt. Det kan vara nått hantverke (detta fungerar nog bäst av allt) eller dylikt, egentligen vad som helst bara det är nått jag får sysselsätta mina händer med. Jag tror detta också är en form av meditation, men du får ju testa dig fram till vilken aktivitet som ger denna effekt för dig.

Men sen går man ju och lägger sig i mörkret och ska sova. Själv lyssnar jag alltid på nån lugn men tillräckligt intressant podcast till jag somnar, så jag får nått som fokuserar mina tankar till en sak (och även hjälper mot min tinnitus som jag annars hör alltför väl i ett tyst rum). 

Kan jag inte lyssna på nått så är min strategi att tvinga mig själv till att försöka "ge upp" och inte försöka kontrollera vare sig mina tankar eller att jag ska kunna somna i tid. Jag har helt enkelt inställningen att medvetet se till att jag slappnar av i alla muskler i kroppen, område för område. Sen föreställer jag mig att jag seglar runt i mina tankar, eller försöker framkalla en särskild tankevärld med min fantasi. Ibland är jag en örn som seglar över fjällen, ibland försöker jag skapa en hel story med olika karaktärer i en storstad som jag interagerar med. Poängen är att jag jag aktivt försöker tänka ut något som är så detaljerat att det kräver hela mitt fokus. Driver jag ifrån den värld jag skapat så repeterar jag proceduren med ett nytt scenario, istället för att okontrollerat börja grubbla på allting som är verkligt i min vardag.

Detta hjälper mig iaf, vet inte vad det betyder för dig, men det är bara ett tips!

Anmäl
2016-08-26 10:53 #6 av: Ser0tonin

Det är väldigt vanligt att människor med ångestproblematik får ångest på kvällen.

  • När man lägger sig ner så är det inget fysiskt som ockuperar ens sinnen och man känner därför efter hur det känns och då kommer ångesten.
  • Det kan handla om klassisk betingning, d.v.s att kroppen lärt sig att ångest är förknippat med kvällen.
  • Det kan vara förväntansångest d.v.s att man får ångest för man är rädd för att få ångest och så blir det en ond cirkel.
  • Ångest p.g.a sömnproblem - oroar sig för att inte kunna sova, vilket i sin tur gör att man mår sämre dagen efter.
  • På kvällen/natten kan det infinna sig en hjälplöshet. Sjukhus, vårdcentraler, öppenpsyk är stängt.
Anmäl
2016-09-09 22:48 #7 av: [krutgubben]

Tack så mycket för era tips och förklaringar.

"If you're going throug hell, keep going." -Winston Churchill
Anmäl
2016-09-10 12:18 #8 av: [Giiisella]

Jag känner igen det där. Jag har oxå ofta svårt att somna på kvällarna, mycket tankar som snurrar runt och jag spänner mig mycket. Brukar lägga mig på min spikmatta i sängen ca 20 min och det brukar hjälpa mig att slappna av, och oftast funkar det faktiskt ganska bra. Kanske värt att prova om du inte redan gjort det?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.