Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3104 ggr
[exotic]
2016-07-15 21:22

Medicin panik

Någon här som blivit hjälpt av någon form av alternativ/hälsokost medicin mot panikattacker?  Nu menar jag inte typ valeriana eller någon lättare insomningstablett. Utan något som hjälpt mot ren och skär panikångest.

Annons:
Ser0tonin
2016-08-27 18:55
#1

Är ledsen att behöva säga det men det finns inget som är tillräckligt starkt inom hälsokost. Panikångest är verkligen ett eget privat helvete mitt på jorden när man får det. Ska man använda sig av naturen så är nog cannabis det bästa, då det för många lugnar ner kroppen. Vissa kan dock få ångest av det för de känner in förmycket av vad som händer i kroppen. Jag har själv aldrig rökt det och kommer aldrig att göra det så länge det är olagligt.

Va inte rädd för psykofarmaka. Jag är tacksam för att det finns.

Ta hand om dig.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Maria
2016-08-27 18:59
#2

Jag håller med. Det finns inga alternativa preparat som hjälper.

Det finns däremot metoder som att andas i fyrkant och liknande som kan göra det mera hanterbart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2016-08-30 13:40
#3

Vet inte om det här är till någon hjälp, men för min del känner jag ingen som helst tillit till psykvården och psykofarmaka efter allt som jag varit med om.

Jag led av generellt ångestsyndrom och panikångest när jag var i 20 års ålder som jag fick mediciner för. Den ena medicinen gav mig en sådan fruktansvärd hjärtklappning och hög puls som läkaren sedan skrev ut betablockerare mot och av dessa betablockerare fick jag raynaudsyndrom. En annan medicin som jag fick, gav mig psoriasis som jag inte blev av med på flera år. Jag gick alltså till läkaren med ett par problem och kom hem med ännu fler problem. Min ångest blev tyvärr inte heller bättre av medicinerna trots att jag tog vissa av dem i flera år och testade ut alla möjliga sorters mediciner.

Vändningen kom först sen när jag ändrade om min kost. Jag slutade med färdig mat, kött, godis och läsk och började se till att få i mig alla vitaminer, spårelement och mineraler som kroppen behöver. Köpte kosttillskott som zink, B-vitaminer och magnesium och började att äta hälsosamt, meditera och göra yoga. Långsamt men säkert försvann min ångest och nu har jag inte haft ångest och ett panikångestanfall på tio år. Här är en liten studie om hur för lite järn och B6 påverkar serotoninnivåerna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23603926

Utöver att jag ändrade min kost och livsstil trappade jag sakta ner mina mediciner utan att tala om det för min läkare.

Även hormoner som östrogen och progesteron påverkar också nivåerna av signalsubstanser i hjärnan och kan leda till panikångest.

Psykofarmaka täcker i vissa fall bara över problemet som man har till en viss del, men löser det inte. I mitt fall täckte det inte över någonting, utan gav mig bara en ännu sämre hälsa och flera problem att tampas med. Det allra viktigaste är att reda ut orsakerna och få kroppen i balans igen.

RosaFluff
2016-08-31 16:42
#4

Lider också av panikångest och får attacker titt som tätt, riktigt vidrigt är det. Har gått KBT men även om man t ex inte ska undvika vissa saker så dricker jag mindre kaffe och äter mindre socker t ex. Dricker jag kaffe har jag panikattacker en hel dag nästan och jättekänslig , så less på det :(

[exotic]
2016-09-02 20:45
#5

Tack alla. Är bara så trött på alla dessa traditionella ssri mm. Då jag ätit många av dem nu i 24 års tid. Är inte rädd för dem men känns som jag lika gärna skulle vilja ha något naturligare då jag ändå mår skit. Sen är det ju så omöjligt och veta om man dras med all panik pga biverkningar av tabletterna eller om det är ändå. Så är egentligen livrädd att försöka leva utan ssri men tvivlat på dem under många år nu.

Annielle
2016-09-02 21:07
#6

Det finns ju många som blir hjälpta av Johannesört i stället för traditionella SSRI, men tror ju tyvärr inte att de biter så mycket på just panikångest, mer

 depression och inte så kraftig ångest.

Känner en som äter safframyl (tabletter baserade på saffran bla) och mår mycket bättre med dem, men jag tror inte att hon lider särskillt mycket av ångest, mer ren depression.

Hur som helst så ska man ju inte kombinera johannesört med ssri och inte heller många andra mediciner.

Jag önskar verkligen att jag kände till något naturligt som bet på kraftig ångest och panikångest, hade testat det direkt i så fall.

Kan ju vara väldigt bra att ta sig en ordentlig titt på varför man har ångesten, oftast behöver man göra en del livsstilsförändringar  som att skippa att få i sig ämnen som stressar kroppen yttreligare via mat och dryck, undvika framför allt socker, koffein och alkohol.

Göra avslappningsövningar/mindfulness, yoga eller liknande dagligen.

Ha fasta sov och ätvanor.

Rensa i sin bekantskapskrets om det finns människor man umgås med som man egentligen inte mår bra av.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
[exotic]
2016-09-02 21:22
#7

#6 Tack för tipsen, så sant. Kan själv tipsa om att jag tar något som heter Cool down vid behov också, absolut lika bra effekt som atarax iaf på mig.

Annielle
2016-09-02 21:26
#8

Theanin innehåller den ja, jag tar också theanin, fast billigare som jag har köpt på Iherb, tycker dock att det har så liten verkan, atarax har ingen effekt mer än trötthet på mig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[exotic]
2016-09-02 21:30
#9

Nä atarax ger ingen effekt på mig direkt. Theaninet ger iaf ingen trötthet alls. Men fungerar inte på ren o skär panik. Men känner ett visst lugn om jag bara har lite oro i kroppen.

Annielle
2016-09-02 21:33
#10

Nä, det är skönt att man slipper trötthet med theanin. har du testat att ta fler tabletter när ångesten är kraftig? JAg har gjort det, men blev yr och illamående så att det kändes värre i stället.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[exotic]
2016-09-02 21:39
#11

Nä jag har tagit en åt gången, max två per dag. Men skönt att ha något som funkar när det inte är riktigt illa. Ok synd att det blev så. Fungerar inte och hålla på med ex Oxascand dagligen.

Annielle
2016-09-02 22:04
#12

Nä, benzo  som Oxascand ska man vara väldigt försiktig med och inte ta för ofta.

Har du testat något ifrån de här webshoparna?

https://www.mialundinshop.com/index.php?main_page=index&cPath=36&zenid=aef99548796ba250032ec376da387ce1

http://www.femalebalanceshop.com/angest-oro

Jag har testat Gaba (men köpt från Iherb billigare) men fick tyvärr ingen effekt av det, eller väldigt liten möjligtvis, är annars läkemedelsklassat i sverige och fungerar likt benzo men utan beroenderisk vad jag har förstått.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[exotic]
2016-09-02 22:18
#13

Bägge dom web shopparna har jag lusläst o finns flera som låter intressanta att prova. Vet bara inte hur man vågar blanda när man tar ssri. Har frågat på sidorna, men dom hänvisar till att man skall rådfråga sin läkare. Och läkaren är ju tyvärr inte så mkt för alternativt så svårt att veta om man kan prova. Gaba har inte hjälpt mig heller.

Annons:
[exotic]
2016-09-02 22:28
#14

Har du testat något L- Tyrosin? Påverkar ju dopamin, så känns ju som något annat när ssri serotoninet inte hjälper. Kanske man ska köpa det.

[Ambrosia]
2016-09-03 00:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Prova massage av ställena du får ont på. Massera länge. Men när man får asmycket panik är det riktigt jobbigt. Då behövs nog ångest tabletter.

Mvh Ambrosia

Annielle
2016-09-03 09:20
#16

Nä, det är ju just det med att kombinera SSRI med sådana preparat som är klurigt och inte alltid bra alls.

Förutom Magnesium och b-komplex till exempel.

Jag har funderat på l-tyrosin tidigare, men eftersom jag har läst om att det kan förvärra ångest har jag inte vågat.

Här kan du läsa om det till exempel: http://kurera.se/expertpanelen/minska-sotsuget-och-undvik-angest-och-depression-hormoner-som-gor-dig-pigg-och-glad/

Där emot frågade jag Mia Lundin om 5 -http som brukar avrådas till att använda när man äter SSRI redan  (via hennes blogg tror jag) för ett bra tag sen, men har kvar svaret.

Jag undrade om hjälp med att trappa ner Cipralex eftersom jag blir dödssjuk av det vid minsta minskning i nästan ett halvår och fick detta svaret:

Hej !

Jag har kombinerat 5HTP med SSRI preparat i mer än 10 år i min praktik och det har fungerat väldigt bra. Jag har aldrig haft någon utvecklat serotoninsyndrom. Du kan prova att lägga till 100mg 5HTP vid läggdags tillsammand med ett B-Complex på morgonen och magnesium på kvällen. Vänta 2 veckor med att börja trappa ner Cipralexen. Det är givetvis viktigt att du också disskuterar detta med din doktor.

Mia Lundin

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[exotic]
2016-09-03 10:44
#17

Tack för svar. Magnesium o b vitaminer tar jag.

Ser0tonin
2016-09-04 09:17
#18

"Tack alla. Är bara så trött på alla dessa traditionella ssri mm. Då jag ätit många av dem nu i 24 års tid."

Kanske dags för din läkare att låta dig testa SNRI? SNRI är dom som visat sig ha bäst effekt mot ångestsjukdomar. Kolla upp Venlafaxin eller Cymbalta.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

[exotic]
2016-09-04 10:08
#19

#18 Har haft Cymbalta under ett år med enda effekt 10 kg upp.

Ser0tonin
2016-09-05 11:11
#20

Testa och byt till Venlafaxin då. Jag har inga biverkningar av Venlafaxin. Insättningsbiverkningar hade jag då det var mitt första SNRI. Förlorad aptit och blevimpotent (vilket försvann vid 75 mg)

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Annons:
Tedamen
2016-09-07 21:24
#21

Kava kava candy, finns att köpa på ebay. De funkar riktigt bra mot ångest och panik.

[Twinnflower]
2016-09-12 12:37
#22

#20 Venlafaxin är en skitmedicin tycker jag. Funkar den på dig eller varför förespråkar du den? Är nyfiken då året jag åt den verkligen var ett rent helvete.

Upp till toppen
Annons: