Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 3295 ggr
[Sandi92]
2016-06-05 21:25

Måste jag äta antidepp hela livet?

Jag har varit utan antidepp i några månader nu och anledningarna till att jag började med dom har kommit tillbaka igen. Jag har ångest nästan dygnet runt, känner mig nere och håglös och den sociala fobin är värre än någonsin. Ska jag behöva ta medicin hela livet för att må någorlunda bra? Nån mer som känner att dom inte kan leva ett normalt liv utan denna medicin? Det känns som ett nederlag att behöva börja igen, men jag tror att jag måste, tyvärr.

Annons:
Aleya
2016-06-05 21:29
#1

Slutade du tvärt med dom? För det kan skapa en massa obalans. Jag kände så utan nedtrappning. Men när jag trappat ner på ett korrekt sätt så gick det bra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maleficum
2016-06-05 22:08
#2

Tror det kan bero på person. Just nu har jag klarat mig utan mediciner (även om det inte är lätt) men det är mycket för jag fick tyvärr så jobbiga biverkningar av dem (antingen får jag vara fysiskt utmattad och inte orka något eller psykiskt utmattad och inte orka något). Vet dock inte hur det kommer bli i vinter igen då jag mår som bäst på sommaren och därför klarar mig rätt bra utan medicin.

Min mamma däremot har ätit medicin sen jag var liten och håller fortfarande på. Hon har dock lyckats gå ner i dos när hon började gå på network care behandling men kommer nog aldrig kunna sluta helt med dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Klave]
2016-06-05 22:13
#3

Jag har ätit antidepp i ca 4 år nu och jag kommer antagligen behöva göra det större delen av mitt liv. Visst det suger att ha alla biverkningar och jag oroar mig för om jag kommer vara redo att sluta när jag vill bli gravid. Samtidigt har jag gått upp 25 kilo sedan jag började med antideppresiva och jag vet att det gör det svårare för mig att gå ner i vikt. Men jag väger upp det negativa mot det positiva. Senast jag bytte antidepp och var utan några veckor och jag blev grovt självmordsbenägen, paranoid och kunde inte gå utanför lägenheten. Enligt mig är det inget liv så just nu i mitt liv behöver jag antidepp och känner ingen stess med att trappa ner.

IaMiaMaria
2016-06-15 18:00
#4

Förmodligen behöver du inte äta dom resten av ditt liv. Men kanske nu. Det kan också vara så att det tar tid för kroppen att vänja sig utan dom. De har ju fått konstgjort signalsubstans för att må bättre och då brukar den egna produktionen minska, så då kan det ta en stund efter man slutat innan man mår bra igen. Men känner du att du inte står ut och du inte mår successivt bättre, så kan det vara bra att börja med dem igen. Nästa gång du provar att vara utan kanske det går jättebra.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Zadeira
2016-06-20 14:03
#5

Har du i samband med medicinering haft nån annan typ av behandling också, typ nån form av terapi? För om man bara äter medicin så behandlar man ju bara symtomen och inte det som i grunden gör att man mår dåligt.

Agafia
2016-06-20 14:41
#6

Jag har ätit antidepressiva sedan många år pga. Utmattningsdepression , vissa perioder har jag kunnat trappa ner dosen men aldrig varit helt utan . Mår hellre Bättre psykiskt än att leva i ett svart hål . Visst har jag biverkningar men de är hanterbara . Efter 16 år med mediciner som får mig att vilja leva , träffa mina barnbarn osv. Så tänker jag tack för att det finns hjälp 😀

Annons:
Upp till toppen
Annons: