Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1233 ggr
--orolig----
6/4/16, 1:48 AM

För mycket ångest för det här

några av mina kompisar tycker att dom är ett andrahandsval och för det kan dom inte lita på mig. Jag vill ha dom som ett förstaval men jag är rädd för att det andra personen som dom tror är mitt förstahandsval ska må dåligt, hon är djupt deprimerad och dom kompisarna som är sura på mig, tycker att hon gör så att jag mår dåligt, det gör jag också. Det känns som om jag hela tiden måste tänka på vad jag säger, jag kan inte vara med mina andra kompisar utan att såra henne. Dom beskrev det som om jag var i en bur med henne och at mina kompisar kunde inte komma åt mig när jag var instängt i den där buren. Så dom sa att dom aldrig skulle lita på mig igen om jag inte tar mig ur buren. Dom sa att jag var den som plockade upp skiten från den kompisen, och tyngde ned både hennes problem och mina problem. Jag förstår inte ens varför dom inte litar på mig längre. Dom säger att jag måste prata med den kompusen som mår dåligt, men det känns som om jag pratar med henne om det kommer jag såra henne så mycket att hon gör något dumt, och allt skulle vara mitt fel. Dom visste inte om dom kunde lita på mig igen, men dom är en hel grupp och den andra kompisen är helt ensam, jag kan inte skita i hennes problem, även fast det inte är mitt fel att den kompisen år så där så känns det så i alla fall, och hag mår dåligt jämt att jag ska få henne att må dåligt.Vad ska jag göra? Ska jag vara med dom som jag mår bra av eller den som jag mår dålig av och lämna den i sticket?

Annons:
--orolig----
6/4/16, 1:54 AM
#1

Jag mår så jävla dåligt nu för detta, jag vill inte göra någon av dom arga. Jag älskar alla av dom. Suttit och gråtit hur länge som helst. Även fast jag bryter mig ut från att ta på mig hennes problem och försöker vara med dom oftare. Så känns det som jag inte har några vänner alls. Om jag berättar för den ensamma kompisen, att hon tynger ner mig med hennes problem. Då kommer hon aldrig prata om det igen, det för att jag förlorar henne och om jag försöker få upp dom andras förtroende så betyder det inte att jag kan få det. Då slutar det upp med att jag är ensam. Jag mår så dåligt, och jag fattar inte ens vad jag har gjort.

_Fisken
6/4/16, 6:44 AM
#2

Det är svårt å "rädda världen" och ibland även sina medmänniskor. Du ska se till dig själv också så inte du dras ner. Du får inte "ta över" andras problem och göra det till ditt problem. Har hon inga andra närstående som kan hjälpa henne till proffs-hjälp?

--orolig----
6/4/16, 11:32 AM
#3

Hon har proffesionell hjälp. I typ 2 år nu men det känns fortfarande ingen bättre. Det känns som om jag är mellan ett stort krig i mellan mina andra kompisar och henne. Dom gillar inte varandra, och det är som om dom står i två hörn och jag vet inte vilken jag ska gå till

_Fisken
6/4/16, 1:03 PM
#4

Då har hon stödpersoner runt sig redan. Både familj och terapeut? Vem har alltid det?
Hur du hanterar de två "grupperna" på var sida i boxningsringen så tycker jag du ska gå till dig själv. Var trivs du bäst? Var får du energi? Hur vill du att det ska vara runt dig?  När du väl hittat rätt och får kraft så kan du också hjälpa de som har det jobbigt. Man måste ha en inre styrka för att klara av att ta emot andras problem.
Den dag du får dåligt samvete så ska du tänka "Jag gör så gott jag kan och mäktar med. Jag är inte mer än människa.". 

(Jag uttalar mig inte som proffsig terapeut nu utan rent spontant och utefter vad jag lärt mig.)

--orolig----
6/4/16, 9:02 PM
#5

Hennes familj verkar inte stötta henne så bra.Utan jag är typ den enda hon har. Men när det gäller energi, så tar båda grupperna energi. Hennes energi är deprimerade mesans den stora gruppen säger massor av saker för att trycka ner mig

_Fisken
6/5/16, 8:53 AM
#6

Du kanske tolkar hennes situation och nätverk runt henne fel?  Inte första gången det tolkas fel.
Hur som helst så tror jag det har gått fram det jag tycker. Glöm inte av  dig själv. Ha inte dåligt samvete. Du kan inte rädda världen. Umgås med människor som ger dig energi.
(Typiskt mig o göra en lista…:-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: