Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3700 ggr
anwi
6/2/16, 7:18 PM

sertralin olika tillverkare?! hjälp!

Angående Sertralin… Tog dessa år 2011 våren-2015 hösten Slutade men var tvungen att börja igen i år 2016 i april månad… Vet inte om biverkningar som diarré beror på medicinen men tänkte att jag kanske kunde fråga någon om det är med överkänslig mot vissa tillverkare. Kan inte minnas att jag haft sertralin Bluefish förut under de åren jag tog medicinen. Men har den nu. Värt att hömta ut en annan o se om den är lite bättre. Börjar äta enligt fodmap också lite smått för o förbättra magen lite då det kanske inte enbart är medicinen… Har nog en känsligare mage nu än första gången pga. Omständigheterna, men insättningen var inte alls jobbig första gången ..kändes ok efter ca. Två veckor. Så frågan är: Är det någon som blivit kass i magen av vissa tillverkare men varit bra i magen på andra? Vilka klarade du/klarade du inte? Jätte tacksam för svar

Annons:
Anonym
Anonym
6/2/16, 7:20 PM
#1

Är osäker vilka märken jag provat men det har varit många olika. Just nu har jag bluefish. Har inte haft problem med magen av någon av dem

[Klave]
6/2/16, 7:20 PM
#2

Alla tillverkare har samma saker i så det är ingen som helst skillnad. Känner man någon skillnad är det placebo.

Fridaaaa
6/2/16, 7:23 PM
#3

Ska vara samma i dem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

anwi
6/2/16, 7:24 PM
#4

Klave; självklart är det samma verkningämne dvs. Sertralin. Dock varierar de andra substanserna mellan olika tillverkare, därav överkänslighet mot vissa tillverkare. Några känner inget, andra gör. Någon som kan hjälpa mig i detta som varit med om det?

Fridaaaa
6/2/16, 7:25 PM
#5

#4 Enligt apoteket ska sånt inte skilja heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Agafia
6/8/16, 11:27 AM
#6

Det verksamma ämnet är likadant i olika märken , men det kan skilja på de andra som bindningsmedel , laktos osv. Kanske något där som din mage reagerar på ?

Annons:
fossingen
6/8/16, 4:37 PM
#7

#0 Olika tillverkare har olika tillägg av annat, dock samma verkningsämne. Jag reagerar ibland på olika tillverkare pga det. Så vet jag om ex originalet finns av en viss medicinsort och jag tål den bättre betalar jag hellre lite mer.


Fridaaaa
6/8/16, 5:32 PM
#8

#7 DÅligt att apoteken inte brukar berätta sånt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
6/10/16, 8:00 PM
#9

#8 har varit med om att "det är samma medicin!" men börjat må sämre och när jag kom på nästa möte hos min psykklinik sa hon att det nog berodde på att jag fått en annan sort. Jag visste inte att det kunde ge problem så jag blev mest förvirrad där. De fick skriva på mitt recept att den inte fick bytas ut sen

Jag har dock förstått att det kan vara "samma" medicin men olika tillverkare vilket innebär att det alltid är något, om än litet, som skiljer. Men det kan också vara samma medicin på sättet att tabletterna är köpta från samma tillverkare men säljs av två olika företag

Medarbetare på Skor iFokus

[Tuulikki]
6/13/16, 5:20 AM
#10

Det kan skilja.

Har en medicin som också är mot epilepsi. Har man epilepsi måste man ha det som står på receptet men med min problematik går det bra att byta till likvärdiga alternativ.

Upp till toppen
Annons: