Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 2479 ggr
Harakiri
2016-05-13 17:50

Medicin hjälp, snälla

_(jag har dyslexi så förlåt mig för min stavning)
_Jag behöver hjälp. Jag lider av ångest på många sätt, hela mitt liv har jag haft något och nu orkar jag inte mer. Jag  behöver en medicin men inget jag har tagit funkar och doktorerna sitter nu mera och frågar Mig vad dem ska göra.
Jag har tagit alla små mediciner, Atarax, Lergigan. Alla dom och de gör inget.
Jag har gått på flera antideprisiva som "också hjälper mot ångest" venlafaxin och anafranil är jag på just nu och de gör inget heller med ångesten och jag tror inte att någon medicin som ska göra både och är ens värt att prova längre.  
De enda som har gjort något Alls va Temesta men de fick jag bara under några dagar så jag kan inte säga mer än att de inte stoppade eller lugnade en ångest/panik attack jag fick under den tiden men jag tror jag hade de lite lättare i mitt allmäna stadie så att säga.
Vad finns det ens kvar som jag skulle kunna ta upp till en doktor som kanske kan hjälpa? Något lugnande/ångestdempande 
Jag är verkligen desperat

Förlåt dyslektikern Ledsen

Annons:
Calcifer
2016-05-13 18:00
#1

Stesolid kanske kan vara något? Den är kraftfullare än t:ex atarax och lergigan så inte alla läkare vill gå dit på en gång, men som förslag kanske i låg dos till en början?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[tk1971]
2016-05-13 18:05
#2

Oxascand/Sobril brukar anses som den "mildaste"benson, om det nu är det man är ute efter.

Honestyisdead
2016-05-13 18:09
#3

Avråder från stesolid som #1 tipsar om.

I så fall håller jag med #2. Men sobril och liknande hjälper bara för stunden. Inte på lång sikt.

För övrigt undrar jag hur länge du testat de olika medicinerna?

Sindri
2016-05-13 18:16
#4

Ta inte illa upp, jag förstår att du är desperat, men jag tänker skriva om något annat än mediciner.

Skolmedicinen börjar nå vägs ände, läkarna vet inte varför folk får de sjukdomar de får, och mår så dåligt som de mår.

Jag tror man måste börja i en annan ände och se på hur folk lever. "Du är vad du äter" är så sant som det är sagt. Och många äter inte bra idag, jag kan speciellt tänka mig om man mår dåligt, att man bara inte orkar tänka på sånt också.

Det händer dock saker inom forskningen, en ögonöppnare för mig blev boken "Charmen med tarmen" och jag tycker det kommer nya rapporter lite då och då som handlar just om vad vi äter. Du kan börja med att lyssna på det här, tar bara 20 minuter. Som de säger i programmet så ligger inte hela lösningen, om man har neuropsykiatriska problem kanske i tarmens tillstånd, men kanske kan åtminstone mediciner fungera som de är tänkta om man har en bättre balans i kroppen. Vad som ev. saknas i din kost eller bakterieflora kan man ju inte veta, du får helt enkelt söka vidare och mer kunskap på nätet och prova dig fram.

Önskar dig verkligen att må bättre än du gör.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/718087?programid=412

Harakiri
2016-05-13 18:35
#5

#1 de är igen jag har hört om förr faktiskt. Ska kolla upp den. Tack så mycket
#2 Försökte undvika benzo (att va beroende av något hatar jag) men jag har gett upp den fighten nu. Jag vill bara ha något som biter på ångesten så jag kan försöka ta i tu med mitt liv
#3 Jag fick Lergigan när jag va 16 så de är väl 6 år nu som jag har skickats runt och sats på olika saker, tror jag testat allt i minst två månader. "Gör både och" medicinerna längre eftersom de tar längre, de flesta vad jag också med om upptrappning med.
Jag har förståt att de mesta är på en vid behov basis, jag tar vad jag en kan få vid det här laget

Förlåt dyslektikern Ledsen

Annielle
2016-05-13 21:26
#6

Har du fått någon terapi av något slag då? Finns ju en hel del behandlingsformer och om du inte har blivit ordentligt utredd kan det ju höra till en större diagnos än ångest eftersom ångest ingår i väldigt många tillstånd/diagnoser som kan förbättras eller bli fri med olika terapiformer.

Sen håller jag fullkomligt med Sindri om kost och tarmflora, men tycker nästan mer om boken Magsmart och rekommenderar den varmt till alla eftersom det som står i den är viktigt för just alla.

http://www.adlibris.com/se/bok/magsmart-mat-for-en-lugnare-mage-och-battre-halsa-9789173630795

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Calcifer
2016-05-13 21:51
#7

Vill absolut poängtera att det kan finnas andra alternativ till att lindra din ångest, i längden kanske det är terapi och dylikt som behövs eller KBT eller vad vet jag. Mitt svar är baserat mer akut, om det är något du behöver för att klara vardagen NU. Sen långtids så är det absolut bra om du kan träffa en läkare och göra upp en komplett plan som inkluderar andra saker utöver medicin. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Harakiri
2016-05-14 08:44
#8

#6 jag är verkligen inte i ett stadie då terapi kan hjälpa. Den enda diagnosen jag har just nu är deprission, en personlighets störning och uppmärksamhets störning. Jag har PTSD, de är de ingen tvivel om men sen vad som orsakar min allmäna ångest vet jag inte men ska ta upp de med min kontakt.
Jag skrattar lite åt hela kost grejen, Jag är vegiterian, äter väl inte bra alltid men de enda problemen jag har så är stress relaterade och jag tvivlar Hårt på att nån kost skulle ändra mina problem.
#7 Jag vet att på lång sikt är de terapi som hjälper men som jag sa över så är jag inte i ett stadie där jag är receptive till terapi. Mitt ända mål med medicin är att ta mig till ett stadie där jag är motaglig för terapi. Jag har börjat med KBT två gånger under mitt liv men de fick mig bara att känna mig löjlig och mitt mående gjorde de svårt att ens ta mig dit.
De är lite svårt. Jag går till ångest och trauma enheten på min psykiatriska klinik och där har man ingen fast läkare vilket gör sådant ja, omöjligt när jag aldrig träffar samma doktor mer än två gånger.

Förlåt dyslektikern Ledsen

Calcifer
2016-05-14 08:46
#9

#8 Jag har samma problem. Vi har många läkare vid min lokala psykklinik men inga som är där permanent. De kommer och går, min läkare är där en vecka per månad, så det är svårt att få samma person som skriver ut medicin = det har strulat så mycket att jag lider av det.

Jag hoppas för din skull att du får hjälp med ångesten så pass att du kan hitta en mer långsiktig lösning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annielle
2016-05-14 08:57
#10

Jag har stora stressrelaterade besvär också, har en svårare form av ptsd, personlighetsstörning, uppmärksamhetsstörning , förutom en evig ångest, depression m.m.

Synd att du inte tror att kosten har någon inverkan, jag önskar själv att jag vetat tidigare vad jag kunde ha gjort för att slippa vara i ett konstant panikläge vilket tyvärr allt socker, koffein och sämre kost bidrog till (har varit vegetarian i 17 år, vilket inte hade någon betydelse så länge jag inte gjorde mer än så åt kosten)

Böckerna som nämnts här är inga flumböcker på något sätt, det finns vetenskapliga belägg för det som nämns i böckerna och kopplingen till depression, ångest m.m angående kost och tarmflora, går att låna på biblioteket.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Harakiri
2016-05-14 15:56
#11

#9 ugh, har varit i den situationen också. Skulle dock föredra de framför den jag har, behöver berätta om och om igen om min situation, jag har basically ett inprogramerat tall nu vilket får mig att verka oberörd av mina problem och de tar mig mindre seriöst vilket gör mig galen och inte för en jag har en panik attack framför dom tog de mig på allvar men de spelar ju ingen roll för jag kommer aldrig träffa den doktorn igen.. ugh
Men tack så mycket
#10 Rätt samma
Nej de tror jag verkligen inte. Har haft så många olika faser i mitt liv med olika sorters kost och det har inte gjort något annorlunda förutom mitt störda ät mönster. Ja och tränning ska också göra något men de gör de inte förutom att om jag är kan göra träning är jag obviously bättre då jag normalt inte kan.
Sådant kanske hjälper för mildare saker och är kanske något jag kommer tänka på när jag är bättre,

Förlåt dyslektikern Ledsen

SSKAnna
2016-05-25 20:00
#12

Jag vet vad du går igenom och i det akuta krisskedet är det ingen terapi, bok eller kost som gäller- det är symptomlindring!

Först när man känner att det FINNS något sätt att få lättnad från ångesten tillfälligt så att man kan få andas lite igen- då kan man börja läka.

I ditt skede är det förmodligen bara ångestdämpande läkemedel som hjälper- även om de i längden kan leda till beroende- men det är inte alls säkert! 

Temesta är rätt ovanliga så vitt jag vet; de flesta får nog Oxascand/Sobril först och de har relativt låg beroendepotential i jämförelse. Stesolid är bra för de har lång halveringstid vilket också ger lägre risk för beroende.

Överlev denna akuta fas i första hand och oroa dig inte för mycket över beroende.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: