Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2187 ggr
Anonym
Anonym
2016-04-24 18:23

Varför försvinner det inte?

För 2 veckor sen ungefär så började jag med Elvanse för min ADD men ända sen jag började med det så har min ångest och oro ökat på väldigt kraftigt, jag har en ihållande känsla av obehag, ängslig, ångest, panik och känner mig allmänt obekväm i min egen kropp… jag har Atarax som jag tar när anfallen kommer men det hjälper inte heller, jag tar 25 mg x 2 sen äter jag även Citalopram 40 mg till men det har inte heller någon verkan, jag har hela tiden känslan av att jag bara vill gå och dö nånstans

Annons:
Anonym
Anonym
2016-04-24 18:29
#1

Viss medicin kan göra att det känns värre första 2-3 veckorna innan det börjar bli bättre igen

Anonym
Anonym
2016-04-24 18:38
#2

Beror det på Elvansen då? För Citalopramen har jag ätit i flera månader.. 

Jag ökade Elvanse från 30 till 50 mg för 5 dagar sen, men det kändes obekvämt med 30 mg också.. men det är bara o hålla ut då? Finns det någon annan medicin än Atarax som jag kan ta när det är som värst? För det pendlar upp och ner hela tiden, och när det är som allra värst orkar jag knappt gå ur sängen ens, kan inte ens jobba eller umgås med någon när det är så illa och jag vill inte ha det så..

Honestyisdead
2016-04-24 18:54
#3

Ja den typen av medicin är känd för att orsaka ångest. Prata med din läkare.

Anonym
Anonym
2016-04-24 19:52
#4

Efter 3 x 25 mg Atarax och en jävla massa choklad börjar det äntligen släppa, jag kommer sluta ta Elvanse fram till torsdag då jag ska till min doktor, ska be om att få byta till någon annan istället.

Honestyisdead
2016-04-24 20:24
#5

Det kan vara insättningsymptom också som går över vid rätt dos. De flesta sådana läkemedel kan ge den bieffekten. Speciellt om man redan har problem med det.

Anonym
Anonym
2016-04-24 21:01
#6

Men jag vågar inte ta mer av medicinen… jag är rädd att känslorna kommer bli ännu starkare och så kommer jag tappa förståndet helt o håller o göra något dumt….

Annons:
Honestyisdead
2016-04-24 21:26
#7

Ja då får du prata med din läkare.

fossingen
2016-04-25 16:35
#8

#2 Atarax är ett väldigt milt preparat. Du skulle kanske behöva byta ut det mot något som hjälper mer, sedan kan den också "öka" effekten av andra läkemedel.

Isättning av ny medicin kan göra det svårt i början magproblem, ångest m.m,.

MEN känns det verkligen inte bekvämt att härda ut på låga doser så prata med läkare ASAP och sluta ta den.


MiaH44
2016-04-25 23:27
#9

Att sluta tvärt kan bli ännu värre. Trappa ner med svagare/mindre dos, eller hoppa över varannan. Hör med sjukvården, sköterska på vårdcentralen vet också detta, så det kan räcka att ringa imorgon för att få veta. Annars kan 1177 hjälpa dej.

Honestyisdead
2016-04-26 03:24
#10

#9 Gissar att ts satts in på lägsta dos.

För övrigt är det vanligt att människor som äter den typen av medicin tar den vid behov, eller hoppar över två dagars tabletter om de ska dricka alkohol. Så jag tror inte det är någon fara att ts mår sämre av att sluta efter så kort tid.

Däremot borde ts kontakta läkaren direkt. Det ska man göra om man mår så dåligt. Det står även på fass.

Anonym
Anonym
2016-04-26 22:21
#11

Jag slutade tvärt med medicinen, jag vågade inte ta mer… jag var redan uppe i 50 mg, började med 30 och mådde  väl inte lika dåligt då men det kändes ändå inte okej, sen när jag ökade till 50 så blev det bara värre och värre men nu har jag varit 2 dagar utan och det känns redan mycket bättre, har ingen ångest eller nåt över huvud taget. 
Jag ska träffa min doktor på torsdag så får se vad hon säger då.

SSKAnna
2016-04-26 23:54
#12

Har du någon dag då du tagit medicinen kollat hur din puls ligger?

Många får högre puls av centralstimulerande (i princip stimuleras alla kroppens organ- även hjärtat.) vilket kan upplevas väldigt jobbigt. Jag minns när jag åt Concerta att jag kände mig "jagad" liksom, stressad i kroppen. Sedan visade det sig att min puls låg över 100 slag/minut och då går kroppen in i "flykt-läge" vilket orsakar ångest.

Detta kan variera med olika preparat men annars finns medicin som just sänker pulsen lite. Det har funkat för mig!

Lycka till!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

fossingen
2016-04-27 00:18
#13

#11 Härligt att det känns bättre, låter som du kan härda ut nu i alla fall ett tag.  🏆Kanske en lägre dos hade funkat under 30? Rådfråga med läkare hur ni ska gå vidare och ge gärna input på hur från 30 mg som inte var helt ok till 50 mg verkligen försämrade läget. 

#12 Inderal sänker pulsen och är väl den "snällaste" varianten. 
Men vad gäller olika mediciner, sjukdomar och ångest så kan en medicin vara perfekt för vissa och krascha för andra.


Annons:
Honestyisdead
2016-04-27 00:24
#14

#12 Själv tycker jag det är bättre att försöka hitta medicin som inte kräver en annan medicin för biverkningar.

SSKAnna
2016-04-29 19:28
#15

#14 Idealet är väl så men verkligheten är att många vuxna med adhd/add får hög puls av centralstimulerande medicin och då kan det vara värt en extra tablett om man får bra effekt. Jag hade gått igenom alla varianter när jag hittade rätt adhdmedicin och då försvann min ångest helt, jag kunde sova, jobba e.t.c Jag kunde ta bort lugnande och sömntabletter så en blodtrycksmedicin i låg dos kändes som ett byte i rätt riktning.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Anonym
Anonym
2016-05-01 10:46
#16

Jag var hos läkaren i torsdags och berättade allt, hur jag känt osv och hon ville inte att jag skulle fortsätta må så, så jag har fått Strattera nu istället som dessutom inte är centralstimulerande så förhoppningsvis slipper jag som symtomen…

Honestyisdead
2016-05-01 13:41
#17

Hoppas den passar bättre :)

SSKAnna
2016-05-03 23:38
#18

Tyvärr har Strattera samma biverkningar som centralstimulerande och fungerar på få vuxna men, peppar peppar- vi håller tummarna!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: