Annons:
Etikettövrigt
Läst 6575 ggr
[AnimeV4]
3/17/16, 11:17 PM

Kan jag få sjukersättning?

Hej! Jag och en vän har smått börjat prata på om det är möjligt för mig att få någon form av ekonomisk hjälp då jag varken klarar av att gå i skolan eller jobba.

Jag har nyligen hoppat av min djurvårdarutbildning (gymnasienivå) som jag gick om sista året på för att jag mådde för dåligt. Jag skötte varken lektioner eller praktik pga mitt mående.  Min frånvaro var mycket hög (över 52%).

Jag har i dagens läge ångest, depression, grov OCD och social fobi som både jag och psykologen tror är någon form av neurologisk sjukdom, men det tar ju 3 år att få den utredningen. Jag ska samtidigt utreda mig för ADHD.

Därför känns det omöjligt för mig att få hjälp. Det känns som att jag inte är tillräckligt sjuk och med avsaknaden av eventuella resultat av kommande utredningar känns det verkligen hopplöst. I nuläget bor jag med min sambo hos hans mamma och det är körigt för honom att försörja både han själv och mig.

Min fråga är då: Har du sjukersättning? Hur fungerar det? Vad krävs? Vart vänder man sig?

Mvh PuffBuck

Annons:
VildaVittra
3/17/16, 11:24 PM
#1

Först måste du sjukskriva dig via en läkare, denne skickar sedan in papperna till FK, vill dom inte "ta i dig med tång", så kontaktar du soc, där kan du få försörjningsstöd.

Men rik kommer du inte bli, men du kan bidra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hoseok
3/17/16, 11:27 PM
#2

Sjukersättning kan du inte få om du är under 30. (Rätta mig om jag har fel) Det du söker är aktivitetsersättning.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning_och_sjukersattning_lank/aktivitetsersattning

[AnimeV4]
3/17/16, 11:58 PM
#3

#1 Då kan jag gå till Vårdcentralen, med andra ord? Behöver jag journal som underlägg? Tack! Ja, jag är glad bara jag får någon tusenlapp. Det skulle göra mycket.

#2 Ska kika på det! Tack.

VildaVittra
3/18/16, 2:20 AM
#4

#3 Ännu bättre är det om du går till dom som gett dig dina psykiatriska diagnoser. Men ja, går du till VC behöver de ditt tillstånd för att hämta dina tidigare journaler.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AnimeV4]
3/18/16, 11:49 AM
#5

#4 Jag har flyttat 50 mil, så jag har inte möjlighet till det. Han som är/var min psykolog är dessutom pappaledig.

Jag har mina journaler i pappersform, men jag skulle vilja ha ett intyg som verkar vara det man behöver? Kan jag då gå till vårdcentralen, be dem kolla på journalen och fixa ett intyg?

Det har tagit sådan tid när journalen skickades över till annan mottagning då det blev till att skicka brev hit och dit med underskrift.

Lona
3/18/16, 1:36 PM
#6

#1, Frågan är väl dock hur mycket TS egentligen kan få från soc med tanke på att de även räknar in sambons inkomst? Beror alltså mest på vad hen tjänar (och vad de har för hyreskostnader). TS, Jag hade sjukersättning när jag var under 30 men det är rätt länge sedan, de gör ju om reglerna emellanåt. Men det skadar inte att försöka? Du kan börja med att kontakta Försäkringskassan (och hoppas på att få prata med en vettig människa, det kryllar inte av dem direkt…). Tyvärr brukar man få tjafsa rätt mycket för att få det man har rätt till så det gäller att stå på sig! Kanske din sambo kan hjälpa dig med detta? Lycka till :-) !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Lona
3/18/16, 1:46 PM
#7

Tillägg; För att få någon form av ersättning så tror jag att du måste vara inskriven på Arbetsförmedlingen på ett eller annat sätt och så kan du så att säga bli sjukskriven från jobbsökande/olika projekt och kurser. Man kan alltså inte bara "gå hemma och må dåligt" utan måste ha något i botten för att få en sjukskrivning.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
3/18/16, 4:43 PM
#8

Sjukersättning kan man INTE få om man är under 30. Det är en ersättning man får när alla resurser är uttömmda och man inte lär kunna jobba igen.

Kan man inte jobba och är under 30 och har diagnos behöver man ett läkarutlåtande som förklarar tydligt vad ens problem är och intyget skickas med ansökan för aktivitetsersättning. 

Socialbidrag är det inte troligt man får om man har en sambo som jobbar heltid (om det inte är en riktig skitlön ). Då räknas det som bådas inkomst.

Lona
3/18/16, 10:14 PM
#9

38, Men det är väl skillnad på sjukersättning och varaktig sjukersättning?
Jag gick på sjukersättning innan jag var 30 - men det är som sagt ett tag sedan så det kan ha ändrats. Om/när man får bedömningen att man sannolikt inte kan arbeta mer på något sätt alls så får man varaktig sjukersättning men det kan vara en lååång väg dit.
Har dock inte jättekoll på de senaste förändringarna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
3/18/16, 10:24 PM
#10

TS förresten, våga vara bråkig om du orkar! Ibland är det inte bäst att vara snäll och trevlig som många tenderar att vara när de söker hjälp, ibland funkar det bättre att vara jobbig och, faktiskt, högljudd.
Det är klart att du inte skall gå omkring och hota folk på myndigheterna eller skrika åt dem och vara riktigt otrevlig men den bästa hjälpen har jag onekligen fått när jag någon enstaka gång förlorat fattningen och gapat (och en gång slängt på luren i örat på min handläggare - det gav effekt!).
Det är vrickat att man inta ska kunna få adekvat hjälp för att man är samarbetsvillig och trevlig men så ser det dessvärre ut på många ställen när det gäller Försäkringskassan, Soc och Arbetsförmedlingen 😕.

Och - försök låta ditt dåligtmående synas när du söker hjälp, försök inte vara samlad och behärskad utan mår du skit så visa det!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[AnimeV4]
3/18/16, 11:07 PM
#11

Tack för tips! Jag ska höra av mig till Försäkringskassan då  jag ändå behöver fråga varför jag får tilläggsbidrag av underhållsstödet som de redan beslutat att jag inte ska få. Jag hoppade som sagt av gymnasiet då jag mådde riktigt dåligt där + adressändrade. Fick beslut i januari och har fått 2-3 brev om det, men har ändå fått flera checkar. Fick två senast idag.

Min sambo har kontrakt för 67300 kr/år på McDonald's vilket blir ca 5600 innan skatt. Just nu studerar han dock med lån vilket ger 9900 kr/månaden och han ska nog fortsätta med det ett år till för att ha råd. Sommarjobb eller McDonald's mellan skolslut och skolstart. Vi bor hos hans mamma med hans bror som inte betalar, vilket är en stor anledning till att vi letar lägenhet som idioter just nu.

Svärmor kommer ju att säga upp lägenhetskontraktet eftersom de inte har råd när inte vi betalar (som vi sagt att vi inte ska om inte brodern betalar denna månaden eftersom han inte betalat på ca 8 månader för att han är lat, ljuger om att han går till soc, skiter i ett jobb för att han inte vill låna ca 1000 spänn till en resa dit, skyller på alla andra). Hon tar aldrig tag i att göra något åt sin 26 år gamla odrägliga son förutom med tjat och tomma hot, så inga pengar kommer och vi är jävligt trötta på att lägga 2600 kr/månad på hyran så att han ska kunna sitta vid datorn hela dagarna och skita i allt.

Vi letar efter lägenheter som har max 5000 i hyra, men 3500 känns idealt. Vi mår inte bra att bo med hans familj och vi avskyr området då det är så stökigt. Försöker hitta boende mellan norra Skåne och norra Värmland.

Honestyisdead
3/19/16, 3:26 AM
#12

#9 Nej. Sjukersättning är en sak.  Du menar något annat. 

Sjukersättning kan man INTE FÅ INNAN 30!  Sjukkassa mm är helt andra saker. Googla på det så hittar du information direkt från försäkringskassan.

[AnimeV4]
3/19/16, 10:42 AM
#13

Kan ni ta den diskussion inte-här så att jag kan få vettiga svar? För mig är det skitsamma vad det heter om det nu finns något jag har rätt till.

Annons:
Honestyisdead
3/19/16, 7:43 PM
#14

#13 Det är väl vettigt med korrekt information. 

Du skriver att det ät skit samma vad det heter. Lycka till då med att ansöka. Sorry för att man försökte hjälpa.

Lona
3/19/16, 9:07 PM
#15

Förlåt TS, det var inte meningen att det skulle bli tjafs 🙂. Det är bara lite frustrerande att de byter benämningar i tid och otid…

Kom på ännu en sak; Det är inte alltid det räcker att läkaren skriver "Patienten lider av sjukdomen X och diagnosen Y" utan det skall anges hur sjukdomen påverkar pat och hindrar vederbörande från att ha någon form av sysselsättning.
Det räcker inte ens att skriva diverse symtom (t ex "sömnlöshet") utan hur pat påverkas av sömnlösheten.
Ibland blir det så långt drivet att det är näst intill skrattretande om det inte vore så tragiskt.
OT men syrran som är läkare skulle sjukskriva en patient som låg på IVA (bara det borde få FK att inse att det är rätt allvarligt), det räckte inte med att hon skrev att patienten låg i respirator utan även hur det påverkade pat. 😮


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

VildaVittra
3/19/16, 11:43 PM
#16

#15 "OT men syrran som är läkare skulle sjukskriva en patient som låg på IVA (bara det borde få FK att inse att det är rätt allvarligt), det räckte inte med att hon skrev att patienten låg i respirator utan även hur det påverkade pat. "

Och folk undrar varför jag skyr FK som pesten, trots att jag skulle få mer pengar då. 🤪
Bäst är ju dom där som har amputerade lemmar och måste skaffa nya intyg om det varje gång assistansersättningen ska utredas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AnimeV4]
3/20/16, 12:26 AM
#17

#15 Ja, jag läste om det någonstans! Men jag får knata iväg och svara på de tusen frågorna, helt enkelt😉

#16 Jag har läst en massa färska skräckhistorier om grovt handikappade som nekas pengar, så jag är rädd att jag inte får en krona..😕

Kort sagt: Jag får höra av mig till vårdcentralen på måndag och se om jag kommer fram till något vettigt. Måste jag skriva in mig på arbetsförmedlingen först, dock? Hur gör man? Det är väldigt otroligt att jag får jobben jag skulle söka om jag nu skriver in mig som arbetslös, så jag kan börja där. Fast måste jag gå på någon form av aktivitet är det kört redan där då jag inte ens kan gå ut själv.. Hur göra? Ska jag börja med läkarbesöket?

Lona
3/20/16, 8:52 PM
#18

#17, Jag vet inte om det är rätt väg att gå men jag hade börjat med att kontakta FK så kan de förhoppningsvis guida dig rätt.
Om du har svårt att ringa så borde det gå att maila dem.
Du kan ringa VC också och boka tid, oftast får man ändå inte tid på stört. Tror att om det inte är akut så har du rätt till att få hjälp inom tre veckor.
Definitivt bättre med en "riktig" läkartid än med en akuttid som oftast är mer eller mindre på löpande band.
Jag hade ett jobb från början som jag var sjukskriven från så jag vet faktiskt inte riktigt när i cirkusen jag hamnade på AF.
Det som krävdes från mig efter att jag var inskriven var att jag ringde och sjukanmälde mig när jag inte klarade av aktiviteter med mera.
Så ja, jag ringde och sade att jag inte kunde komma, varje gång det var något jag skulle gå på. (Eller rättare sagt, min mamma ringde…)
Några anställningsintervjuer eller liknande var det aldrig ens tal om.

Lycka till ❤️!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[AnimeV4]
3/20/16, 10:52 PM
#19

#18 Okej! Jag ska som sagt ändå prata med dem så jag får slå en signal imöra och se vad de säger. Ringer nog FK och ser vad de säger först och bokar tid på vårdcentralen sen om det är åt rätt håll. Behöver säkert kontakta AF efter det då alla gärna verkar vilja lotsa hit och dit, så det blir en himla massa ringande. Särskilt när kötiden till FK är ca 40 minuter x(

Men du fick pengar och allt även om du sjukanmälde dig? Jag är van vid sjukanmälan då jag knappt klarade av skolan, så det ska jag nog klara.

Massa tack!❤️

Lona
3/20/16, 11:58 PM
#20

#19, Ja, så länge jag skickade in papper mm som skulle skickas in och hörde av mig när jag inte kunde komma så fick jag ersättning (jag hade givetvis läkarintyg men det är väl självklart 🙂).
Man kan inte bara utebli men det är väl också ganska självklart 😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[AnimeV4]
3/21/16, 12:23 PM
#21

#20 Okej tack, då har jag lite mer kött på benen! Grejen är att jag inte klarar att gå ut på egen hand om det inte är för att möta min sambo på kanske 15 minuters avstånd. Försäkringskassan ligger långt bort, så det vet jag att jag inte skulle klara själv. Jag skulle nog som mest börja ta mig dit och sen få så grov ångest att jag behövde vända. Det går nog att få med sambon någon gång ibland iallafall och första gångerna vill jag gå, så jag ska försöka att lösa det på något sätt. Vad kan det handla om för typ av papper? Kan det vara vilka jobb man sökt?

[AnimeV4]
3/21/16, 3:52 PM
#22

Jag klarade inte att ringa så jag skrev såhär:

"Hej! Jag har konstaterad depression, ångest och OCD samt social fobi och kan därför inte varken klara av skola, arbete eller praktik. Därmed måste jag hitta ett annat sätt att få någon form av inkomst på. Hur går jag tillväga?

Mvh PuffBuck "

Rätt klumpigt formulerat, men jag fick nog fram budskapet iallafall..😕

Lona
3/21/16, 6:19 PM
#23

#22, Låter bra tycker jag 👍!

#21, Jag har för mig att jag skulle fylla i någon form av närvaropapper (eller, i mitt fall, snarare onärvaropapper 🤪) när det gällde olika "projekt". Inget krångel alls, bara att skriva under i princip 🙂.
Jag kom aldrig ens så långt som att det var fråga om att söka jobb men "vanliga" arbetssökande har jag för mig att de numera måste verifiera vilka jobb de sökt.

Och, det är ju lättare sagt än gjort för de flesta, men egentligen är det toppen om du får ett ångestanfall när du är på AF/FK. de tenderar att ta en mer på allvar då…
Själv har jag dock oerhört svårt att visa ens när jag mår lite dåligt och så tror jag att det är för väldigt många.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[AnimeV4]
3/21/16, 6:58 PM
#24

#23 Tack igen för utförlig förklaring!🤗

Och det är som du säger. Jag kan inte visa det. Däremot är jag väldigt tyst och extremt rädd överlag, så det är enklare!

[AnimeV4]
3/22/16, 8:01 PM
#25

Jag fick svar ifrån Försäkringskassan

"Hej!

Tack för ditt mail. Sjukersättning är en förmån som man kan ansöka om ifall man är mellan 30 och 65 år och om arbetsförmågan är stadigvarande nedsatt med minst en fjärdedel. Du kan läsa mer om sjukersättning här.

Om man är mellan 19 och 29 år kan man inte ansöka om sjukersättning, utan i stället om aktivitetsersättning. Aktivitetsersättning kan man ansöka om om man har stadigvarande nedsatt arbetsförmåga eller om man behöver längre tid på sig att gå klart grundskola eller gymnasium. Du kan läsa mer om det här och här. Förutom ansökan behövs också ett läkarutlåtande om hälsotillstånd för både sjukersättning och aktivitetsersättning.

Du hittar ännu mer utförlig information i våra faktablad."

Jag förstår det som att jag ska skriva in mig på Arbetsförmedlingen och sedan ansöka till Försäkringskassan. Jag antar att det inte spelar någon roll om jag har intyg eller ej när jag skriver in mig, eftersom jag inte kommer att bli anställd iallafall, fast riskerar jag att få praktik utan sjukintyg? Jag ska ringa min psykologmottagning och boka tid till vårdcentralen snarast.

Honestyisdead
3/22/16, 8:12 PM
#26

Alltså du behöver inte vara inskriven på arbetsförmedlingen om du inte är arbetsför.

Bäst när det kommer till intyg är att få det av läkaren som gav dig diagnoserna.

Går inte det så är det bäst med psykiatrin då de är mer insatta i sådana diagnoser och förhoppningsvis skriver rätt.

[AnimeV4]
3/22/16, 9:15 PM
#27

#26

Är du säker? Det verkar som om jag måste ha försökt mer innan jag kan få pengar.

Jag fick diagnoserna av en läkare uppe i Stockholm som jag INTE gillar och sen när jag flyttade tillbaka till Värmland hamnade jag hos en jättebra psykolog där jag gjorde nya tester. Han är nog fortfarande pappaledig, så jag tänkte ringa mottagningen i Värmland. Min journal har jag någonstans i pappersform, men jag skulle vilja ha ett ordentligt intyg.

När jag behövde intyg från att jag var borta ifrån skolan en vecka fick jag oväntat betala 313 kr dock, vilket inte känns lockande.. Går det inte att gå till vårdcentralen med min journal och få intyg utifrån den + samtal?

Annons:
Honestyisdead
3/22/16, 9:24 PM
#28

#27 En psykolog hade ändå inte kunnat skriva det intyg som du behöver. Det kan bara läkare göra.

Problemet när man går till en vårdcentral är att de dels inte känner dig och dels inte brukar vara bra på att skriva intyg för sådana diagnoser.  Ofta får man avslag från fk pga att läkarintyget är för dåligt skrivet.

Angående arbetsförmedlingen vet jag inte. Jag var inte inskriven där eftersom jag ju inte var arbetsför.

[AnimeV4]
3/22/16, 10:04 PM
#29

#28 Aha, ja då får det bli som så. Jag har en psykiatrisk mottagning väldigt nära, så jag ska se om de är vettiga nog därborta.

Okej, då skriver jag hellre in mig än att chansa. Tack.

[AnimeV4]
3/23/16, 10:27 PM
#30

Jag har påbörjat kontakt med psykmottagningen och har påbörjat en inskrivning på AF (fick avbryta pga ordentlig ångest) då det var obligatoriskt. Nu gäller det väl att få en tid hos psykolog och sedan läkare samt möte hos AF. Usch, det känns inte alls bra just nu.

Honestyisdead
3/23/16, 10:35 PM
#31

Har du någon ångestdämpande medicin? 

Om inte så kolla om du kan få det under karusellen du ska in i nu. För man måste ju göra det för att få en chans till ersättning. 

Och bra jobbat!

[AnimeV4]
3/24/16, 12:01 AM
#32

Nej och jag vill inte ha medicin. Redan pratat med läkare och psykolog om detta. Jag ska skriva in mig iallafall, så det hindrar mig inte. Det blev för mycket på en gång idag, bara.

Tack🙂

Honestyisdead
3/24/16, 12:20 AM
#33

Okey :)

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går.

[AnimeV4]
3/24/16, 12:40 AM
#34

Det ska jag absolut göra! Lär ha många frågor då detta är helt nytt för mig.

Annons:
Honestyisdead
3/24/16, 1:00 AM
#35

Jag kommer svara på det jag kan :)

VildaVittra
4/1/16, 11:35 AM
#36

#32 Du vet att du har rätt till en god man? Denne kan föra din "kamp" åt dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gerona
4/5/16, 10:32 AM
#37

Jag blev sjukskriven av min läkare på psykiatrin för blandad ångest och depression plus ADHD. Jag fick pengar så länge jag gick på aktivitetsstöd genom arbetsförmedlingen, men det kan man bara göra i 1 mån. När jag skulle sjukskriva mig och få sjukpenning då så vill FK neka mig ersättning. Dem anser inte att jag är sjuk. Och då får jag flera panikatacker om dagen i skolan, hemma är det ganska lungt. Så, har pratat med min psykiatriläkare som ska försöka se över mitt läkarintyg och skicka in ett nytt. HOPPAS på det bästa.

[AnimeV4]
5/22/16, 7:35 PM
#38

Rörigt inlägg pga stor stress.

Nä, det går inge vidare! Jag har ju gått till AF och pratat med handledaren som sa att jag skulle ordna sjukintyg och blaha, men att jag skulle skicka in (aktivitetsrapportera) allt som gjorde att jag närmade mig arbete. När jag skulle det så stod det att man BARA skulle skriva jobbrelaterade saker, så jag kontaktade handledaren som sa att jag inte kunde skicka in något överhuvudtaget.. En månad till spillo..

Jag ska till psykiatrin den 24:e, handledaren den 25:e och 13:e juni vårdcentral.. Ska försöka få en tidigare tid på vårdcentralen när jag vet om det är smart att sjukskriva sig eller ej. Jag måste få pengar snabbast möjligt för det är helt kört för min del annars. Går det åt helvete om jag sjukskriver mig? Jag klarar verkligen inte mer och måste härifrån.

Vi ska flytta 50 mil (familj, vänner, trygghet) och sambon har studier framför sig och kan därför bo på internat, men jag har inte många ställen att vara på. Jag vet inte vad jag ska göra. Sambon har inkomst men skulder och får inte stå på lägenhet medan jag är skuldfri men utan inkomst. Pappa kan tänka sig att stå på lägenheten så att det fixar sig, men det är omöjligt att hitta.. Kan tilläggas att sambon ska studera i Kristinehamn, så Kristinehamn eller Karlstad är vart vi vill bo helst.

Jag går under. Otrygg här, en nyfödd har flyttat in, bråk och tjat konstant.. Vill bara BORT men sitter fast😭

Jag KAN bo tillfälligt hos pappa, men då måste jag bo med hans psykiskt misshandlande partner och hennes snorunge. SUCK. Skulle vilja dö.

Honestyisdead
5/22/16, 7:59 PM
#39

#38 Det löser sig på ett eller annat sätt.  Döden är inget du ska tänka på!

[AnimeV4]
5/22/16, 8:32 PM
#40

#38 Jag vet inte HUR. Försöker att undvika den, men det är lockande.. Går sönder av hela situationen :/ Tack!

[AnimeV4]
5/25/16, 12:11 AM
#41

Idag ansökte jag om hel aktivitetsersättning efter att ha träffat en överläkare på psykiatrin. Imorgon ska jag träffa min handledare på Arbetsförmedlingen.

Annons:
[AnimeV4]
5/30/16, 11:24 PM
#42

Idag kom mitt läkarintyg! Det ska skickas in till Försäkringskassan imorgon🙂

Maleficum
6/15/16, 6:26 PM
#43

Här i Stockholm finns något som heter Habiliteringscenter där man kan få hjälp med olika saker om man har lite olika problem (jag har tex hjälp av en kurator som hjälper till i kontakt med olika myndigheter och fyller i ansökningar och även följer med på möten på tex FK och AF och liknande). Det finns inget liknande i närheten där du bor?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[AnimeV4]
6/15/16, 7:57 PM
#44

#43 Hm, det vet jag inte. Nu ska jag dessutom flytta. Skulle vilja göra det möjligt för min sambo att sköta alla mina ärenden och inte bara detta. Hur gör man det?

[AnimeV4]
7/29/16, 9:03 PM
#45

Uppdatering: Jag har fått aktivitetsersättning! Tack så mycket för hjälpen, alla!🤗

Honestyisdead
7/29/16, 9:34 PM
#46

Grattis!

[AnimeV4]
7/29/16, 9:56 PM
#47

Tack!😃

Upp till toppen
Annons: