Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1122 ggr
Lona
2/28/16, 9:34 PM

Ger mig själv ångest

Jag har en livslång ångest- och depressionsproblematik (bland annat), de senaste två åren har det varit en extra djup svacka med bland annat inläggning på psyk.

Problemet just nu är dock att jag på något sätt intalat mig själv att få ångest?
Jag har fastnat i någon form av självframkallande ångest och fått mig själv att tänka att jag inte kan göra något annat när jag är hemma än att sova eller surfa.
Jag har aldrig tidigare upplevt att jag själv framkallar ångesten på det här viset, det blir som en självuppfyllande profetia - för givetvis får jag ångest om jag gör något annat.
Om jag inte är hemma så går det för det mesta bra, jag är till exempel i stallet flera dagar i veckan.

Kanske skall tillägga att jag annars trivs väldigt bra där jag bor, både i området och i min stuga som jag för det mesta upplever som väldigt trygg.

Hur sjutton tar jag mig ur det här? Jag antar att det på något vis är ett sätt att komma undan - men från vad?
Eftersom det är så tydligt för mig att jag framkallar det själv så måste jag ju kunna bryta det - men hur??


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Ambrosia]
3/2/16, 2:47 AM
#1

Vad är du rädd för? Ångest är oarbetad rädsla. Det finns olika tekniker för hur man bearbetar och blir av med rädslor. Coach Ann-Charlotte Stewart är bra på det. Hon coachar via telefon med. Sen kan du prova att fundra ut hur ditt liv ser ut. Skriv upp på ett papper vad som är dåligt och vad du vill förändra för att må bättre. Viktigaste i ditt liv är du. Gör det du drömmer om och det ditt hjärta säger åt dig att göra. Lycka till. Och ge aldrig upp. Kram från Lisa

[Ambrosia]
3/2/16, 2:48 AM
#2

Vad är du rädd för? Ångest är oarbetad rädsla. Det finns olika tekniker för hur man bearbetar och blir av med rädslor. Coach Ann-Charlotte Stewart är bra på det. Hon coachar via telefon med. Sen kan du prova att fundra ut hur ditt liv ser ut. Skriv upp på ett papper vad som är dåligt och vad du vill förändra för att må bättre. Viktigaste i ditt liv är du. Gör det du drömmer om och det ditt hjärta säger åt dig att göra. Lycka till. Och ge aldrig upp. Kram från Lisa

Lona
3/5/16, 9:19 PM
#3

Tack för ditt svar ❤️!
Det där med att hantera ångest är så jävla svårt, jag har hittills inte lyckats få någon vettig metod att funka (eftersom att äta lugnande, vräka i sig tröstmat eller att skära sig knappast räknas som en "vettig" metod).
För tillfället har jag kommit ur just den fällan med den ångesten men resten av skitproblematiken finns ju kvar 😕.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sanniiiiiz
3/7/16, 2:36 AM
#4

Jag hade en ångest period av många för ett tag sen, o hade de så länge att jag va rädd hur de skulle vara utan ångest. Hur skulle jag må, hur skulle folk behandla mig, hur kommer livet utan ångest vara. De skrämde mig totalt så jag som du sa framkallade min ångest för o slippa möta de nya

Lona
3/7/16, 5:41 PM
#5

#4, Jamen precis!
Det blir ett normaltillstånd på något sätt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: