Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1545 ggr
Johannafh
2016-02-26 08:55

Oro kring om jag behöver antidepressiva.

Hej! Under en längre tid har jag gått på antidepressiva, skulle tro det är 8 år. Allt började med att min mamma var i ett missbruk och hon märkte att jag inte mådde bra och lyckades med kontakt få antidepressiva utskrivna till mig. Dum som man är så lyssnar man på sin mamma och tog dessa. Tror det var zoloft. Som sagt kommer inte ihåg så mycket och funderar många ggr varför jag ens tog dem. Några år senare, träffar jag en läkare som jag vågar öppna mig för. Blev en rätt stor grej och fick även bytat medicin till citalopram. Därefter hade jag aldrig nån mer kontakt med den läkaren om de inte var jag behövde recept på mer medicin. Ytligare något år senare vaknade jag till liv "Detta känns inte rätt". Kännt mig yr, trött, konstig, inga direkta känslor och minnet de sviker. ( som sagt kommer inte ihåg hur många år jag gått på vad, eller när jag träffat läkare och inte). I allt detta söker jag själv ny läkare och får en läkarkontakt samt KBT terapeut. Vi trappar ut medicinen i nån månad och får även trappa upp vid tillfälle och sen ner igen. Idag går jag inte på nån medicin alls. Vilket jag borde vara stolt över men fått så mkt konstiga besvär. Både under nedtrappning och nu efter. Förstått det är vanligt att känna saker igen men trodde aldrig de skulle vara såhär svårt. 3 månader efter jag slutat helt, mår jag inte alls bra. Oro för framtiden, det som hänt tidigare. Vilket jag inte hade problem med innan. De jag hade problem med innan var, depression- blyg, ville inte vara med, trötthet, rädsla för trångt utrymme mm. Det jag har idag är att biverkningar som jag fått av medicinen tycks sitta kvar, yrsel, lågt blodtryck, en känsla av att svimma, huvudvärk, tryck i huvudet, en känsla av att vara i en dröm/bubbla och nu ett jätte stressat hjärta, dunkar o dunkar. Aldrig haft beskymmer med tidigare. Då jag är rätt så bestämd med att jag vill vara utan medicin för att se om jag kan klara det, har jag också tagit psykolog kontakt. ( Även denna kontakt har jag fått hitta själv). Men igår slog de mig, jag kanske behöver medicinen? Eller ska jag vänta lite till? Det är mer eller mindre exakt 3 månader sedan idag. Och mått dåligt sen jag slutade men den senaste månaden har varit jätte jobbig. Kryper i hela kroppen på mig. Jag har läst att antidepressiva kan vara bra för många men också inte! Önska så jag aldrig tagit dem från början. Allt verkar vara värre nu, orkar snart inte kämpa mer. Någon som känner igen sig? Vet om de ger med sig, eller kanske rekommenderar mig att ta en liten dos ett tag till? Tacksam för svar! Och undrar ni något svarar jag också på detta!

Annons:
Annielle
2016-02-26 17:39
#1

Om man har ätit antidepressiva så länge som 8 år blir ju kroppen så pass van och är man dessutom kanske extra känslig så kan det ju bli väldigt jobbigt att sluta med dem.

Hur lång tid allt som allt trappade du ut och satte in lite igen?

Jag har läst om att man inte bör trappa ner mer än en tiondel av dosen i taget och ligga still på det i ett par månader innan man minskar en tiondel till (inget som någon läkare som skulle hålla med om troligtvis, de tror ju ofta att man kan trappa ner hur snabbt som helst utan några större problem, men verkligheten ser ju ofta inte ut så tyvärr)

Jag känner igen mig i dina tankegångar och är i år på mitt 10 onde år med antidepressiva (Cipralex) som jag hemskt gärna vill bli av med. Ligger på 8.75 mg gram nu (15mg från början) och varje gång jag har trappat ner har jag blivit jättedålig på samma sätt som du beskriver + en massa ännu värre symptom.          Men det har lagt sig som värst efter ca 4 månader för mig.

Där emot har jag läst om att vissa människor kan känna av besvär efter att ha slutat med antidepressiva ända upp till 2 år efteråt.

Så om du har trappat ner för snabbt skulle jag eventuellt ta en pyttedos av medicinen igen i några månader, kanske upp till ett halvår.

Hoppas att det blir bättre snart hur du än gör!

Starkt av dig att sluta med dem tycker jag, hoppas att du får bra hjälp hos psykologen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Johannafh
2016-02-26 19:13
#2

Tack Annellie för ditt svar! Det har varit en kamp kan jag säga, kan beskrivas lite som att bli av med ett missbruk. ( Vad jag läst iallafall). Jag tar som sagt inga mediciner idag, men fick så pass svåra nedtrappnings besvär att jag fick trappa upp för de fick för snabbt på slutet. Men tror inte själva nedtrappning var mer än 3, max 4 månader. Det som känns så fel i det hela är att jag inte mått bra under behandlingen heller. Biverkningar kom dock de senare åren förutom tröttheten - den eviga tröttheten och därför ville jag trappa ner och sluta, testa om det gick utan. Kanske det var fel tillfälle eller dyl. Svårt att svara på, tycker livet är bra "egentligen" men kan inte fortsätta såhär. Trivs du bra med din medicinering idag? Biverkningar? Man hör så mkt men funkar det - är det de bästa just nu! Många som går på antidepressiva hela livet och de funkar bra. Men funkar de däremot inte bra blir de tufft. Kul att du skrev. Är skönt att höra andra med samma tankar.

Lona
2016-02-28 21:22
#3

En snabb tanke; har du kollat upp så att det inte är något fysiskt fel som orsakar besvären? Det troligaste är väl att det är relaterat till medicineringen och utsättandet av den men det kan vara bra att utesluta att det är något annat som är vajsing med 🙂.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Ambrosia]
2016-03-02 03:03
#4

Du kanske behöver atarax, som är mot ångest. Du kanske behöver 1 tablett om dagen på 10 mg. bättre 1 tablett än att må skit dåligt. Biverkningar är att man kan bli lite stel och få ont i magen typ. Huvudsaken är att du ska må bra. Men för mycket medicin är inte bra. Men 1 tablett kanske går bra? Prata med din psykolog. Och prata ut om dina känslor med. Våga visa alla känslor och gråt. Våga alltid visa alla känslor. Håll dom inte inne. Kram från Lisa

Upp till toppen
Annons: