Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1469 ggr
Blå_kaktus
2/24/16, 10:04 PM

Är det panikångestattacker jag får på natten?

Allt började för kanske 5-6 år sedan, när det tog slut med mitt ex efter ett väldigt långt förhållande. Mådde dåligt en vecka eller två, men repade mig snabbt tycker jag själv och mådde bra efter det i mitt tycke. Dock har jag lidit till och från av konstiga saker vid insomning och under sömnen.

Ibland vid insomning vaknar jag till av att jag har en väldigt hög puls, får en märklig känsla av att jag ska dö, och blir allmänt förvirrad i 2-3 min tills jag lugnat mig och det går över. Det händer inte dagligen, men säker nån gång i veckan iaf.

Sen händer detta ibland oxå, jag har sovit säkert en bra stund. Vaknar med en hög plus, gallskriker rätt ut, allmänt förvirrad, men det ger med sig efter 2-3 minuter och jag somnar om som ingenting hänt. Några gånger har jag bara rusat upp ur sängen och ut på balkongen och gallskriket rätt ut, för att sen bara att gå och lägga mig i sängen igen. Nån gång under en sån här "attack" har jag till och med tagit tag i min sambos arm, och gjort illa henne, omedvetet såklart.

Idag är lyckligt sambo, motionerar regelbundet och mår allmänt bra. Har aldrig fått en "attack" i vaket tillstånd, utan händer bara vid insomning/under sömn. Somnar bra, ligger aldrig vaken eller så under en längre period. Dock slavar jag en del med min sömn, blir oftast väldigt sena nätter framför tvspelet, och lägger mig  runt 02.00-02.30, för att sen gå upp vid 08-8.30. Tänker en hel del på döden, väldigt rädd för att dö ung (+30år).

Ibland kan det gå nästan en månad utan dessa "attacker"

Är det här typiska tecken på panikångest? Finns det några enkla knep jag kan börja testa för att hindra detta ?

Tack på förhand!

Annons:
Radioaktiv
2/26/16, 11:10 PM
#1

Rent spontant så tycker jag att det låter som panikattacker och att de dyker upp när du har somnat är egentligen inte så konstigt, då har kroppen slappnat av och då "kommer allt fram" så att säga. Råden som läkare och psykologer brukar ge är att lägga sig i tid, för man behöver sina åtta timmars sömn. Äta varierat och regelbundet, motionera som du skrev att du redan gjorde vilket är bra. Personligen tycker jag att avslappningsövningar är väldigt bra då jag själv lidit av svår panikångest. Det behöver inte vara yoga och sådant (funkar inte på mig) utan det kan vara meditation utan eller med musik, ta en promenad ute i naturen och bara ta in alla intryck, man kan spänna vissa muskler i kroppen i några sekunder för att sedan låta de slappna av. Ibland kan ordentlig motion fungera så man blir helt slut i kroppen, oavsett styrketräning eller springa eller vad det nu är.
Och framför allt, om attackerna blir värre så ska du inte vara rädd att söka vård. Man kan få övningar och mediciner som kan hjälpa till att ge en "push" så man hamnar på rätt spår igen.

Johannafh
2/27/16, 2:48 PM
#2

Tycker också de låter som panikångest/oro i kroppen som kommer i drömmar eller likande. Tycker absolut att du ska söka nån form av vård om du känner dig orolig kring detta eller att det inte känns rätt. Skulle också försöka somna tidigare, göra något lugnt den sista timmen innan. Att inte sova ordentligt kan leda till massa skumma symtom. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: