Annons:
Etikettövrigt
Läst 1140 ggr
Anonym
Anonym
2016-02-24 15:57

Färdtjänst för oss muppar?

Ursäkta ordvalet, det var det närmaste jag kunde hitta för oss med diagnoser i plural.

Jag har en hel del problem just nu då boendestödet krånglar, mitt största behov är att få hjälp att komma iväg och handla, vilket inte funkar alls eftersom de inte kommer eller vill handla själva utan mig. Det är inte att jag är någon galning som gör att de inte vill ha med mig, utan det handlar helt enkelt om bilförsäkringar.

Problem två är att jag inte får någon vård alls, jag vill jobba på att ta mig ut i samhället igen, men det får jag inte hjälp med. Så om jag hade färdtjänst så skulle det vara lättare för mig att tvinga mig själv att åka på aktiviteter. 

Så vad jag undrar är om någon fått färdtjänst beviljat? Och hur har det fungerat för dig?

Annons:
sarakaka
2016-03-15 17:27
#1

Inte haft det problemet själv, men såg att du inte fått svar än. Prata med en biståndshandläggare om vad färdtjänst innebär, om det kan vara något för dig, och hur du ansöker om det om du är intresserad. :) För det är klart att du ska få komma iväg på aktiviteter!

Lycka till!

Zadeira
2016-03-28 20:49
#2

Nu är det här en väldigt gammal tråd men jag fick färdtjänst beviljat nyligen då jag skulle gå på en rehabilitering med lång restid. Jag hann aldrig utnyttja min färdtjänst eftersom jag avbröt rehaben.

Att få den var enkelt. Min psykolog skrev ett intyg som skickades in. Ett par dagar senare var jag beviljad färdtjänst för de datum då rehaben skulle varit. Eftersom jag har svårt med telefonsamtal skulle min vårdinstans ha ringt och bokat tiderna åt mig, annars får man ringa dessa samtal själv.

Anonym
Anonym
2016-04-01 00:53
#3

#2 Det du fick beviljat var sjukresa, inte färdtjänst. 🙂

Men allmänt svar, jag har nu fått färdtjänst, idag faktiskt. Så man är berättigad att få det vid bokstavsdiagnoser.

Zadeira
2016-04-01 11:20
#4

#3 Konstigt, min läkare sa jag skulle få färdtjänst. Nåja, det behövdes ju i alla fall inte nu.

Skönt att du fått det. Har det hjälpt dig?

Anonym
Anonym
2016-04-01 11:27
#5

Åkte första gången igår och kunde handla mat för första gången på flera månader, det var jätteskönt att kunna göra det. 🙂

Till och från vårdinstanser är det alltid sjukresor, så din läkare sa fel. Sjukresor är mycket lättare att få än färdtjänst.

Upp till toppen
Annons: