Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1322 ggr
Thotis90
2015-12-18 18:47

Hatar vatten

Jag har aldrig gillat vatten, varken som barn eller vuxen. Jag hatar allt som innebär att jag måste vara i kontakt med vatten: diska, duscha, skala potatis osv.  Det får mig att känna mig så smutsig! Den värsta paniken kommer när jag t.ex. står och diskar och det rinner vatten längs armen på mig… Någon som känner likadant?

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
[Tuulikki]
2015-12-18 21:21
#1

Ja gud ja. Kanske inte så "extremt" som du beskriver det för jag känner mig inte smutsig, men jag hatar att bli blöt. Vill inte bada på sommaren, diska är det värsta jag vet och jag får tvinga mig själv in i duschen… 

Att bli blöt eller kladdig är så fruktansvärt jobbigt psykiskt för mig. Förstår inte hur jag ska reda ut det när jag skaffar barn. Det har gått bra med djuren hittills faktiskt, även när jag fått göra "äckliga" saker så som att duscha av en hund som rullat runt i kobajs/rådjursbajs/sumpvatten. Kanske för att man biter ihop och bara gör det, jag måste ju ta hand om mina djur, men när det kommer till mig själv undviker jag det så lååångt det bara går!

Thotis90
2015-12-19 09:38
#2

Jag är bara i kontakt med vatten om jag känner att jag måste (=när fästmannen inte hjälper till eller när jag helt enkelt måste duscha). Jag får sådan ångest innan och när jag sedan står där vill jag ingenting annat än att bara gå därifrån. Jag har tjatat på fästmannen om att vi måste investera i en diskmaskin när vi har råd (=när/om jag får ett nytt jobb).

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Herveaux
2015-12-30 17:22
#3

Ni som har problem med dusch, skulle det kunna funka att blöta ner en tvättlapp och tvaga er med den eller känns det ännu mer obehagligt och jobbigt?

Tänkte att ni då har lite mer "kontroll" över vattnet och vart det berör er,
och att ni inte behöver bli genomblöta.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Thotis90
2015-12-30 17:34
#4

#3 Jag gillar inte att duscha p.g.a. att jag måste vara naken, inte för att jag måste vara i kontakt med vatten.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Herveaux
2015-12-30 17:41
#5

Aha, okej, missförstod dina tidigare inlägg där. 😊
Tänkte ställa följdfrågor, men vill inte dra iväg tråden OT. 🤐


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Tuulikki]
2015-12-31 09:08
#6

#3 Det gör jag de dagar jag inte duschar. (Duschar varannan, var tredje dag). Tycker det är mycket lättare och mindre ångestladdat🙂

Annons:
Herveaux
2015-12-31 09:10
#7

#6 Vad bra att du hittat något som går liiite enklare att ta sig igenom iaf. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Tuulikki]
2015-12-31 09:16
#8

Haha ja. Tvättlappar, babyservetter och torrschampo! Tur man inte är så aktiv eller ute bland folk ofta. Blir inte så smutsig/svettig som när man t.ex gick i skolan🙂

Herveaux
2015-12-31 09:29
#9

Det här är bara min egen teori, men om man duschar var annan /var tredje dag tror jag kroppen "ställer in sig på det" och man håller sig ren och fräsch.
Det där vart väldigt flummigt, men ville väl bara få sagt att jag absolut inte tycker någon är ohygienisk som inte duschar dagligen. 😊

En jämförelse kanske kan vara att jag har dreads, jag tvättar håret kanske var…7-10 dag nu under vintern. Ändå så är det rent, fint och luktar gott.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Tuulikki]
2015-12-31 11:21
#10

#9 Ja precis! Kroppen vänjer ju sig. Och hade jag varit igång hela dagarna hade jag säkert behövt duscha oftare, men nu är jag ju sjukskriven och har ett lugnt tempo🙂

Upp till toppen
Annons: