Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 8486 ggr
Rainee
2015-11-30 19:08

Vakna på natten av ångest

Hej! Tänkte höra om det var fler som mig som mår helt okej på dagen mer eller mindre, men ibland vaknar på nätterna och känner sig jätte ångestfylld och rädd. Då förstoras alla mina problem till tusen typ.. Det är sjukt obehagligt..

Annons:
[Lollo 97]
2015-11-30 19:10
#1

Kan också vakna på nätterna, sover rätt så dåligt av min ångest ändå :/

Rainee
2015-11-30 19:12
#2

Får du också starkare ångest då eller är det samma hela tiden? 😕

[Lollo 97]
2015-11-30 19:14
#3

Brukar få starkare ångest på nätterna, vilket är jobbigt eftersom jag blir så trött av att inte få sova ordentligt och det påverkar mig tyvärr i skolan.

[Tuulikki]
2015-11-30 19:39
#4

Jag gnäller mycket i sömnen, piper och gnyr. Drömmer otroligt mycket mardrömmar. Vaknar ibland kallsvettig, ibland gråtandes. Är jätterädd och stressad då, men jag sover aldrig själv, då jag har både sambo och hund + katt i sängen. Det gör mig lugnare av att höra deras andetag när jag vaknar i panik.

Ofta är jag så trött att jag somnar om snabbt bara jag kryper närmre sambon, men ibland blir jag pigg så fort jag öppnar ögonen och ju längre jag är vaken desto mer ångest får jag.

Vad brukar ni göra för att bli lugnare? Jag har ångestdämpande som funkar för mig men alla har ju inte det. Några tips? Mobilspel och YouTube-klipp funkar för mig om jag vill somna om. Känner jag att det inte är lönt att somna om men ändå inte är redo att gå upp (typ 3 på natten) så brukar jag kolla på serier.

Rainee
2015-11-30 21:14
#5

#3 Ja exakt, jag med :(

#4 Det var väldigt bra tips! Att göra något som distraherar tankarna, det ska jag göra nästa gång, tycker inte jag har tillräckligt stark kontinuerlig ångest för ångestdämpande. Om jag har min pojkvän vid mig så brukar jag också krypa närmre honom och gosa lite. Men tyvärr så träffar jag ju bara honom på helgerna så ibland blir jag ensam och det bidrar ju till att man mår sämre.. Skönt att ha både sambo, katt och hund, det kan jag tänka mig hjälper en hel del! Brukar också bli att ju längre jag är vaken desto mer ångest får jag, men lyckas lugna ner mig till slut och somna om..

[Lollo 97]
2015-11-30 21:32
#6

#4  Jag "gnäller, piper, gnyr" osv i sömnen jag med.

Jag brukar sova bättre när det känns som om någon ligger bredvid mig, men eftersom jag bara är 13 så har jag ingen pojkvän/sambo som man kan kura ihop sig intill, inga djur inomhus heller :/

Men kan ta min kudde och krama om så hårt jag kan ibland, men funkar inte alltid det heller. Jag vrider och vänder mig i sängen, och har en massa konstiga ljud för mig som sagt. Tur att man sover på nedervåningen, annars skulle väl de andra i familjen börja undra vad jag håller på med.

Annons:
Rainee
2015-11-30 22:13
#7

#6 Awh, skickar en kram till dig ❤️

Lon@
2015-12-01 22:26
#8

På kvällarna kommer ångesten smygande… Jag sover dock bättre sedan jag började med melatonin (Circadin).
Mår jag riktigt dåligt så somnar jag inte i vilket fall, men om jag lyckas somna så sover jag oftast hela natten med den medicinen. En jättefördel med Circadin, i alla fall för mig, är att jag sover "normalt", inte den där äckliga, tunga sömnen som man får av många sömnmedel.
Jag får heller inte så stor hangover-effekt av den. Kan vara trött men det är svårt att veta om det beror på medicinen eller sjukdomen.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Rainee
2015-12-01 23:59
#9

#8 Skönt att du hittat något som fungerar! Jag sover oftast bra men om det är något som tynger mig kan jag vakna upp mitt i natten i panik med ångest, som tur är så händer det inte särskilt ofta men när det väl händer så är det riktigt obehagligt. Lider med dig och hoppas på ännu ljusare tider för dig inom en snar framtid :)

smajliz
2015-12-02 19:01
#10

Jag får oftast mindre ångest fram mot kvällen och sover bra hela natten genom. Det är morgonen och förmiddagen som är jäkligast för mig. Kanske för att då ligger hela dagen framför mig och jag känner att jag måste prestera. På kvällen känns det mer ok att sitta i soffan och spela spel eller något. Måste vara superjobbigt att vakna på natten av ångest. Sömnen är ju så viktig och är avgörande för hur man mår dagen efter.

Rainee
2015-12-02 19:46
#11

#10 Ja men om man somnar om så brukar den hålla sig borta sen i alla fall.. Jobbigt att ha det under dagen kan jag tänka mig :/ För mig brukar det gå bra på dagen då jag kan hålla mig distraherad eller umgås med kompisar medan på natten blir det så ensamt och tyst och då kryper ångesten fram :(

fein
2015-12-09 09:13
#12

Ja, jag känner igen mig helt och fullt. Mår också oftast bra på dagtid, men kan vakna mitt i natten och få ångest och känna mig ensam och dra igång en ond spiral så att säga. För att bryta det så har jag lagt mig och kollat på tv eller satt mig vid datorn och läst här om att det faktiskt är fler som mår som jag gör. Ibland hjälper det🙂. Är det riktigt jäkligt så ringer jag och väcker min syster och så pratar vi om helt andra saker och så småningom släpper ångesten.

Rainee
2015-12-09 14:57
#13

#12 Ja att vända bort koncentrationen fungerar ganska bra! Men va skönt att du har en syrra du kan vända dig till om det skulle bli riktigt jobbigt :')

Annons:
[Desdemonas]
2015-12-13 12:17
#14

Sådär hade jag det för några år sedan. Drömde mardrömmar och vaknade upp mitt i natten med panik i varenda fiber av kroppen. 
Nu har mina mardrömmar återkommit, har den senaste tiden fått dödsångest precis innan jag håller på att somna.

Hoppas du slipper skiten snart 🌺

Rainee
2015-12-13 13:36
#15

#14 Usch va jobbigt att ditt har återvänt! Får också en rejäl mängd dödsångest ibland, det är så sjukt jobbigt.. Men på senaste tiden har jag upptäckt hur många det faktiskt är som har dödsångest, så det får mig att känna mig lite tryggare, att man inte är ensam med att känna på det här sättet. Har något speciellt hänt för att dina kommit tillbaka? 🌺

[Desdemonas]
2015-12-13 14:03
#16

#15 Inget mer än förlusten av min bästa vän. Jag tror att extra ångest triggas igång av hans bortgång.

Rainee
2015-12-13 18:11
#17

#16 Jag beklagar :(

[Desdemonas]
2015-12-13 20:17
#18

Tack 🌸

Upp till toppen
Annons: