02. Tvångssyndrom/OCD

Nedtrappning av SSRI (citalopram) medicin.

2015-11-16 23:03 #0 av: RedAssDuck

Hej! Eftersom den svenska psykvården är förskräckligt och skrämmande dålig och jag inte ens kunde få en liten nedtrappningsplan, så har jag tagit tag i detta själv. De visste om mina besvär, och hur dåligt jag mått men ingen terapi, bara skitmediciner. Bland annat att jag velat ta livet av mig, självskadat och varit på psyk, detta har de haft nedskrivet. SÅ har jag bestämt mig för att ta saken i egna händer. Min OCD är hanterbar  nu, har mest lidigt av mental OCD/ Pure-O-OCD. Men mår otroligt mycket bättre nu, bad om att få träffa läkare för att få trappa ned. Träffade en ung AT-läkare, för det går ju inte att träffa någon som träffat på någon som jag förut... Hon  pratade om andra mediciner, bla bla bla.. även fast jag sa nej att jag inte vill ha, jag behöver terapi, inte knark. Hon fattade till och med att jag skulle ta tag i det själv om de inte hör av sig. 
Har de hört  av sig? Självklart inte! Det var flera veckor sedan jag var där, inte ens ett telefonsamtal har jag fått. Iallafall. Lite ilsk blir jag när jag tänker på det.  *suck* 

Jag har börjat trappa ner själv, var uppe i 30 mg Citalopram, inte jättehög dos alltså. Och är nu nere på 15 mg. Är så otroligt hungrig hela tiden! Är så otroligt sugen på panerade saker just nu.. blir tokig! Hela tiden då jag ätit de här förbaskade medicinerna har jag lagt på mig en massa hull.  Någon som varit med om liknande?

Anmäl
2015-11-16 23:10 #1 av: tötenöten

Äter SSRI och har gått upp 50% av min kroppsvikt på 1 år, hemskt rent ut sagt. Men jag får ingen som helst annan hjälp och har slutat med SSRI 1 gång förut men jag hade nog tagit livet av mig om jag inte börjat om igen. 

Jag körde inte med nån avtrappning alls när jag slutade eftersom jag var så otroligt less på medicinen, Jag fick inga biverkningar alls av att inte trappa ner. 

Anmäl
2015-11-16 23:21 #2 av: RedAssDuck

#1 Jag är så otroligt rädd för att skiten ska börja om igen, att jag inte orkar någonting men jag kan och andra sidan inte fortsätta såhär då jag tappar all lust jag har, förutom matlust. Det är knappt skönt att onanera liksom, och när jag var sambo med min långdistanspojkvän så kunde vi knappt ha sex eftersom jag fick ont. Då jag sysslar med mycket kreativt, så måste jag pressa fram inspiration eftersom det är tomt i huvudet. Träningen går åt helvete. Jag är som en stor hösäck mest hela dagarna. Igår vaknade jag 14:00. 

Inga biverkningar? Det var underligt. De ändå biverkningarna jag känner av är att jag är så otroligt hungrig hela tiden och att jag är trött som sagt. Inga påtagliga skadetankar. Inte självskadat sedan juni, visst har frestelsen varit där men har orkat stå emot till viss del. 

Är rädd att de värsta tvångstankarna kommer tillbaka och tar upp det mesta av min tankeverksamhet igen, men får ju hoppas på det bästa. 

Anmäl
2015-11-18 16:19 #3 av: Annielle

Man bör trappa ner väldigt långsamt, man kanske inte känner av nedtrappningen alls i vissa fall, men det kan slå till senare och då tror man i regel att man måste börja igen eftersom man kan tro att man kommer att må så utan medicinen.

Läste någonstans att 1/10 del av hela dosen är rimligt att trappa ner i taget och beroende på hur länge du har ätit medicinen dess tu längre bör man ligga still där innan man trappar ner igen.

Jag har ätit Cipralex i snart 10 år (låg från början på 15 mg)och trappade ner så lite som 1, 25 mg (ligger nu på 8,75 mg) för ett år sedan och blev då så dålig i ca 5 månader att jag bokstavligt talat kände mig fysiskt döende med skitmycket svåra symptom, kunde bland annat inte gå längre än 500 meter varje dag i skitlångsam takt)

Varje gång jag har sänkt jättelite har jag blivit fysiskt sjuk på en massa sätt.

Jag är superkänslig, så lika svårt blir ju inte de flesta drabbade, men ta det ändå försiktigt, för jag vet flera som har slutat för snabbt och mått dåligt sedan efteråt på den nivån att de känt sig tvungna att börja igen.

För min del har jag där emot inte gått upp i vikt, har bara testat en medicin (SSri) innan cipralex och det var samma då, går snarare ner i vikt och matlust har jag nästan aldrig någon.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2015-11-26 00:28 #4 av: Grodhopp

Det här vill jag gärna följa. Ätit citalopram i ett år, höjde från 20 till 30 mg i somras tror jag då jag inte mådde bättre trots medicin, sjukskrivning och terapi. Har haft övervikt sen innan men ville trappa ner då jag inte tyckt att höjningen alls gjort mig piggare/gladare/lugnare. Då kan jag lika väl vara utan tänker jag och kanske kan börja bli av med mina kilon som nu sitter som berget.

Gjorde en hormonutredning och fick då reda på att ssri knappast gör att saker går åt rätt håll i kroppen, snarare tvärtom. Sagt och gjort, trappade ner till 20 mg. Kan inte säkert säga att det enbart var medicinen då jag hade pms också men skit mådde jag iaf, så uppe på 30 igen.

Men bort ska det då jag inte alls tror att det hjälpt mig med ssri, tyvärr lär jsg få ta "abstinensen" och just nu mår jag så dåligt ändå.

Vad gäller hungern: det kan vara så att din kropp/hjärna saknar det lugnande serotinet som den nu tar upp mindre av och tar genvägen panerad mat - lugnande, belönande, mättande. Jag skulle rekommendera LCHF eller liknande, bra fetter och inget socker. Slipper man en massa jobbiga dippar och kroppen får mer lugn. Värt att testa 😊

Anmäl
2015-11-26 09:16 #5 av: Annielle

#4

Har du ätit den så kort tid borde du i alla fall kunna bli fri i från medicinen utan att det blir helt fruktansvärt.

Mitt tips är att trappa ner max 5 mg i taget (helst halva den dosen, klipp i sär tabletten eller skaffa en tablettdelare från apoteket)  och minska inte mer än så på en månad i alla fall, beroende på hur du klarade det kan du ligga kvar så tills du känner dig stabilare eller fortsätta att trappa ner en månad i taget på max 5 mg i taget.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2015-11-26 09:31 #6 av: Zadeira

Jag tror att det är lite olika beroende på vilken SSRI man går på. Jag slutade tvärt på Fluoxetin 30 mg till inget alls och märkte ingen som helst skillnad. Nu vad anledningen att jag slutade att efter 2 år på medicinen har jag de senaste månaderna varit säker på att den inte gör ett dugg. Fick inga som helst biverkningar. Däremot sa läkaren att jag skulle trappa ner med 10 mg var fjärde vecka, men jag hade redan slutat med dem när han väl "gick med på" att jag skulle sluta.

Jag tror att din ökade hunger kan bero på att som någon skrev du känner av den minskade serotonin-halten och därför vill kroppen gärna ha mat som kan fungera lugnande och självbelönande i kroppen. Tror att du blir hjälpt av att öka din aktivitet med roliga saker och försöka äta regelbundet.


Anmäl
2015-11-26 09:36 #7 av: Annielle

#6

Ja, det är ju olika halveringstid på dem, Fluoxetin har jag ätit för länge sen och den är ju sjukt bra på det sättet att den har så lång halveringstid att man inte märker mycket av att trappa ner alls och utan vidare kan missa en tablett utan att må skit för det, den hade inte ens jag svårt att sluta med.

Med Cipralex är halveringstiden myycket kortare och glömmer jag en enda tablett någon gång får jag kallsvettningaroch influensaliknande symptom redan natten efter ....

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2015-11-26 09:41 #8 av: Zadeira

#7 Det var det jag misstänkte och därför skrev att det är olika beroende på vilken SSRI man går på. Jag slutade som sagt tvärt, men det rekommenderas inte alls för någon ssri.


Anmäl
2015-11-26 09:48 #9 av: Annielle

#8

Ja, tur att alla inte är lika eländiga, men är ju också beroende på hur känslig man är som person.

Nä, du hade tur som klarade det tvärt, det ska man ju verkligen inte göra, risken är ju stor att man kan bli riktigt dålig. Skönt som tusan att det gick så bra för dig i allafall!Glad

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2015-11-26 15:32 #10 av: tötenöten

#7 Jag tar Cipralex nu, men jag märker inget alls när jag glömmer 1-2 dagar. Så det är nog väldigt individuellt

Anmäl
2015-11-26 19:51 #11 av: Annielle

#7

Åh, vad grymt avis jag blir på dig som inte får någon reaktion alls så!

Så skönt att du slipper det!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2015-11-26 23:00 #12 av: tötenöten

#11 Men jag tror det är åt andra hållet också. Har bytt SSRI 4 gånger på 2 år för att de slutar fungera, så jag antar att min kropp typ immuniserar sig eller något. Ingen aning.

Men hoppas allt blir bättre för dig! Hjärta

Anmäl
2015-11-26 23:06 #13 av: Annielle

Oj, det var många gånger, måste vara jobbigt att hålla på att trappa in och ut så mycket!

Har läkaren någon aning om varför det har blivit så för dig?

Tack!Hjärta Det hoppas jag verkligen också, känns rätt hopplöst och jäkligt med att kunna bli av med Cipralexen någon gång dock.....

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.